Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-11, 19:36
  #1
Medlem
Soulsurfers avatar
Jag kommer snart att beställa en Belstaff -

http://www.careofcarl.com/sv/artikla...ket-black.html

Tror ni jag överlever vintern med den och kan det hända något med jackan om man har den på vintern?

Är orolig över att den ska spricka eller något liknade

Behöver jag vara orolig, klarar den vintern tror ni? Jag har aldrig ägt en oljerock tidigare.
Citera
2012-10-11, 19:46
  #2
Medlem
Jag har en oljerock sedan 4 år tillbaka, är utan tvekan min mest använda jacka.
Funkar kanon till det mesta, även utanpå 'fin' kläder ex kostym om vädret (som vanligt) är ruskigt.
Du är ju varm så jag tror nog inte jackan spricker
Citera
2012-10-11, 19:57
  #3
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodguysbadguys
Jag har en oljerock sedan 4 år tillbaka, är utan tvekan min mest använda jacka.
Funkar kanon till det mesta, även utanpå 'fin' kläder ex kostym om vädret (som vanligt) är ruskigt.
Du är ju varm så jag tror nog inte jackan spricker

Tack för svar. Antar att man får olja den minst en gång om året, tvätta är nog svårt eftersom den verkar väldigt känslig. Klarar du dig med den under hela vintern också? Känns lite kallt, men som sagt jag har aldrig ägt en oljerock tidigare, vill bara kolla med fler innan så att det inte blir svinkallt i vinter med den
Citera
2012-10-11, 20:36
  #4
Medlem
Jag kan tvätta min på 30 grader i fintvätt programmet faktiskt! Jag har en klassisk Henri Lloyd oljerock.
Jag har köpt en speciell vax impregnering som jag kör ca 2 ggr per år.
Den räcker nästan året om med en stickad tröja under, ytterst sällan det snöar och är svinkallt.
Mest 5 plus och regn året om
Citera
2012-10-11, 20:37
  #5
Medlem
Spricka?

Har du ett varmt innefoder till jackan och en skapligt varm tröja under det, så bör du klara dig. En Stockholmsvinter i alla fall. Vissa dagar kan givetvis bli lite kalla. Norrlandsvinter - nej.
Citera
2012-10-11, 22:06
  #6
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Spricka?

Har du ett varmt innefoder till jackan och en skapligt varm tröja under det, så bör du klara dig. En Stockholmsvinter i alla fall. Vissa dagar kan givetvis bli lite kalla. Norrlandsvinter - nej.

Ja, hehe eller något annat dåligt. Jag ville bara kolla för att vara säker :E

Jag tror att man får till ett sån där väst på köpet. Hoppas att en Göteborgsvinter går an då

Tack för svaren, då slipper jag nog oroa mig om ingen annan har något annat att säga!
Citera
2012-10-12, 08:16
  #7
Medlem
Roquepines avatar
Jag har en Barbour som är säkert tio år gammal, och naturligtvis så går den inte sönder av att användas på vintern. Finns ju till och med vinterfoder som man kan sätta i. Däremot så bör du absolut inte tvätta den, någonsin. En oljerock som har varit i en tvättmaskin blir inte riktigt återställd.
Citera
2012-10-12, 15:26
  #8
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roquepine
Jag har en Barbour som är säkert tio år gammal, och naturligtvis så går den inte sönder av att användas på vintern. Finns ju till och med vinterfoder som man kan sätta i. Däremot så bör du absolut inte tvätta den, någonsin. En oljerock som har varit i en tvättmaskin blir inte riktigt återställd.

Ja, oljerockar med varmt foder funkar bra som vinterjacka.
Men jag kommer ihåg att min Barbour blev lite stelare när det var riktigt kallt.
Citera
2012-10-13, 00:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roquepine
Jag har en Barbour som är säkert tio år gammal, och naturligtvis så går den inte sönder av att användas på vintern. Finns ju till och med vinterfoder som man kan sätta i. Däremot så bör du absolut inte tvätta den, någonsin. En oljerock som har varit i en tvättmaskin blir inte riktigt återställd.
Eftersom den skulle totalförstöras.
En fuktig trasa (kallt vatten) går alldeles utmärkt att "tvätta" bort fläckar ifrån sin jacka, om man råkar smutsa ner den.
Citera
2021-07-09, 20:36
  #10
Medlem
ThomasStarbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodguysbadguys
Jag har en oljerock sedan 4 år tillbaka, är utan tvekan min mest använda jacka.
Funkar kanon till det mesta, även utanpå 'fin' kläder ex kostym om vädret (som vanligt) är ruskigt.
Du är ju varm så jag tror nog inte jackan spricker

Håller med. Jag har kört och kör oljerock höst, vinter och tidig vår. Bättre jacka finns inte. Jag har två olika modeller. En Barbour Beaufort och en Barbour Northumbria. Men. Att tänka på. Ska du ha den som vinterjacka, så skaffa en större modell än vanligt så du får plats med en tjock ulltröja.

Jag har använt oljerock i minus femton grader och det funkar alldeles utmärkt. Tricket är lager på lager. En skjorta, en tjock ulltröja och, om man vill, ett foder. Then you are good to go.

Bor i Stockholmsområdet och här funkar oljerock klockrent. Snöblandat regn etc är vanligast och då är oljerock helt perfekt.
Citera
2021-07-09, 20:54
  #11
Medlem
SailorCalvins avatar
Har en Barbour oljerock samt ett Barbour foder. Det går knappt att använda jackan alls faktiskt i svenskt klimat.

Är det varmt är det toksvettigt, är det kallt blir armarna snorkalla. Är det blött och kallt ute blir den pissblöt på insidan av kondens.

Kassa kläder, men snygga så man får stå ut.
Citera
2021-07-10, 00:29
  #12
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Har en Barbour oljerock samt ett Barbour foder. Det går knappt att använda jackan alls faktiskt i svenskt klimat.

Är det varmt är det toksvettigt, är det kallt blir armarna snorkalla. Är det blött och kallt ute blir den pissblöt på insidan av kondens.

Kassa kläder, men snygga så man får stå ut.

Ehm.

Håller själv vaxad bomull/canvas som ypperligt för svenskt klimat.

Alternerar mellan lite olika varianter (i.e. från Barbour och Filson). Har aldrig upplevt att man skulle bli 'pissblöt' av kondens i dem.

Hatar dock alla former av zip-in-foder (det fuckar upp fallet på rocken, imo). En, eller två, tjocka flanellskjortor under vaxat funkar perfekt.

Är det halvkallt (alltså ett par minusgrader) blir det en ullväst från Filson som förstärkning.

Blir det riktigt jävla kallt så blir det ull snarare än vaxad bomull, men är det kallare än ett par minus fyller ju vaxet ingen större funktion.

Är det 'varmare' och regnfritt blir det väl iofs snarare en tunnare ofodrad ovaxad tätvävd canvas- eller bomullsjacka från samma tillverkare, så jag har aldrig upplevt problemet med att svettas i vaxplagg.
--

Barbour har ju dock en del fodrade (alltså tjockfoder) vax-missfoster i sortimentet, samt några varianter med syntetfoder (alltså tunnfoder) i ärmarna. Kan tänka mig att de inte andas lika bra som plain bomullsfoder. Sen har ju Barbour, som regel, jävligt klumpiga dragkedjor -- men det är ju lätt åtgärdat med hjälp av en sax.

Helt ofodrat och enbart knappar, som Filson, är min personliga favorit.
--

I jämförelse med Gore-Tex och fleece samt då dunjackor håller jag vaxad bomull i kombination med flanell som väldigt mycket mer välventilerat. Dunjackor är ju dessutom fullständig misär om det regnar.

En annan fördel med vax är ju att man slipper all jävla statisk elektricitet som man får med syntet.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2021-07-10 kl. 00:34.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback