2012-10-11, 18:21
Medlem
Så här är läget (som jag skäms över för övrigt)

Jag är man 28 år och gift med en fru 25 år. Jag har akassa 10 000 kr netto/mån och hon bidrag + försäkringspengar på 12 000 kr netto/mån. Jag börjar troligtvis jobba igen inom ett par månader med månadslön på ca 17 500 kr netto/mån.

Vi bor i hyresrätt, har inga direkta tillgångar förutom en gammal avställd bil. Inga kreditanmärkningar. Våra fasta utgifter består endast i hyra på 3500 kr/mån, försäkringar, mobil, tv-licens, gym m.m. Det vanliga.

Några jobbiga år det senaste med depressioner och annan skit så har vi samlat på oss ett gäng krediter som börjar äta upp oss.

Kreditlån i runda slängar:
--------------------------
Ikano - 140 000 kr (2400 kr/mån)
GE Money Bank - 60 000 kr (1200 kr/mån)

Kreditkort i runda slängar:
Resurs Bank - 25 000 kr (1000 kr/mån)
Statoil Mastercard - 6 000 kr (1000 kr/mån)

Utöver detta har vi skuld till våra föräldrar på ca 15 000 kr som det dock inte är bråttom med. Samt jag har en kontokredit på Swedbank på 10 000 kr.

Någon som har ett bra tips för att vi ska kunna minska vår månadskostnad och återta kontrollen över vår ekonomi? Alla tips uppskattas.
Behöver ni kompletterande info så säg till. Jag har säkert glömt nåt.
Citera
2012-10-11, 18:37
Medlem
Tajger66s avatar
Varför skämmas, du är inte ensam.. du borde va stolt som vill ordna upp dina finanser och ekonomi. Det finns ekonomiska rådgivare på kommunen där du bor men räkna på väntetider på över 6mån, så är det i vår stad och många andra iaf.

Bättre att ställa upp dina skulder och se vad du kan göra, ni har ju ekonomiskt utrymme verkar det som. Tala med långivarna om att lägga om lånen alt att göra om alla skulder till ett stort banklån med bra/låg ränta, det tjänar ni mycket på. Gör så mycket som möjligt själv och strunta inte bara i skulderna utan ha en dialog med långivarna/geldenärerna. Bankerna brukar inte vara helt omöjliga i såna här situationer, går det inte på en bank, testa en annan.

Edit: Bankerna har stor kunskap om detta och använd dom så mycket du kan för rådgivning, boka en tid hos din eller valfri bank så hjälper de dig att se över situationen.
Citera
2012-10-11, 18:59
Medlem
Bra att du vill ta tag i situationen!

Jag skulle i första steget försöka förhandla med de olika kreditgivarna om ni kan få sänkt ränta. Sedan skulle jag försöka nolla ner de minsta skulderna så fort som möjligt (Statoil och Resurs), se till att klippa korten och lev efter era medel.

Vad är räntan på GE och Ikano? Är du medlem i facket?
Citera
2012-10-11, 19:07
Medlem
känns spontant att du borde nita bort krediterna först, de förstnämnda gissar jag är blancolån som oftast har en lägre ränta än krediterna. få bort krediterna och ni frigör 2000/ månad ni kan lägga på blanco. utöver det så borde ni xtraamortera så mye som möjligt på krediterna..
Citera
2012-10-11, 19:08
Medlem
De summorna du skriver kan ju knappast vara räntekostnaderna så jag drar slutsatsen att en hel del av varje är amorteringar. I så fall så är ni ju redan på god väg bästa förslaget jag kan ge då är att sänka amorteringen till minimum på alla lånen utom det dyraste och amortera bort dem efter räntesatsen.
Citera
2012-10-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Varför skämmas, du är inte ensam.. du borde va stolt som vill ordna upp dina finanser och ekonomi. Det finns ekonomiska rådgivare på kommunen där du bor men räkna på väntetider på över 6mån, så är det i vår stad och många andra iaf.

Bättre att ställa upp dina skulder och se vad du kan göra, ni har ju ekonomiskt utrymme verkar det som. Tala med långivarna om att lägga om lånen alt att göra om alla skulder till ett stort banklån med bra/låg ränta, det tjänar ni mycket på. Gör så mycket som möjligt själv och strunta inte bara i skulderna utan ha en dialog med långivarna/geldenärerna. Bankerna brukar inte vara helt omöjliga i såna här situationer, går det inte på en bank, testa en annan.

Edit: Bankerna har stor kunskap om detta och använd dom så mycket du kan för rådgivning, boka en tid hos din eller valfri bank så hjälper de dig att se över situationen.

Ja att bara strunta i skulderna har vi gjort lite för länge nu :/

Att lägga om allt till ett enda stort banklån hade varit drömmen. Men att nån av de två långivarna är sugna på att lägga om lånen är dock tveksamt då vi har missat ett par autogirobetalningar hos båda det senaste och fått påminnelser. Ikano har dessutom ett max på 150 000 kr i lån. Men det kanske bara är att knalla in i bank efter bank och försöka sälja in sig själv och hoppas på det bästa. Inte minst för att be om rådgivning som du nämnde.

Tack för tipsen.
Citera
2012-10-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Bra att du vill ta tag i situationen!

Jag skulle i första steget försöka förhandla med de olika kreditgivarna om ni kan få sänkt ränta. Sedan skulle jag försöka nolla ner de minsta skulderna så fort som möjligt (Statoil och Resurs), se till att klippa korten och lev efter era medel.

Vad är räntan på GE och Ikano? Är du medlem i facket?

Hur förhandlar man med kreditgivarna om sänkt ränta? Hur motiverar man det?

Ja att nolla Statoil och Resurs tror jag också är bäst. Betalar typ bara ränta där. Vi nollade dessa två när vi skaffade lånet hos GE Money Bank för drygt ett halvår sen, men klippte inte korten i tid och hamnade i samma pinsamma skit igen.

Ikano: Effektiv ränta 11,64 %
GE: Effektiv ränta 18,33 %

Resurs: Årsränta 15,12 %
Statoil: Årsränta 15,96 %

Inte medlem i facket.
Citera
2012-10-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
De summorna du skriver kan ju knappast vara räntekostnaderna så jag drar slutsatsen att en hel del av varje är amorteringar. I så fall så är ni ju redan på god väg bästa förslaget jag kan ge då är att sänka amorteringen till minimum på alla lånen utom det dyraste och amortera bort dem efter räntesatsen.

Helt korrekt, hos Ikano och GE är det inte räntekostnaderna utan månadskostnaderna inkl amortering. Men hos Ikano och GE är det avbetalning enligt lånekontraktet, så det kan man knappast ändra och bara betala ränta va? Eller. Tror verkligen att vi betalar minst möjliga på samtliga fyra lån/krediter, men jag kan säkert ha missat nåt.
Citera
2012-10-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportbilagan
Så här är läget (som jag skäms över för övrigt)

Jag är man 28 år och gift med en fru 25 år. Jag har akassa 10 000 kr netto/mån och hon bidrag + försäkringspengar på 12 000 kr netto/mån. Jag börjar troligtvis jobba igen inom ett par månader med månadslön på ca 17 500 kr netto/mån.

Vi bor i hyresrätt, har inga direkta tillgångar förutom en gammal avställd bil. Inga kreditanmärkningar. Våra fasta utgifter består endast i hyra på 3500 kr/mån, försäkringar, mobil, tv-licens, gym m.m. Det vanliga.

Några jobbiga år det senaste med depressioner och annan skit så har vi samlat på oss ett gäng krediter som börjar äta upp oss.

Kreditlån i runda slängar:
Ikano - 140 000 kr (2400 kr/mån)
GE Money Bank - 60 000 kr (1200 kr/mån)

Kreditkort i runda slängar:
Resurs Bank - 25 000 kr (1000 kr/mån)
Statoil Mastercard - 6 000 kr (1000 kr/mån)

Utöver detta har vi skuld till våra föräldrar på ca 15 000 kr som det dock inte är bråttom med. Samt jag har en kontokredit på Swedbank på 10 000 kr.

Någon som har ett bra tips för att vi ska kunna minska vår månadskostnad och återta kontrollen över vår ekonomi? Alla tips uppskattas.
Behöver ni kompletterande info så säg till. Jag har säkert glömt nåt.

skär bort alla onödiga utgifter.

gym går fetbort i ert fall. säg upp alla eventuella försäkringar utom hemförsäkring och försäkringen på bilen.
Citera
2012-10-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportbilagan
Helt korrekt, hos Ikano och GE är det inte räntekostnaderna utan månadskostnaderna inkl amortering. Men hos Ikano och GE är det avbetalning enligt lånekontraktet, så det kan man knappast ändra och bara betala ränta va? Eller. Tror verkligen att vi betalar minst möjliga på samtliga fyra lån/krediter, men jag kan säkert ha missat nåt.

Det skadar ju inte att fråga jag skulle tro att de är mer benägna till att låta dig slippa amorteringarna under ett år eller så (under förutsättning att du sköter räntan under tiden) än vad de är att samla dina lån med tanke på dina förutsättningar.

Du kan ju testa att boka möte med dem förklara din situation och försöka samla lånen säger de nej så ta upp fryst amortering med dem som en plan b så vissar du att du tänkt igenom det hela och får kanske ett ja.

Angående att förhandla räntor/ frysa dem så har jag inte en aning om hur det fungerar på lyxfällan brukar de bara att ringa och förklara läget så går det ibland. Kanske kolla några avsnitt av det på tv3 play för tips ?
Citera
2012-10-14, 17:35
Medlem
klinger75s avatar
Viss det svider med jag tycker inte det är något som är omöjligt för er , det jag skulle satsa på är att försöka amortera så fort som möjligt. Ju fortare ni amorterar detso snabbare kommer ni stärka er ekonomi . Börja med de krediter med högst ränta .

Finns det något som ni kan kränga av och betala av med direkt så vore det ju riktigt bra .

En extra amortering på 10000kr sparar in mycket pengar långsiktigt.

på 5 år med 8% ränta så har ni sparat 3000Kr genom denna manöver
har man tex 10 år avbetalningstid och 18% enligt ditt exempel så sparar man in 12600kr .

Samtidigt ska ni satsa på att bygga upp ett sparkonto så att ni har pengar till inköp utan att behöva ta det på kredit i framtiden . Jag tycker ni bör sätta av ca 15 % i månaden av inkomsten till ett buffertspar . Eftersom ni bor i hyresrätt är ni ju ganska skyddade mot oförutsedda utgifter men att ha en buffert är aldrig fel särskilt om ni framtiden vill skaffa barn , hus etc .
Senast redigerad av klinger75 2012-10-14 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in