2012-10-11, 12:25
Medlem
Hej!
Jag försöker hjälpa min svärmor med hennes dator och skulle vara glad för lite hjälp!
Hon har precis flyttat sin stationära dator till ett annat rum, när jag sen skulle koppla in den är skärmen helt svart.
Jag har testat att koppla in skärmen till min bärbara dator och då fungerar den.

Det verkar som om datorn fungerar annars, för när jag startar den kan jag höra att Windows startar.
Det verkar även som om datorn känner av skärmen på något sätt, för när skärmsladden inte är inkopplad i datorn visas meddelandet "Check Signal Cable" på skärmen, men detta försvinner när jag sätter i sladden i datorn. Sladden jag använder mig av är en RGB kabel. Har även försökt med DVI, men fungerar inte heller.

Vad kan vara fel!

Tacksam för svar!

Mvh Nisse
Citera
2012-10-11, 12:37
Medlem
Mullinupps avatar
hej på dig..

Sitter den vanliga VGA bredvid DVI, eller ser det ut att vara 2 grafikkort i datorn?
Isf kan datorn tappat drivrutinerna för det ena kortet. Ser du nån text från BIOS i början eller är skärmen helt svart från start? Prova att trycka F8 direkt efter omstart av datorn, flera ggr, för att hamna i felsäkertläge.. kommer du in i felsäkert läge så har du förmodligen tappat "drivarna" för grafikkortet.. I värsta fall har grafikkortet/moderkortet falerat...
Citera
2012-10-11, 13:15
Medlem
PeterNosters avatar
Kolla om grafikortet sitter ordentligt fast. Ibland sätter inte folk i skruven som håller fast kortet och då kan ni ha lyft ur kortet när ni lossade sladden. Det går att kolla utifrån men ni måste öppna datorn för att trycka ner kortet och sätta fast skruven.
Citera
2012-10-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullinupp
hej på dig..

Sitter den vanliga VGA bredvid DVI, eller ser det ut att vara 2 grafikkort i datorn?
Isf kan datorn tappat drivrutinerna för det ena kortet. Ser du nån text från BIOS i början eller är skärmen helt svart från start? Prova att trycka F8 direkt efter omstart av datorn, flera ggr, för att hamna i felsäkertläge.. kommer du in i felsäkert läge så har du förmodligen tappat "drivarna" för grafikkortet.. I värsta fall har grafikkortet/moderkortet falerat...

Tack för svaret!

Så här ser det ut:

http://imgur.com/LP3sr

Det är svart från början. Har testat att trycka F8, men får fortfarande inte upp någon bild!
Citera
2012-10-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kolla om grafikortet sitter ordentligt fast. Ibland sätter inte folk i skruven som håller fast kortet och då kan ni ha lyft ur kortet när ni lossade sladden. Det går att kolla utifrån men ni måste öppna datorn för att trycka ner kortet och sätta fast skruven.

Hej, tack för svaret!

Hur ser jag om det sitter fast! Är inte så bra på datorer
Citera
2012-10-11, 14:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nissepung
Hej, tack för svaret!

Hur ser jag om det sitter fast! Är inte så bra på datorer

Såg på bilden att du har anslutit till moderkortets uttag för den integrerade grafiken. Första instickskortet längre ner ser ut att vara ett grafikkort. Där ska sladden sitta i någon av de två kontakterna. Den runda kontakten där är för anslutning till TV.

Edit:
Såg att grafikortet har två DVI kontakter, DVI 11 och DVI 12. Dessutom finns en DVI på moderkortet så jag undrar om du inte tagit fel sladd också för där den sitter nu borde det vara en VGA sladd. Eftersom det sitter en riktigt grafikkort i datorn så är den integrerade grafiken du anslutit till bortkopplad.
Senast redigerad av PeterNoster 2012-10-11 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in