Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-11, 11:23
  #1
Medlem
Pubsmashers avatar
Hej!
Jag har verkligen letat på internet men jag vänder mig hit för att få lite mer klarhet i ämnet om någon orkar försöka förklara för en som är nästan helt utan erfarenhet inom elektronik
Min fråga är: om jag vill bygga en ramp för power LED-dioder, vad behöver jag då förutom dioder och Alu-skenor (till själva rampen)? Kan man seriekoppla ALLA dioder?

Om målet är en ramp med 100/200 watt ungefär. Det är till odling men inte droger och jag tog detta forum av den anledningen att jag trodde den passade bäst här.
Ber om ursäkt om jag rör till det men en ramp på 100/200 watt power-LED alltså, vad behövs? Både saker och arbete alltså.

Enormt tacksam för vettiga svar!
Citera
2012-10-11, 13:17
  #2
Medlem
Pubsmashers avatar
Ok. Den kanske inte alls passar bäst på ljud och bild såg jag nu..
Tar gärna hjälp och flyttar tråden om den passar bättre någon annanstans.
Citera
2012-10-11, 14:12
  #3
Medlem
Kotties avatar
Svårt att bygga så höga effekter själv då både kylning och drivning ställer till det. Det går men kräver lite kunskap och erfarenhet.
Enklast är nog att köpa såna självhäftande remsor med vita LED's som går på 12 volt och tejpa upp ett helt gäng på en aluminiumplåt. Koppla sedan hela rasket till en tillräckligt kraftig nätdel och det kommer lysa som f*n.
Citera
2012-10-11, 14:27
  #4
Medlem
Pubsmashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Svårt att bygga så höga effekter själv då både kylning och drivning ställer till det. Det går men kräver lite kunskap och erfarenhet.
Enklast är nog att köpa såna självhäftande remsor med vita LED's som går på 12 volt och tejpa upp ett helt gäng på en aluminiumplåt. Koppla sedan hela rasket till en tillräckligt kraftig nätdel och det kommer lysa som f*n.

Fast problemet med sådana remsor är att jag inte vet om det blir rätt ljus-spektrum av remsor med vita dioder. verkar säkrast med power-LED blå och röda.

hatar att se problem när jag vill göra nåt och det är min kunskap som hindrar mig nu. Erfarenheten får jag tvinga in i framtiden helt enkelt
Kylning kan jag lösa. vad krävs för drivning till mitt projekt?

Skulle vilja ha en rejäl ramp och sen när jag har fått till den så tänkte jag göra ett par till som man kan placera lite vart man vill och inte hänga en över växterna bara. med 100/200 watt totalt alltså.
__________________
Senast redigerad av Pubsmasher 2012-10-11 kl. 14:30.
Citera
2012-10-11, 14:52
  #5
Medlem
Kotties avatar
Finns ju blåa och röda remsor med... Eller varför inte en RGB-remsa och tillhörande styrning... då kan du justera spektrumet bäst du vill.

Men vill du bygga själv helt och hållet så får du nog googla runt. Du lär inte vara först med att bygga något sånt här.
Citera
2012-10-11, 16:48
  #6
Medlem
Pubsmashers avatar
Japp. Får köpa billiga elektroder så man kan prova sig fram. Ska kolla pris på nämnda remsor med så kanske man provar även det.
Citera
2012-10-12, 00:24
  #7
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pubsmasher
Ok. Den kanske inte alls passar bäst på ljud och bild såg jag nu..
Tar gärna hjälp och flyttar tråden om den passar bättre någon annanstans.
Jag tror att Bostad & Hem-forumet är mer passande, i synnerhet i underliggande el-forumet.

Vi prövar om mods:arna vill ta hand om den och peta in den i hem-eltråden.

Från Hemel till hem-el. ;)

● modOlof
Citera
2018-09-07, 01:53
  #8
Medlem
Kika in www.Ledstars.se

Dom har mycket bra Led Ramper till Bilar med mera,
https://www.ledstars.se/collections/...mper-extraljus
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback