Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-03, 00:23
  #13
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atheistanton
Chilenare är ganska hatade i Syd-Amerika allmänt...De har oftare ljusare hud än de i de andra länderna, förutom Uruguay och Argentina och därmed leker "finare".

Det jag har insett efter att ha umgåtts mycket med människor från Sydamerika är att rasism är vanligt och om svenska hipsters släppte karnevalsdrömmarna så skulle de få uppleva en attityd som skulle få 30-talets sagoböcker om negrer att verka icke-kränkande. De bråkar en hel del om hy och pigmentering eller nöjer sig med skitsnack - ordentligt med skitsnack.
Citera
2016-03-04, 20:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det jag har insett efter att ha umgåtts mycket med människor från Sydamerika är att rasism är vanligt och om svenska hipsters släppte karnevalsdrömmarna så skulle de få uppleva en attityd som skulle få 30-talets sagoböcker om negrer att verka icke-kränkande. De bråkar en hel del om hy och pigmentering eller nöjer sig med skitsnack - ordentligt med skitsnack.
Det är i princip allmäntillståndet världen över. Det är antagligen bara i norra Europa samt Nordamerika som rasism egentligen problematiseras.
Citera
2016-03-04, 21:34
  #15
Medlem
"Gå hem och knulla din mamma"= "Din mamma! = "Din Gata"!
Citera
2016-03-05, 00:45
  #16
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Största arabhatarna på möllan var Chilenare. De lämnade området först av alla. tom före svenskarna. De ordnade ex möllevångsfestivalen mm och var vänster och liberala. Jagkände många av dem. De kunde bara inte förstå att Sverige tog emot araber. De flesta marxister med en förkärlek att blanda rött vin med cocacola långt innan alkoläsken sett dagens ljus. Idag har alla chilenare lämnat möllan och det är slut på festivalen tragiskt nog. Jag talade med många av dem, främst kvinnorna de vägrade se sina egna döttrar i skolor med arabiska pojkbarn. Ett tag ägde de hela kvarter på möllan, särskilt uppe vid Claesgatan. Hela hus var chilenare. Jag var själv med och drack cocacola och röttvin och byggde alla fantastiska figurer och skulpturer som var kärnan i hela festivalen. - Möllan kunde ha blivit ett Rio, men araberna satte stopp.

Jag fattade inte var alla tog vägen, Småland säger en del.
Låter som ganska typiska överklassungdomar oavsett etnicitet som kallar sig vänster eller liberaler för att revoltera mot föräldrarna. Sen när de själva får barn väller fördomarna fram, förmodligen har chilenarna oräkneliga gånger fått höra om när Spanien besegrade araberna och skickade ut Columbus för att hitta fler länder att bedriva korståg i.

Nu kanske nån säger att det inte är några fördomar: betänk då att när diktaturen i Chile började på 70-talet så hade kyrkan en enorm makt över folk. Samtidigt var kvinnorna på många håll i arabvärlden betydligt friare än vad de är idag. Före revolten i Iran och Sovjets invasion av Afghanistan så var islamism ett begrepp som hörde medeltiden till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback