Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 22:26
  #217
Avstängd
Koenigsallees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Färöarna och Grönland tillhör också ännu idag det danska kungariket, fast de i stället borde tillhöra Norge.

Den internationale domstol i Haag var av annan åsikt!

http://www.lett.dk/om-lett/nyt-om-le...roenland-sagen

https://da.wikipedia.org/wiki/Konfli...tgr%C3%B8nland


Varför hatar du danskar? Har Sverige inte vunnit allt i krig som går att vinna från lilla Danmark?
Citera
2017-06-21, 02:10
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Att döma av fornnordiska sagor har makthavare från det som är nuvarande Danmark då och då varit bossar runt Mälaren.

Detaljerna förlorar sig förstås i sagans dunkel och många kungar verkar mytiska, men att konflikter helt och hållet skulle vara hittepå är inte troligt. Den tidens sätt att få makt var ju att röva och lägga andra under tribut, men för Mälardalen kanske även att installera sig som kung där.

Det är nog inget konstigt, för vi vet att danskar exempelvis kontrollerade Sydnorge under 800-talet, och att några svear hade installerat sig som bossar i Hedeby. Man kan tänka sig att Östsverige redan tidigt var intressant att kontrollera, ifall det fanns handel med sydligare länder.

Oden och de andra tidiga kungarna är inga jag direkt tror på, men visst kan folk ha kommit söderifrån. Här brukar herulerna lyftas fram. En amatörforskare, Troels Brandt, menar att några av dem kan ha influerat Mälardalen.

http://www.gedevasen.dk/heruler.html

I Ynglingasagan verkar det som att ett antal utländska kungar härskar runt Uppsala, och det skulle väl vara den tidens ockupation. Vid en översiktlig genomgång är det:

Halvdan
Ale
Sölve
Ivar

I andra sagor förekommer andra och senare danska kungar som också skall ha härskat över Svitjod, eller försökt ta makten. Bakom allt det där borde det finnas några korn av sanning.
Att herulerna invandrade till Sverige på 500-talet är tämligen välbelagt. Likaså tycks de ha varit en betydelsefull katalysator i vendeltidens uppstående. Troels artikel är väldigt intressant, men då Troels hävdar att det inte finns något som knyter herulerna till ett skandinaviskt ursprung, ser jag istället alla tecken på att det var en grupp nära besläktad med goterna. Som i stort följde de gotiska mönstren. Jag tror att herulerna "fördrevs" av danerna på samma sätt som goterna "fördrevs" av svearna (det var kanske snarare så att de begav sig till gränstrakterna för att söka lyckan). Skulle gissa på att deras ursprung var Sveriges sydspets och de danska öarna. Kanske upp längs västkusten mot Norge. Men det kan förstås varit en grupp som lärt känna goterna vid de meotiska träsken (Jordanes härledde deras namn från grekiskans hele=Heluri). Eller en dynasti inom den gotiska gruppen.

Men min uppfattning är att herulernas invandring till Skandinavien på 500-talet var en folkspillras återvandring. En betydelsefull sådan förvisso. Men på inget sätt maktövertagande, såsom Snorre beskriver asarnas. Jag är medveten om att vissa vill knyta Snorres skapelseberättelse till herulernas ankomst. Men jag menar att asarnas ankomst ligger åtskilliga århundraden längre tillbaka. Snorre berättar ju också att Yngve-Frej (Frode) var samtida med kejsar Augustus och Jesus Kristus. Då Yngve-Frej var Odens barnbarnsbarn betyder det att Oden kom till Sverige ca 100 år före vår tideräkning. Om man nu väljer att tro på Snorre, vilket jag kan förstå att inte alla väljer.
Citat:
Skjold hette Odens son, som skjoldungarne äro komna ifrån; han hade sitt säte och härskade över landet där, som det nu kallas Danmark men då kallades Gotland. Skjold hade en son, som hette Fridleiv och som rådde över landet efter honom. Fridleivs son hette Frode, han tog konungadömet efter sin fader, på den tid, då kejsar Augustus lyste frid över all världen; då blev Kristus född.
http://heimskringla.no/wiki/Grottes%C3%A5ngen
Själv tror det land som skulle bli Svitjod erövrades av en Skytisk dynasti. De medeltida källorna jämställer ofta Skytien med det Stora Svitjod. Och följande artikel pekar på många intressanta etymologiska (och övriga) samband mellan Skytien och Svitjod i de medeltida källorna:
http://journals.lub.lu.se/ojs/index....view/1435/1222
Skytien kan då sägas ha sträckt sig från Skandinavien till Ural. Från ishavet till Karpaterna, Svarta Havet och Kaukasus.
Så den här ping-pongtrafiken mellan Skandinavien och Svartahavs-området var kanske inte fullt så internationell som den verkar med moderna glasögon..
Citera
2017-06-21, 02:10
  #219
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Det är ju fortfarande union och svenskar som stödjer dansken? Fråga Norge om de anser att unionen med Sverige var en ockupation.

Sverige gick ju självmant med i Kalmarunionen och på pappret hade vi ju lika rättigheter med Danmark och Norge. Att det sen satt en dansk kung och styrde spelar väl ingen roll? Vi har ju haft utländska kungar förut som Sigismund och nuvarande elände med fru?

Vi har ju haft ockupationer på svensk mark visserligen, t ex Umeå 1809 och Skåne och Blekinge några gånger men räknas dom verkligen som ockupation av Sverige?


Men Kristian fick ju makten efter invasion. Danskarna var tvungna att slå svenska arméer i slag för att han skulle bli kung. Även efter att han blev vald till kung av rådet var danskarna tvungna att belägra Stockholm i flera månader innan staden kapitulerade.

På något vis känns det som semantik att säga att vi inte ockuperades, bara för att det fanns en union, och för att vissa svenskar accepterade nederlaget.
Citera
2017-06-21, 02:17
  #220
Medlem
De länder som legat i krig flest gånger med varandra i världshistorien är Sverige vs Danmark så nog fan har vi varit "ockuperade" ett antal gånger, samt, vad vi har hatat dansken.
Citera
2017-06-21, 08:36
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
De länder som legat i krig flest gånger med varandra i världshistorien är Sverige vs Danmark så nog fan har vi varit "ockuperade" ett antal gånger, samt, vad vi har hatat dansken.

De har ockuperat delar som varit svenska, men de har aldrig ockuperat hela Sverige
Citera
2017-06-21, 13:46
  #222
Medlem
IceEyess avatar
Sverige är åtminstone ett av få länder som aldrig har blivit invaderade av Storbritannien
Citera
2017-06-21, 20:32
  #223
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsallee
Varför hatar du danskar? Har Sverige inte vunnit allt i krig som går att vinna från lilla Danmark?
Men lilla du, vem har sagt att jag hatar danskar? Jag har ju bara konstaterat faktum att Sverige var ockuperat av Danmark under senmedeltiden.
Citera
2017-06-22, 14:50
  #224
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
Att herulerna invandrade till Sverige på 500-talet är tämligen välbelagt. Likaså tycks de ha varit en betydelsefull katalysator i vendeltidens uppstående. Troels artikel är väldigt intressant, men då Troels hävdar att det inte finns något som knyter herulerna till ett skandinaviskt ursprung, ser jag istället alla tecken på att det var en grupp nära besläktad med goterna. Som i stort följde de gotiska mönstren. Jag tror att herulerna "fördrevs" av danerna på samma sätt som goterna "fördrevs" av svearna (det var kanske snarare så att de begav sig till gränstrakterna för att söka lyckan). Skulle gissa på att deras ursprung var Sveriges sydspets och de danska öarna. Kanske upp längs västkusten mot Norge. Men det kan förstås varit en grupp som lärt känna goterna vid de meotiska träsken (Jordanes härledde deras namn från grekiskans hele=Heluri). Eller en dynasti inom den gotiska gruppen.

Men min uppfattning är att herulernas invandring till Skandinavien på 500-talet var en folkspillras återvandring. En betydelsefull sådan förvisso. Men på inget sätt maktövertagande, såsom Snorre beskriver asarnas. Jag är medveten om att vissa vill knyta Snorres skapelseberättelse till herulernas ankomst. Men jag menar att asarnas ankomst ligger åtskilliga århundraden längre tillbaka. Snorre berättar ju också att Yngve-Frej (Frode) var samtida med kejsar Augustus och Jesus Kristus. Då Yngve-Frej var Odens barnbarnsbarn betyder det att Oden kom till Sverige ca 100 år före vår tideräkning. Om man nu väljer att tro på Snorre, vilket jag kan förstå att inte alla väljer.

Själv tror det land som skulle bli Svitjod erövrades av en Skytisk dynasti. De medeltida källorna jämställer ofta Skytien med det Stora Svitjod. Och följande artikel pekar på många intressanta etymologiska (och övriga) samband mellan Skytien och Svitjod i de medeltida källorna:
http://journals.lub.lu.se/ojs/index....view/1435/1222
Skytien kan då sägas ha sträckt sig från Skandinavien till Ural. Från ishavet till Karpaterna, Svarta Havet och Kaukasus.
Så den här ping-pongtrafiken mellan Skandinavien och Svartahavs-området var kanske inte fullt så internationell som den verkar med moderna glasögon..


Att herulerna ursprungligen skulle ha kommit från Norden är en vanlig uppfattning. Vad Troels Brandt säger är att det i texter inte direkt finns evidens för det.

Utan att finna ett direkt svar kan man dock konstatera att nordisk bronsålder verkar ha skapat de germaniska folken.

Men, vi har att göra med kulturell utveckling och historia under många hundra år. Några måste ha kunnat skapa sin etnicitet nere på kontinenten.

Så, här finns det en skillnad mellan tankar om att allt är skapat i Sverige, och tanken att andra folk, som heruler, kan ha sin egen historia.
Citera
2017-06-22, 21:32
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Att herulerna ursprungligen skulle ha kommit från Norden är en vanlig uppfattning. Vad Troels Brandt säger är att det i texter inte direkt finns evidens för det.
Det beror väl på hur man väljer att tolka Jordanes uppgift om att herulerna fördrivits av danerna.
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så, här finns det en skillnad mellan tankar om att allt är skapat i Sverige, och tanken att andra folk, som heruler, kan ha sin egen historia.
Det finns knappast någon som tror eller tänker att allt är skapat i Sverige. Och att varje folk har en egen historia är en självklarhet. Diskussionen gäller huruvida Sverige någon gång varit ockuperat. Därför framlade jag att inledningen av Snorres nordiska historieskrivning består av just en utländsk invasion. Och en ockupation av det land som än idag utgör Sveriges kärna, av det folk som skulle ge vårt land dess namn, svearna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback