Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-05, 22:32
  #1
Medlem
nachos avatar
Jag var på stampuben i Sthlm häromdan och kom i snack med en snubbe som sa sig vara professor i historia. Fick vissa tvivel när det visade sig att han inte visste vem Folke Bernadotte var utan först blandade ihop honom med Raoul Wallenberg och sen med Dag Hammarskjöld.

Men nåja, han sa att hans specialitet var äldre historia och alla får ju ha sina luckor så det kan ha varit som han sa. Hursomhelst, vi snackade historia och han verkade kunnig. Fast ett påstående som han gjorde har jag grunnat på. Han hävdade att Sverige är det enda europeiska land som aldrig tillhört nåt annat land eller varit ockuperat. Kan det verkligen stämma?

De nordiska länderna förutom Sverige har ju tillhört antingen Danmark eller Sverige och/eller (Finland) Ryssland. Sydeuropa tillhörde Romarriket. Och det gjorde också England. Östeuropa har de facto varit ockuperat av Sovjetunionen. Hitlertyskland ockuperade stora delar av Västeuropa. Tyskland blev i sin tur ockuperat av segrarmakterna efter andra världskriget.

Men är det verkligen bara Sverige som aldrig har varit ockuperat?

Hur är det t.ex. med

Italien
Schweiz
Ryssland

?

(och inom parantes sagt, lilleputtländer som Liechtenstein och San Marino, har nån nånsin brytt sig om att ockupera dom?)
Citera
2005-04-05, 22:54
  #2
Medlem
Schweiz och Liechtenstein ingick också i Romarriket.



Edit: I och för sig kom antagligen Liechtenstein till vid Romarrikets fall och därefter har det väl varit självständigt vad jag vet.
Citera
2005-04-05, 23:24
  #3
Moderator
feldgraus avatar
Vad pratar vi för tidsperiod? På dig låter det som att hela världshistorien gäller. Sverige var väl de facto under Danskt styre under vissa perioder av Kalmarunionen. Ryssland har dessutom aldrig så vitt jag kommer ihåg varit helt ockuperat.

/feldgrau
Citera
2005-04-05, 23:30
  #4
Moderator
impieteers avatar
Äh, Sverige har ju haft danska kungar som styrt och ställt. Dessutom är det ju orättvist att dra upp romarriket, eftersom Sverige inte ens fanns då. England och Ryssland har inte varit ockuperade i modern tid, Schweiz vet jag inte riktigt, inte på många 100 år iaf.

Räknar du från att länderna blev självständiga erkända stater från första början? I så fall kanske inte t ex Färöarna har varit ockuperade, eftersom ingen invaderat dem efter att de fick sitt självstyre från Danmark.

..osv. Allt beror på hur man räknar.
Citera
2005-04-06, 10:45
  #5
Medlem
Schweits var ju ockuperat av Frankrike för runt 200 år sen.
Här skapades den kortlivade Helvetiska (stavas det så?) republiker som
var en fransk lydstat.
Ryssland var ju ockuperat av Mongolerna på 12000-talet.
Angående Kalmarunionen så var det ju en överenskommelse om gemensam kung för de tre Nordiska Rikena, vet inte om man kan kalla det ockupation. Klart Kristian ”Tyrann” kan man väll säja ockuperade Sverige 1520 men. han var ju formellt unionskung så ockupation?

Liechtenstein skapades ju på 1700-talet och har väll aldrig varit ockuperat (Vet inte hur det var under Napoleon krigen?) sen alla dessa småstater (Andora, San Marino, Monaco) har dom inte varit för små för att ockuperas?
Hur var det i Monaco under 2 a världskriget?

Hasseman
Citera
2005-04-06, 10:50
  #6
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Sverige var väl de facto under Danskt styre under vissa perioder av Kalmarunionen.

Kan man räkna Kalmarunionen som en ockupation? Var det inte ett frivilligt statsförbund, ungefär som EU fast i liten skala?

Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Ryssland har dessutom aldrig så vitt jag kommer ihåg varit helt ockuperat.

Ryssland lär ju ha grundats av vikingar från Roslagen med Rurik i spetsten. Men detta betyder iofs inte att landet var under utländskt styre såvida inte Rurik agerade för uppdragsgivare därhemma.

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Räknar du från att länderna blev självständiga erkända stater från första början? I så fall kanske inte t ex Färöarna har varit ockuperade, eftersom ingen invaderat dem efter att de fick sitt självstyre från Danmark. .

Färöarna är fortfarande idag en del av Danmark även om de har ett begränsat regionalt självstyre. Dessutom var ögruppen ockuperad av britterna under andra världskriget.
Citera
2005-04-06, 11:28
  #7
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Färöarna är fortfarande idag en del av Danmark även om de har ett begränsat regionalt självstyre. Dessutom var ögruppen ockuperad av britterna under andra världskriget.

Jag sa inte att de var helt självständiga idag. Att de var ockuperade när de var en del av Danmark spelar ju ingen roll i sammanhanget.
Citera
2005-04-06, 11:57
  #8
Medlem
nachos avatar
Funderar på Italien. Hur var det efter andra världskriget? Var Italien ockuperat av segrarmakterna under en tid då, på liknande sätt som Tyskland var?
Citera
2005-04-06, 12:55
  #9
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Funderar på Italien. Hur var det efter andra världskriget? Var Italien ockuperat av segrarmakterna under en tid då, på liknande sätt som Tyskland var?

Italien är ju väldigt ungt, sedan 1870-talet, väl? Jo, de var ockuperade under slutet av, och strax efter andra världskriget.
Citera
2005-04-06, 15:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Funderar på Italien. Hur var det efter andra världskriget? Var Italien ockuperat av segrarmakterna under en tid då, på liknande sätt som Tyskland var?

Italien bytte ju sida mitt under pågående krig och ställde sig på de allierades sida så de var inte ockuperade på samma sätt som Tyskland.

Finland har väl inte varit ockuperat sedan självständigheten 1918, innan dess fanns de ju inte som självständig stat så ockupationerna på 17 o 18-talen kan inte gärna räknas?
Citera
2005-04-06, 17:27
  #11
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darth
Finland har väl inte varit ockuperat sedan självständigheten 1918, innan dess fanns de ju inte som självständig stat så ockupationerna på 17 o 18-talen kan inte gärna räknas?

Det jag tror han menade var att Sverige är det enda europeiska land som aldrig varit ockuperat och vars territorium aldrig tillhört ett annat land. I så fall faller ju Finland bort eftersom det tillhört både Sverige och Ryssland.
Citera
2005-04-06, 17:58
  #12
Medlem
trewqs avatar
För det första är det viktigt att klarlägga VAD man menar med begreppet "Sverige". Är det dagens Sverige, alltså det som en finländsk historiker valde att kalla "bernadottska lill-Sverige", eller det som var Sverige under 1700-talet till exempel?

Det nuvarande Sveriges gränser är ju inte så fasligt gamla, hundra år i år faktiskt. Och visst har ju delar av dagens Sverige varit ockuperat, ja tillhört ett annat land, ta Skåne och Jämtland som exempel. Och för mindre än tvåhundra år sedan förlorade ju Sverige nästan halva sin landyta till Ryssland, så...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback