2012-10-10, 02:07
Medlem
MrDDDs avatar
Jag har en buffalo linkstation 4tb (2 diskar) som av en korkad anledning var i raid 0.
Nu har den ena hårdisken dött, efter 4 månader ifrån inköpet, och butiken jag köpte den ifrån ville att jag skulle skicka in den för service.

Sitter nu och funderar på OM det går att koppla ur diskarna och koppla in de i min dator, jag har sata portar så det räcker på mitt moderkort, och kanske kan spara några av sakerna ifrån den? Eller är det troligen inte lönt och lär inte lyckas få ut någon information?

Länk till info om nas-servern: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=519482
Citera
2012-10-10, 05:45
Medlem
ljudkellgrens avatar
Det skulle möjligen vara filer som är mindre än cluster-storleken du satt på raid-enheten. Allt annat torde vara utspritt på båda diskarna. Jag är inte hundra på detta då jag normalt inte använder "0" själv. Vilket är en standar som borde förbjudas. 0&1 är möjligen ok, men då finns det bättre om man har så många diskar.
Frågan är dock hur partitionstabellerna delas upp på en 0:a, det kan hända att du behöver "tvångsläsa" den kvarvarande disken med Easyrecovery eller liknande program.
Citera
2012-10-10, 10:23
Medlem
bergsturks avatar
Det är en vanlig mdraid på de här enheterna. På vilket sätt har disken "dött"? Kan man fortfarande få kontakt med den om du kopplar in den i en vanlig dator (dvs, kan du se partitionerna)?
Citera
2012-10-10, 11:17
Medlem
MrDDDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Det skulle möjligen vara filer som är mindre än cluster-storleken du satt på raid-enheten. Allt annat torde vara utspritt på båda diskarna. Jag är inte hundra på detta då jag normalt inte använder "0" själv. Vilket är en standar som borde förbjudas. 0&1 är möjligen ok, men då finns det bättre om man har så många diskar.
Frågan är dock hur partitionstabellerna delas upp på en 0:a, det kan hända att du behöver "tvångsläsa" den kvarvarande disken med Easyrecovery eller liknande program.

Okej, ska försöka det senare idag eller i morgon

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är en vanlig mdraid på de här enheterna. På vilket sätt har disken "dött"? Kan man fortfarande få kontakt med den om du kopplar in den i en vanlig dator (dvs, kan du se partitionerna)?

Har inte testat koppla in de i datorn ännu, datorn står dumt till så därför jag tänkte jag frågar först innan jag börjar plocka med den. Enda jag vet är att det står "fel" som status på en av diskarna via webbgränssnittet och att en röd "error" lampa blinkar rött på fronten av nas-servern.

Exakt vad som hände vette tusan, satt och spelade spel och sen när jag spelat klart och skulle se på film ifrån servern så fick jag ingen respons.
Citera
2012-10-10, 11:19
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDDD
Har inte testat koppla in de i datorn ännu, datorn står dumt till så därför jag tänkte jag frågar först innan jag börjar plocka med den. Enda jag vet är att det står "fel" som status på en av diskarna via webbgränssnittet och att en röd "error" lampa blinkar rött på fronten av nas-servern.

Exakt vad som hände vette tusan, satt och spelade spel och sen när jag spelat klart och skulle se på film ifrån servern så fick jag ingen respons.

Okej. Orsaken till att jag frågar är att en disk kan hoppa ur en array när det är läsfel på den, men det går fortfarande att "tvinga" tillbaka den, eller använda RAID-rekonstruktions-verktyg om den öht kan ses av systemet.
Citera
2012-10-10, 15:50
Medlem
MrDDDs avatar
Citat:
Okej. Orsaken till att jag frågar är att en disk kan hoppa ur en array när det är läsfel på den, men det går fortfarande att "tvinga" tillbaka den, eller använda RAID-rekonstruktions-verktyg om den öht kan ses av systemet.

Liten uppdatering:
Testade nyss att koppla in hårdiskarna normalt till moderkortet, datorn vägrade då att starta fullständigt. Stod och tuggade i 5-6 min på "startar windows" sidan när det vanligtvis tar max 20 sec från att sidan kommer fram tills jag kommer in på datorn (ssd ftw)

Har nu kopplat in en utav de via USB/eSata kablar och ska snoka runt å se vad som händer.
Citera
2012-10-10, 15:55
Medlem
bergsturks avatar
Det intressantaste i detta läge är SMART-värdena på hårddisken, och om du kan se dem alls... för att få tillbaka data måste båda vara inkopplade samtidigt.
Citera
2012-10-10, 16:12
Medlem
MrDDDs avatar
Citat:
Det intressantaste i detta läge är SMART-värdena på hårddisken, och om du kan se dem alls... för att få tillbaka data måste båda vara inkopplade samtidigt.

Datorn lyckades inte ens hitta hårdiskarna när de var inkopplade via USB porten, dubbelkollade sen med en annan hårdisk och fungerade felfritt så jag vet att kablarna fungerar.

Hårdiskarna är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=864268

Edit: testade igen och gick nu in via Datorhantering, nu hittades hårdisken men fick följande meddelande:
http://www.ladda-upp.com/bilder/75883/datafel
Senast redigerad av MrDDD 2012-10-10 kl. 16:17.
Citera
2012-10-10, 16:35
Medlem
bergsturks avatar
Testa att följ instruktionerna i http://www.ufsexplorer.com/inf_linkstation.php
Det är shareware så du kan testa om det funkar innan du köper det.
Citera
2012-10-16, 10:24
Medlem
MrDDDs avatar
Citat:
Testa att följ instruktionerna i http://www.ufsexplorer.com/inf_linkstation.php
Det är shareware så du kan testa om det funkar innan du köper det.

Disk ett är officiellt död. Har kollat den med flera olika "disk health" program och inget gick att rädda
Jaja, nasen är på väg till butiken med posten så får hoppas de är snabba på att skicka en ny då jag ska ha lan-party den 27e så börjar bli ont om tid :/

Tack ändå för att ni försökte hjälpa mig lösa problemet
Citera
2012-10-17, 08:43
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDDD
Disk ett är officiellt död. Har kollat den med flera olika "disk health" program och inget gick att rädda
Jaja, nasen är på väg till butiken med posten så får hoppas de är snabba på att skicka en ny då jag ska ha lan-party den 27e så börjar bli ont om tid :/

Tack ändå för att ni försökte hjälpa mig lösa problemet

Har du diskarna kvar? Har du en RAID5-a så kan du fortf rädda data från din dator om du har de andra diskarna kvar. Dvs, utan tillgång till NAS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in