Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-05, 21:02
  #1
Medlem
Luxuss avatar
Jag är tämligen säker på att det finns iallafall en tv-reparatör som läser här regelbundet, men alla som har en aning får gärna svara.

Jag har en 32tums widescreentv av märket philips (inge platt utan en hederlig tung djävel).

Problemet:
När jag tittar på dvdfilmer händer det (oavsett vilken skiva som är i) att ljudet då och då försvinner, ungefär som om tvn skulle försöka sända till högtalare som inte finns (har inget surround, men effekten är som om man tex tog loss fronthögtalarna). Detta händer även då och då när jag tittar på vanlig tv via kabelnätet dock inte lika ofta vad jag märkt.

Nån som har minsta aning om vad som kan va fel?
Citera
2005-04-05, 21:59
  #2
Medlem
a4swes avatar
Börja med att testa skak- och slagmetoden för att utesluta eller verifiera glappkontakt eller liknande form av mekaniskt fel.
Citera
2005-04-05, 22:21
  #3
Medlem
Cedro Citrons avatar
Händer det hela tiden eller bara efter att du haft tv'n på en stund?
Bara när du kollar på dvd? går det att byta dvd'n?
Byt så många olika saker du bara kan och se när det slutar bli fel.
Årsmodell på tv'n är väl också trevligt att inkludera.

Standardsvar på sånt är väl... kallödning.

Mvh
C.C
Citera
2005-04-05, 22:34
  #4
Medlem
Enders avatar
Har du en busig/rubbad/ond granne som står utanför ditt fönster med en likadan fjärrkontroll som du har?
Citera
2005-04-05, 22:58
  #5
Medlem
x12s avatar
Är det säkert att det ens är TVn det är fel på? inte DVD-läsaren som strular sig? Försökt koppla ljudet via en stereo istället? Hur är anslutningen till TVn gjord? scart? antennkabel? Används separata ljudkablar? Det finns rätt många saker som kan få ljudet att tystna kortare stunder. Hur långa är avbrotten? 1 sekund? 10 sek? 2 minuter? Alltid samma längd på avbrotten? Förekommer bildstörningar? Vilken annan utrustning är ansluten till samma TV? Hur?
Citera
2005-04-06, 07:03
  #6
Medlem
Luxuss avatar
Ber om ursäkt för den mer än lovligt knapphändiga informationen.

Dvdspelare är en billig rackare som dock fungerat sen i somras utan problem. Ansluten via SCART. Kabeltvn kommer via antennsladd rakt in i teven.

Ljudfelet började uppkomma för 2 månader sen kanske, teven är runt 3 år - max.

Teven kan ha stått på hela dan eller startas precis före dvdtittande. när man tittar på 28 dar senare uppträder felet ganska sällan (2-3ggr under hela filmen) för att återkomma var 10-15 minut under The Mothman Prophecies.

Tidigare trodde jag att det var budgetdvdspelaren som var boven, men då det händer att ljudvolymen kraftigt sänks vid vanlig tvtittning (kanske var 3:e timme teven står på) är jag inte helt säker.

Ett annat problem som dock funnits ända sen inköpet av dvdspelaren är att det läcker in ljud från kabeltvn som man kan höra om filmen e tyst å volymkontrollen högt satt. även väldigt väldigt svaga spökbilder kan ibland ses. Verkar dock inte ha med ovanstående problem att göra.
Citera
2005-04-07, 01:09
  #7
Medlem
x12s avatar
Testa att koppla ur antennsladden medan du tittar på DVD.
Bättre?
Citera
2005-04-07, 03:34
  #8
Medlem
Not_mes avatar
Min TV har en auto volymbalansering som tydligen ska göra att när man ändrar kanal på tv så ska alla kanaler ha samma volym. Ibland sprakar det dock till av någon störning eller dylikt, och då sänks volymen på teven. Kan det vara något sånt?

Känns som ett slag i mörkret, men om din tv har en liknande funktion, testa att slå av den (funktionen alltså).



Edit: Ändrade syftningsfel
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback