Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-05, 20:40
  #1
Banned
pSys avatar
vilket gör maten mest fet? jag har fått för mej att oliv olja är det bästa vet ej från vilken källa det kommer ifrån.sedan har jag becel stek smör vilket e "tydligen" nyttigare ere non som e duktig på detta område??
Citera
2005-04-05, 21:01
  #2
Medlem
Sammansättningen av fetterna är bättre i rapsolja än i både olivolja och flytande margarin, och olivolja är bättre än det flytande margarinet i sin tur. Men inget av det är någon fara och när du steker så suger inte köttet upp fettet utan det lägger sig som en tunn hinna utanpå, så det är marginelt med fett som fångas upp på köttbiten när du steker, något gram eller så.

Steker du köttfärs är det givetvis annorlunda eftersom det blir lättare att fettet att fastna i strukturen på färsen och att det blir en större yta för fettet att fastna på när färsen blir små smulor.
Citera
2005-04-05, 21:25
  #3
Banned
pSys avatar
ok,men nu pratar du om 1 tillfälle,,jag steker min mat i princip varje dag.då blir ju dom där grammen ganska så många gram.
Citera
2005-04-05, 21:56
  #4
Medlem
Inte om du ska äta 1gram fett per kilo kroppsvikt och dag, då är dom där 6-7 grammen ganska marginella, väger du 70 kilo så har du då minst 50gram fett från andra källor att skära ned på. Marginellt alltså.
Citera
2005-04-05, 22:04
  #5
Banned
pSys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookien
Inte om du ska äta 1gram fett per kilo kroppsvikt och dag, då är dom där 6-7 grammen ganska marginella, väger du 70 kilo så har du då minst 50gram fett från andra källor att skära ned på. Marginellt alltså.


ok tack för svaret
Citera
2005-04-06, 00:04
  #6
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookien
Sammansättningen av fetterna är bättre i rapsolja än i både olivolja och flytande margarin, och olivolja är bättre än det flytande margarinet i sin tur. Men inget av det är någon fara och när du steker så suger inte köttet upp fettet utan det lägger sig som en tunn hinna utanpå, så det är marginelt med fett som fångas upp på köttbiten när du steker, något gram eller så.
Steka opanerat kött är inte så farligt som du säger men pSy kanske steker en massa annat också (kokt eller rå potatis, ägg, svamp, grönsaker etc.) och då kan det bli en herrans massa fett sammanlagt. Teflonpanna hjälper ju, liksom att försöka hålla en jämn och ganska låg temperatur.

Även om olja är bra fett händer det en massa tråkigheter när man steker vid höga temperaturer. Oljorna (och även det fett som finns i köttet man steker) oxideras och det bildas en massa "fria radikaler". Det påstås att olivolja är det bästa att steka med ur denna aspekt då det innehåller maximalt med antioxidanter.

Så om man vet med sig att man steker för mycket av sin mat bör man nog tänka om och försöka hitta lite alternativ.
Citera
2005-04-06, 08:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim
Steka opanerat kött är inte så farligt som du säger men pSy kanske steker en massa annat också (kokt eller rå potatis, ägg, svamp, grönsaker etc.) och då kan det bli en herrans massa fett sammanlagt. Teflonpanna hjälper ju, liksom att försöka hålla en jämn och ganska låg temperatur.

Det var därför jag skrev så här:
"Steker du köttfärs är det givetvis annorlunda eftersom det blir lättare att fettet att fastna i strukturen på färsen och att det blir en större yta för fettet att fastna på när färsen blir små smulor."

Och så länge inte pSy är lite kokt av sig så fattar han nog att det även gäller panerade grejer och sådant som är lösare i strukturen och har större förmåga att suga upp vätska, steker du en skiva franskbröd i olja så kommer den naturligtvis att suga upp en hel del fett. Det förstod nog även pSY, hoppas jag. Att steka en köttbit eller en kycklingfilé innebär dock inget större tillskott av stekfett i din totala intag.


Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim
Även om olja är bra fett händer det en massa tråkigheter när man steker vid höga temperaturer. Oljorna (och även det fett som finns i köttet man steker) oxideras och det bildas en massa "fria radikaler". Det påstås att olivolja är det bästa att steka med ur denna aspekt då det innehåller maximalt med antioxidanter.


...Absolut, även om Rapsolja är en av de mest värmetåliga oljorna som finns. Steker själv bara i oliv- och rapsolja, helst då i en teflonpanna och på moderat temperatur om det går.


Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim
Så om man vet med sig att man steker för mycket av sin mat bör man nog tänka om och försöka hitta lite alternativ.

Håller med. Koka eller ugnstek gärna. Stek helst på en lägre temperatur om du måste, nötkött kan du steka snabbt på hög temperatur för att stänga porerna och bevara köttsaften, låt köttet vila inrullat i folie och ät det rosa, måste du ha det genomstekt eller om köttbiten är tjock så kör det färdigt till önskad mitt temperatur i ugnen. Likadant med kyckling. Om man vill vara petig med fettet och kvaliteten på oljorna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback