2012-10-09, 21:16
Medlem
Hej

Tänkte höra ifall man skulle tjäna på att betala av lån osv för att slippa extra ränta?

jag har en skuld till klarnd på 13.000 samt 2 mobilabbonemang varav 1 jag inte använder.

Jag får in 8600 kr varje månad fram tills April som kommer bli totalt 60 200kr Jag är i behov av bil men inte livsnödvändigt så jag funderar på att betala av skulden på klarna ca 5500 i Oktober och November samt resterande 2000 kr med sparpengar. och i December betala av det mobilabbonemang som jag inte använder på 6300kr

Eller isället köpa bil nu och fortsätta delbetala från december isället, fast jag undrar om man inte kan spara in någon tusenlapp eller 2 genom att betala av allt snarast då jag tror det finns avgifter som tillkommer då jag t.ex förra månaden betala 819 av 13900 och denna månad stog det att resterande skuld är 13400kr

Så jag bör betala av allt snabbare för att spara pengar på det?
Citera
2012-10-09, 21:23
Medlem
Ismokings avatar
Blir billigare för dig att betala så mycket på skulden som du kan,mindre ränta o avgifter
Citera
2012-10-09, 21:26
Medlem
Mossilurs avatar
På klarna-lånet har du trolig rätt hög ränta så det tjänar du på att betala bort fort.
Mobilen vet ja inte om du tjänar på att betala bort eller inte men det är ju alltid skönt att ha mindre räkningar varje månad.
Jag skulle ha betalat bort dom så fort som möjligt.
Citera
2012-10-09, 21:30
Medlem
Små lån ska alltid undvikas eller betalas av så snabbt som möjligt. Men bäst om du kollar om du får nån straffränta för att lösa lånet tidigare an avtalat.
Citera
2012-10-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rautasaari
Små lån ska alltid undvikas eller betalas av så snabbt som möjligt. Men bäst om du kollar om du får nån straffränta för att lösa lånet tidigare an avtalat.

Ska kolla klarnas villkorl och se ifall de finns någon sån ränta och så betalar jag nog av allt tidigare så kan man jag känna mig fri från dessa räkningar
Citera
2012-10-09, 22:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Undvik smålån. Amortera järnet tills du blir av med dessa. Det är ofta med smålån det börjar och sedan blir det lyxfällan. Det enda man ska ha lån på är bostaden.
Citera
2012-10-10, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michailo
... då jag t.ex förra månaden betala 819 av 13900 och denna månad stog det att resterande skuld är 13400kr
Jag blir så jävla förbannad när jag hör om vanligt hyggligt folk som betalar och betalar på sina skitlån utan att skulden egentligen minskar.
Lös lånen så fort du kan.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det enda man ska ha lån på är bostaden.
Helt rätt.

Ska du dessutom köpa bil är det dessutom klokt att ha ryggen fri, en bil kostar mer än man tror även om den inte går sönder. Vilket den ändå gör, förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in