2005-04-05, 19:10
#1
SvD, 5 april 2005 09:38
"Dödad för ett rollspelssvärd
En kinesisk dataspelare dödades för att han hade sålt ett virtuellt svärd.
Männen spenderade fritiden med att spela online-rollspelet Legends of Mir 3. Som spelare samlar man på sig erfarenhetspoäng och förmågan att använda kraftfullare vapen. Qiu Chengwei hade i februari lyckats bli tillräckligt bra för att införskaffa och använda svärdet "Dragon Saber". Han lånade sedan ut det kraftfulla vapnet till Zhu Caoyuan som i sin tur sålde den för 7 200 kinesiska yuan, cirka 5 900 kronor.
Qiu Chengwei gick först till polisen för att anmäla svärdet stulet. Han avvisades eftersom polisen inte tyckte att svärdet är ett verkligt föremål. Då konfronterade Chengwei Caoyuan som lovade att lämna över pengarna från försäljningen av svärdet. Tydligen räckte inte det för Chengwei som stack honom i bröstet med en riktig kniv vilket resulterade i att Caoyuan avled.
Tyvärr är dessa konflikter inte helt ovanliga. Enligt tidningen The China Daily ökar antalet åtal som berör virtuella föremål. Många online-rollspel, som Everquest och Ultima Online, har användare som köper och säljer virtuella ting med riktiga pengar. På grund av det har exempelvis Sydkorea en speciell polisenhet som sysslar med dessa typer av brott. I Kina har dock vare sig lagstiftning eller polis kommit så långt."
"Dödad för ett rollspelssvärd
En kinesisk dataspelare dödades för att han hade sålt ett virtuellt svärd.
Männen spenderade fritiden med att spela online-rollspelet Legends of Mir 3. Som spelare samlar man på sig erfarenhetspoäng och förmågan att använda kraftfullare vapen. Qiu Chengwei hade i februari lyckats bli tillräckligt bra för att införskaffa och använda svärdet "Dragon Saber". Han lånade sedan ut det kraftfulla vapnet till Zhu Caoyuan som i sin tur sålde den för 7 200 kinesiska yuan, cirka 5 900 kronor.
Qiu Chengwei gick först till polisen för att anmäla svärdet stulet. Han avvisades eftersom polisen inte tyckte att svärdet är ett verkligt föremål. Då konfronterade Chengwei Caoyuan som lovade att lämna över pengarna från försäljningen av svärdet. Tydligen räckte inte det för Chengwei som stack honom i bröstet med en riktig kniv vilket resulterade i att Caoyuan avled.
Tyvärr är dessa konflikter inte helt ovanliga. Enligt tidningen The China Daily ökar antalet åtal som berör virtuella föremål. Många online-rollspel, som Everquest och Ultima Online, har användare som köper och säljer virtuella ting med riktiga pengar. På grund av det har exempelvis Sydkorea en speciell polisenhet som sysslar med dessa typer av brott. I Kina har dock vare sig lagstiftning eller polis kommit så långt."