Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-09, 14:37
  #1
Medlem
Forbliranonyms avatar
Jo saken är den att min chef kan ringa mig ca 10 gånger per dag på min privata telefon, han vill även att jag ringer från min privata telefon då vi inte har någon fast telefon alls där jag jobbar. Kan jag kräva att han ska betala min telefon räkning? Till saken hör att jag har fastpris, på min privata tele men känner endå att jag vill inte betala för dessa samtal. Hur ska jag lösa detta?
Citera
2012-10-09, 15:01
  #2
Medlem
snartsomdus avatar
Nix pix, din chef har inte rätt att kräva att du ska använda din privata telefon iå arbetets vägnar.
Vill han kunna kontakta dig så får han lätta på lädret och köpa dig en telefon.

Däremot om du är permiterad eller har någon form av beredskapstjänst så kan i vissa fall du vara skyldig att uppge ett telefonnummer där ku kan nås under jourtiden.
Citera
2012-10-09, 16:11
  #3
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snartsomdu
Nix pix, din chef har inte rätt att kräva att du ska använda din privata telefon iå arbetets vägnar.
Vill han kunna kontakta dig så får han lätta på lädret och köpa dig en telefon.

Däremot om du är permiterad eller har någon form av beredskapstjänst så kan i vissa fall du vara skyldig att uppge ett telefonnummer där ku kan nås under jourtiden.

Ja men nu snackar jag endast om tiden på arbetsplatsen mellan 08:00 och 17:00
Citera
2012-10-09, 16:59
  #4
Medlem
Enzymes avatar
Jag har alltid konsekvet vägra att använda min privata telefon för jobbsamtal. Behövs telefon som verktyg i arbetet så bör arbetsgivaren fixa detta. Låter som din arbetsgivare försöker spara lite kostnader genom att få folk att använda sina egna telefoner.
Citera
2012-10-09, 18:24
  #5
Medlem
dethalvabarnets avatar
Skicka en faktura till din chef. Salta den rejält.
Citera
2012-10-09, 19:30
  #6
Medlem
Jeppazs avatar
tror man kan dra en del av kostnaden på deklarationen
Citera
2012-10-09, 19:33
  #7
Medlem
Acceptera inte. Det är din privata mobil, när du jobbar är du inte privat.

Jag hoppas verkligen att han inte ringer efter 17:00 till din privata telefon heller och diskuterar jobb. Behöver du telefon i arbetet så får arbetsgivaren fixa det, eller ersätta dig för kostnaden. Det är väl inte konstigare än att du får milersättning om du använder din egna bil?
Citera
2012-10-09, 20:46
  #8
Medlem
Mossilurs avatar
Lämna telefonen hemma.
Citera
2012-10-12, 11:49
  #9
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Acceptera inte. Det är din privata mobil, när du jobbar är du inte privat.

Jag hoppas verkligen att han inte ringer efter 17:00 till din privata telefon heller och diskuterar jobb. Behöver du telefon i arbetet så får arbetsgivaren fixa det, eller ersätta dig för kostnaden. Det är väl inte konstigare än att du får milersättning om du använder din egna bil?


Precis så känner jag oxå, men jag vill ju gärna ha min egna telefon men han kan väl minst dra halva kostnaden kan jag tycka. Sen kan han ju även precis som du säger ringa efter 17:00 och fråga om saker som rör jobbet hur ska jag komma ifrån detta?
Citera
2012-10-12, 14:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Precis så känner jag oxå, men jag vill ju gärna ha min egna telefon men han kan väl minst dra halva kostnaden kan jag tycka. Sen kan han ju även precis som du säger ringa efter 17:00 och fråga om saker som rör jobbet hur ska jag komma ifrån detta?
Nu vet jag inte hur ditt avtal ser ut (inte på telefonen, utan med chefen). Själv hade jag upplyst om att samtal utanför arbetstid kommer att a) ignoreras, eller b) besvaras om jag känner för det, men debiteras. Utgående samtal under arbetstid sker gladeligen med en av företaget tillhandahållen telefon.

Jag använder alltid två telefoner (en privat och en jobb) just för att skilja på privatliv och arbetsliv. Annars ringer alltid någon jävel klockan sju på morgonen första dagen på semester och liknande.
Citera
2012-10-14, 10:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Precis så känner jag oxå, men jag vill ju gärna ha min egna telefon men han kan väl minst dra halva kostnaden kan jag tycka. Sen kan han ju även precis som du säger ringa efter 17:00 och fråga om saker som rör jobbet hur ska jag komma ifrån detta?
Du svarar aldrig när chefen ringer efter 17:00. Har han ett problem med det så kan du ju börja förhandla övertid.
Citera
2012-10-25, 15:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Du svarar aldrig när chefen ringer efter 17:00. Har han ett problem med det så kan du ju börja förhandla övertid.

Att du svarar på samtal från chefen eller någon annan genererar ju ingen kostnad, såvida du inte utomlands förstås. Att du sedan har fastpris där samtal ingår behöver du inte redovisa för din chef.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback