2012-10-27, 14:27
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Som jag förstod det så förändrades trycket i snubbens mask vilket ledde till att han itne kunde andas ordentligt?
Det du länkar till förklarar alltså att det var ett tekniskt fel som ledde till Nick Piantanidas död. Om jag förstått det rätt.

Eller så menas det på att han fick spinn så att masken slets av?

Tycker händelseförloppet var dåligt beskrivet.

Antar att man planerade ordentligt inför Felixs hopp. Risken för tekniska fel borde varit extremt liten. Därav är faran liten. Detta leder till att Felix är typ lika kvalificerad att göra det som Anna Skipper. En struntsak som ges alldeles för mycket utrymme

Absolut! Att ligga stabilt i headdown är superenkelt
Citera
2012-10-30, 07:26
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag tänkte precis på detta och googlade.

Efter att ha läst olika länkar kom jag hit.

På vilken höjd påstår de att han bröt ljudvallen? Vad var yttertemperaturen vid just den höjden?

Jag är tveksam till att han uppnådde mach 1.
http://scienceblogs.com/dotphysics/2010/02/19/stratos-space-jump/
http://www.howtospotapsychopath.com/2012/10/18/falling-from-the-friendly-skies/
Citera
2012-11-14, 13:56
Medlem
TorskForevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Som jag förstod det så förändrades trycket i snubbens mask vilket ledde till att han itne kunde andas ordentligt?
Det du länkar till förklarar alltså att det var ett tekniskt fel som ledde till Nick Piantanidas död. Om jag förstått det rätt.

Eller så menas det på att han fick spinn så att masken slets av?

Tycker händelseförloppet var dåligt beskrivet.

Antar att man planerade ordentligt inför Felixs hopp. Risken för tekniska fel borde varit extremt liten. Därav är faran liten. Detta leder till att Felix är typ lika kvalificerad att göra det som Anna Skipper. En struntsak som ges alldeles för mycket utrymme

Nej, det var ett tekniskt fel. Felix hade också ett tekniskt fel på värmen på visiret, viket jag tror ledde till att det immade igen. Skoj. För övrigt svimmade Kittinger vid ett försök pga spinn. Så även för ett proffs kan det gå riktigt snett. Jag tror majoriteten av jordens befolkning skulle dö om de försökte slå Felix med exakt samma utrustning som han hade.
Citera
2013-01-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Det är väl skillnad på att flyga eller att falla, en ballong är väl inga vingar? Ja det är väl klart att det var "häftigt", ungefär som att bestiga Mount Everest fast man vet att någon redan gjort det för 100 år sedan. Egentligen blir jag bara mer imponerad av han som gjorde det för 40 år sedan utan all modern utrustning. Om du vill betala en femma i reklamkostnader varje gång du dricker en RB så vill jag tacka dig för sponsringen till olika sporter. Själv tycker jag den är för löjligt liten och dyr.

Jag förstår din poäng. Själv är jag väl en av de som gärna rycks med i sådana här balla grejer, och subjektivt upplever jag en förstärkning av deras varumärke. Vet inte om det är därför som jag tycker att drycken är så god... Man kanske bara är lättlurad!
Citera
2013-02-21, 18:12
Medlem
Har dokumentären kommit ut ännu?
Citera
2013-03-20, 03:10
Medlem
neewkids avatar
undrar faktiskt på vilket sätt folk kan tycka att han är en hjälte? Kittinger gjorde ändå hoppet 50 år tidigare och dessutom med sjukt mycket mindre säkerhet, inte han som är hjälte kanske ?
Citera
2013-03-20, 11:38
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zajtarn
Har dokumentären kommit ut ännu?
http://www.youtube.com/watch?v=VgqWXVUPCms
Citera
2025-07-21, 05:18
Avslutad
r.i.p

Färdig hoppat av Felix Baumgartner, extremhoppet minns man.

Världsrekordhopparen och äventyraren Felix Baumgartner avled på lördagen i en glidflygolycka.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/sista-filmen-pa-rekordhopparen/

(FB) Felix Baumgartner död efter paragliding-olycka i Italien (2025-07-17)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in