Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-04-07, 18:04
  #49
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
men så är det i så fall lite från kokvattnet. Fast ändå Plausible.

Ja, vad trodde du själv? Det är självklart att både potatis och pasta tar upp både vatten och salt ur kokvattnet. Pastan i större utsträckning.

Du kan ju testa själv att koka två omgångar pasta i en liter vatten. Den ena utan salt och den sista med en matsked salt. Återkom om du känner någon skilnad vid smakjämförelse...
Citera
2018-04-07, 18:35
  #50
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Aglio Et Olio, dvs pasta med olivolja och vitlök är en rätt vanlig "starter"/huvudrätt i södra Italien.

Att inte salta upp pastavatten ordentligt är ett generellt misstag, det är inget att diskutera om faktiskt, du kan avstå det av någon upplevd personlig anledning men rent mattekniskt är det alltid fel imho. Dåligt saltad pasta smakar skit och salta utanpå pastan är inget komplement till att salta pastan under kokningen.

Så sant.
Pasta och potatisvatten skall vara "smörsaltat" dvs lika salt som det smör/påläggsmargarin man gillar. Som du skrev så är det väldigt vanligt att folk saltar pasta och potatis för lite, och då smakar det uselt. Välsaltad pasta är betydligt godare och framhäver smaker på ev såser betydligt bättre än osaltad.
Citera
2018-04-08, 00:34
  #51
Avstängd
Godisglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Ja, vad trodde du själv? Det är självklart att både potatis och pasta tar upp både vatten och salt ur kokvattnet. Pastan i större utsträckning.

Du kan ju testa själv att koka två omgångar pasta i en liter vatten. Den ena utan salt och den sista med en matsked salt. Återkom om du känner någon skilnad vid smakjämförelse...

. . .

Migrationsmyndigheterna kommer att kontakta dig inom en snar framtid! Inom reasturangbranschen finns det en sak som vi verkligen inte gillar, och det är "svarta löner".

LO: (Det viktiga för oss är att ha höga avtalsenliga löner, även om lönsamheten går ner, när du blir permiterad och slutligen kommer dom gå i konken)

Alliansen: ("Vi vet att restaurangjobb inte kräver så mycket utbildning. Därför får du heller inte så mycket lön!)

Jag messade just till SÄPO om en sak. I alla vänlighet så klart, men nu får jag tankar att dom sätter span på hädanefter?

Huruvida den enorma invandringen ska rädda sverige som dom sa stämmer. Att ta hit folk för att rädda välfärden?

Nu kan vi för fan inte rädda oss själva för östeuropeiska tiggarna runt omkring oss.. Ett enda felaktigt ord om dessa människor så åker man in i rastistfacket. :-)

Ni vet hur det är angående "eu-medborgare", "vägpirater" och "asfaltsläggare".

Hade dom gjort ett gott jobb skulle jag inte klagat säger de flesta som anlitat tattarna.

Givetvis inte! Men dom är så klart en "utsatt grupp"<-- enligt regeringen! och därmed omöjligt att kritisera .. annat här på FB och anonymt. Det finns ett finare ord som jag nu har glömt bort, men det är tydligt att dessa kulturella och religösa fanatikerna glömt bort att dom bor i Sverige.

Vi accepterar inte Mohammed som profet? När glömde du det?

Det går inte så bra för gruppen "romer" i sverige heller! Jag vet varför! Här i landet kan man svårligen kritisera sitt eget land för diskriminering. Som de ledande politikerna gör gentemot Rumänien och Bulgarien.

I stället säger framstående källor att dessa folkgrupper inbegriper sig i en form av
__________________
Senast redigerad av Godisglad 2018-04-08 kl. 01:26.
Citera
2018-04-08, 01:49
  #52
Avstängd
Godisglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Så sant.
Pasta och potatisvatten skall vara "smörsaltat" dvs lika salt som det smör/påläggsmargarin man gillar. Som du skrev så är det väldigt vanligt att folk saltar pasta och potatis för lite, och då smakar det uselt. Välsaltad pasta är betydligt godare och framhäver smaker på ev såser betydligt bättre än osaltad.

Det spelar ingen roll. salta pastavattet är nog en fin gammal tradition. Jag ska inte börja tjaffsa om det! :-) Jag stöder det definitivt!

Åker man till norra Italien tar det 3 minuter att få en välgräddad pizza. Varför? En enorm vedeldad ugn och lite maffiakopplingar att man måste "earn". :-) Huruvida jag fått all min gangster-lingo från tv-serien "sopranos" vette fan!

Det låter hemskt, men tyvärr är det nog så.
__________________
Senast redigerad av Godisglad 2018-04-08 kl. 01:55.
Citera
2018-04-08, 08:48
  #53
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
. . .

Migrationsmyndigheterna kommer att kontakta dig inom en snar framtid! Inom reasturangbranschen finns det en sak som vi verkligen inte gillar, och det är "svarta löner".

LO: (Det viktiga för oss är att ha höga avtalsenliga löner, även om lönsamheten går ner, när du blir permiterad och slutligen kommer dom gå i konken)

Alliansen: ("Vi vet att restaurangjobb inte kräver så mycket utbildning. Därför får du heller inte så mycket lön!)

Jag messade just till SÄPO om en sak. I alla vänlighet så klart, men nu får jag tankar att dom sätter span på hädanefter?

Huruvida den enorma invandringen ska rädda sverige som dom sa stämmer. Att ta hit folk för att rädda välfärden?

Nu kan vi för fan inte rädda oss själva för östeuropeiska tiggarna runt omkring oss.. Ett enda felaktigt ord om dessa människor så åker man in i rastistfacket. :-)

Ni vet hur det är angående "eu-medborgare", "vägpirater" och "asfaltsläggare".

Hade dom gjort ett gott jobb skulle jag inte klagat säger de flesta som anlitat tattarna.

Givetvis inte! Men dom är så klart en "utsatt grupp"<-- enligt regeringen! och därmed omöjligt att kritisera .. annat här på FB och anonymt. Det finns ett finare ord som jag nu har glömt bort, men det är tydligt att dessa kulturella och religösa fanatikerna glömt bort att dom bor i Sverige.

Vi accepterar inte Mohammed som profet? När glömde du det?

Det går inte så bra för gruppen "romer" i sverige heller! Jag vet varför! Här i landet kan man svårligen kritisera sitt eget land för diskriminering. Som de ledande politikerna gör gentemot Rumänien och Bulgarien.

I stället säger framstående källor att dessa folkgrupper inbegriper sig i en form av

Det blev lite för mycket av något igår antar jag?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback