2012-10-09, 03:20
Medlem
Hej är så här att de är en sak jag undrat länge på. Om jag kör på en landsväg och det är en infarts väg till en gård från en landsväg , räknas de då som en korsning? För de är enligt någon paragraf förbjudet att köra om intill en korsning, tex om fordon svänger vänster in till den lilla vägen (från landsvägen) och bilen framför skulle råkas gjort tecken för att svänga in där (jag missar de) och jag precis kör om och smäller in i han där vid infarten från landsvägen har jag väll då som omkörare bryttig mot två paragrafer 1. Förbjudet att göra en omkörning ifall framförvarande bil gjort tecken för vänster sväng och påbörjat vänstersväng.
2. förbjudet att köra om nära eller vid en korsning.
Citera
2012-10-09, 03:31
Medlem
Oavsett om infarten räknas som allmän väg, enskild väg etc. så är det en korsning och du får inte göra en omkörning i en korsning.
Citera
2012-10-09, 05:26
Medlem
Omkörning vid gårds-in/utfart är tillåtet, om den inte fortsätter på andra sidan.
Men det är ju bra att kolla så inte bilen framför tänker svänga vänster.
Citera
2012-10-09, 05:35
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Oavsett om infarten räknas som allmän väg, enskild väg etc. så är det en korsning och du får inte göra en omkörning i en korsning.
Fast det förbudet kan du enbart tillämpa i korsning med högerregel.

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.
Citera
2012-10-09, 07:05
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:

Nej, den räknas inte som en korsning.
Vid utfart gäller väjningsplikt (utfartsregeln) alltså får du göra en omkörning på landsvägen.
Citera
2012-10-09, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrgoodboy
tex om fordon svänger vänster in till den lilla vägen (från landsvägen) och bilen framför skulle råkas gjort tecken för att svänga in där (jag missar de) och jag precis kör om och smäller in i han där vid infarten från landsvägen har jag väll då som omkörare bryttig mot två paragrafer 1. Förbjudet att göra en omkörning ifall framförvarande bil gjort tecken för vänster sväng och påbörjat vänstersväng.
2. förbjudet att köra om nära eller vid en korsning.
Med största sannolikhet får han som svänger skulden.

På landsväg får du enbart göra vänstersvängar om det kan ske säkert. Personligen brukar jag hålla till höger när jag ska svänga vänster på landsväg, och så släpper jag förbi alla bilar tills det är klart.
Citera
2012-10-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Nej, den räknas inte som en korsning.
Vid utfart gäller väjningsplikt (utfartsregeln) alltså får du göra en omkörning på landsvägen.
Eftersom en omkörning i eller vid en korsning uppenbarligen kan utsätta en eller flera trafikanter för fara, är det inte tillåtet. En av de mer grundläggande reglerna i trafiken är att du inte får tillämpa handlingar som kan vara farliga för dig själv eller andra.
Citera
2012-10-09, 12:07
Medlem
Citat:
Eftersom en omkörning i eller vid en korsning uppenbarligen kan utsätta en eller flera trafikanter för fara, är det inte tillåtet. En av de mer grundläggande reglerna i trafiken är att du inte får tillämpa handlingar som kan vara farliga för dig själv eller andra.

Omkörning vid en korsning är tillåtet om vägen du färdas på är en huvudled men inte rekommenderat.

Det är därför det är så viktigt att även kolla åt höger om du ska svänga på en huvudled och ska åt höger, inte bara titta åt vänster. När du har väjningsplikt ska du lämna företräde åt all trafik på den korsande vägen, även den trafik som tillfälligt befinner sig på "fel" sida vid t ex en omkörning. Detta tas upp på alla körkortsutbildningar.

Frågan "Får man köra om på en huvudled vid en korsning?"
Svar "Ja, men det är inte rekommenderat".

Det blir ganska självklart på landsvägar där t ex 90 km/t gäller.
Citera
2012-10-14, 12:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrgoodboy
Hej är så här att de är en sak jag undrat länge på. Om jag kör på en landsväg och det är en infarts väg till en gård från en landsväg , räknas de då som en korsning?

Nej, det räknas inte som en korsning. Den så kallade utfartsregeln hittar du här...

Trafik i en vägkorsning m.m.

21 §

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

Man bör notera att det ofta saknas stoppskylt eller skylt med "lämna företräde" vid utfarter...trots det så är det "stopp" eller "lämna företräde" som gäller.

Nästa pilsner gäller omkörning i eller före korsning...

Möte och omkörning på väg

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Punkt 3 gäller i det läget.

Man bör också notera att om varje sketen skogsvägsutfart hade räknats som korsning så hade framkomligheten på våra landsvägar blivit helt omöjlig. Många av utfartsvägarna syns inte öht från huvudvägen.
Citera
2012-10-14, 13:06
Medlem
toby79s avatar
Du skulle ha kunnat feta "fastighet" också i din text.
Många tänker att fastighet är en byggnad, men det är en yta mark.
Citera
2012-10-15, 16:38
Medlem
Krafses avatar
Molta666 har rätt, vid gårdsutfart gäller inte högerregeln utan utfartsregeln, så du kan vara lugn och trycka plattan i mattan!

Se bara för fan till att inte blanda ihop gårdsutfarter eller liknande, med korsningar, för i korsningar gäller naturligtvis högerregeln om du inte kör på huvudled.

Jag vill minnas att man kan skilja utfarter från korsningar på vad för typ av skylt som finns vid utfarten/korsningen, (färg på den exempelvis) men minnet sviker säkert. Någon kunnig får gärna fylla i den luckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in