Citat:
Ursprungligen postat av
OverthrowXiJinping
30%-iga lönereduktioner för offentlig sektor, just före det kinesiska nyåret.
Det senila fettot Xi Jinping är en mästare på timing.
Kinas offentliganställda ...
Tack, intressant!
Men jag tror inte att du förstod riktigt vad du läste.
Först handlar det om "civil servants", med det menas inte offentlig sektor, utan tjänstemän.
"...95 percent of civil servants in leading positions from division (county) level and above..."
https://en.wikipedia.org/wiki/Civil_...ublic_of_China
Det rör sig om personer i regeringen, myndigheter, lokala myndigheter osv. Den här gruppen omfattar alltså i princip enbart personer i ledarställning och totalt drygt 10 miljoner individer.
Sen handlar det främst om att man drar in på bonusar och sånt. Iofs kan grundlönen vara hyfsat låg och bonusar är något de räknar som en del av den månatliga inkomsten. Så även om grundlönen inte berörs så kan det vara en hyfsad del av totalinkomsten som berörs.
Vad man dock bör förstå är att bostad ingår i princip alltid i tjänsten och driftskostnaderna är minimala. Det rör sig om några hundralappar i månaden för en normalstor lägenhet. Så det går ingen större nöd på dom. Vanliga kineser tycker nog inte så synd om att dom förlorar förmåner. Jättemånga statstjänstemän gör ingenting på sina jobb förutom att fika, rulla tummarna och ha ett möte nån gång då och då.
Hoppas detta gör det lite klarare...
Jag förstår dock inte varför det här skulle vara något hemskt. Xi skär ner på statliga utgifter genom att skära bort bonusar och förmåner för statligt anställda personer i ledarställning.
De skär alltså inte ner på offentlig sektor som ex.vis löner i sjukvården och så vidare. När sänkte den svenska regeringen, riksdagen och myndigheter sina inkomster för att sänka statliga utgifter? Aldrig vad jag vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThenSwenskeArgus
Ett folkligt uppror kan ju inte vara långt borta nu. Hoppas kineserna snart slipper detta fruktansvärda förtryck
Det tror jag inte. Varför skulle det vara det?
Är det något särskilt du tänker på med "fruktansvärt förtryck"? Nåt uttryck du läst i BBC eller NYT?