Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-07, 20:35
  #1
Medlem
Hej!

jag undrar hur det är att plugga 150% på högskolan. Jag har nu sökt till samhällsvetenskap A(30hp) och makroekonomi(15hp) på halvtid som går kvällar under en termin.

Är det svårt att studera på 150% som söker direkt från komvux?
Hur blir det med CSN för de som pluggar på 150 procent?

tack på förhand!
Citera
2012-10-07, 20:39
  #2
Medlem
jenny747s avatar
när jag pluggade sjuksköterska la jag vissa av kurserna så jag pluggade 150% ett tag, för att sedan plugga 50%. gick jättebra, var lite kämpigt när inlämningar och sånt krockade dock.

tror dock det hade varit svårt att plugga typ.. läkare och advokat samtidigt.
allt beror väl på svårighetsgraden.

du får csn som om du studerade heltid, men tänk på att du måste klara ett visst antal poäng per termin för att få csn/slippa betala tillbaka direkt.
Citera
2012-10-07, 20:48
  #3
Medlem
Går på juristprogrammet och läser en kurs på halvfart vid sidan om. Funkar hur bra som helst.
Citera
2012-10-07, 20:51
  #4
Medlem
Att läsa flera ämnen samtidigt på komvux är ett stort plus i alla fall. Jag läste 8 ämnen samtidigt under en termin. Tyckte sedan att vissa delar av högskolan kändes som ett skämt då det handlade om 7.5 och 15 poängs kurser där man hade 5-10 veckor på sig att läsa in 2-4 böcker.
Citera
2012-10-07, 20:59
  #5
Medlem
nins avatar
Inga problem. Själv pluggar jag 200% och jobbar 100%, det går det med.
Citera
2012-10-07, 21:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
när jag pluggade sjuksköterska la jag vissa av kurserna så jag pluggade 150% ett tag, för att sedan plugga 50%. gick jättebra, var lite kämpigt när inlämningar och sånt krockade dock.

tror dock det hade varit svårt att plugga typ.. läkare och advokat samtidigt.
allt beror väl på svårighetsgraden.

du får csn som om du studerade heltid, men tänk på att du måste klara ett visst antal poäng per termin för att få csn/slippa betala tillbaka direkt.


Så det KAN gå bra för en som aldrig studerat på högskolan att plugga 150% så länge man pluggar o tar det på allvar. Jag vill plugga på 150% för att minska på tiden för en kandidat. Jag vill också bygga på mitt egna program genom fristående kurser. Just därför frågar jag
Citera
2012-10-07, 21:01
  #7
Medlem
Haubits77Bs avatar
Ja, inte är 150% några problem inte.

Har själv pluggat 150% + jobbat och folk jag känner har hunnit med ännu mer.
Citera
2012-10-07, 21:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Inga problem. Själv pluggar jag 200% och jobbar 100%, det går det med.

shit, hur klarar du det? vad pluggar du till
Citera
2012-10-07, 21:02
  #9
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattans
Så det KAN gå bra för en som aldrig studerat på högskolan att plugga 150% så länge man pluggar o tar det på allvar. Jag vill plugga på 150% för att minska på tiden för en kandidat. Jag vill också bygga på mitt egna program genom fristående kurser. Just därför frågar jag

klart det kan gå bra om du lyckas hålla motivationen uppe.

lycka till!
Citera
2012-10-07, 21:33
  #10
Medlem
Elm0s avatar
Det är ju väldigt relativt till vad du studerar, jag läste 150% under en termin (civ. ingenjör) och det gick, men på gränsen.

Sen beror det såklart på hur mycket du är villig att offra/lägga ner tid i studierna.
Citera
2012-10-07, 21:44
  #11
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm0
Det är ju väldigt relativt till vad du studerar, jag läste 150% under en termin (civ. ingenjör) och det gick, men på gränsen.

Sen beror det såklart på hur mycket du är villig att offra/lägga ner tid i studierna.


Håller helt med. Jag läste 150% på avancerad nivå med väldigt tunga kurser med mycket fysik, matte och programmering och jag har nog aldrig fått slita så mycket för poängen som då... Enklare kurser är däremot inga större problem att klara av både 150 och 200%, men som sagt prova det inte med kurser på e-nivå
Citera
2012-10-07, 21:58
  #12
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattans
Hej!

jag undrar hur det är att plugga 150% på högskolan. Jag har nu sökt till samhällsvetenskap A(30hp) och makroekonomi(15hp) på halvtid som går kvällar under en termin.

Är det svårt att studera på 150% som söker direkt från komvux?
Hur blir det med CSN för de som pluggar på 150 procent?

tack på förhand!

Inga som helst problem givet den ämneskombinationen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback