Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-07, 18:37
  #1
Medlem
Hej fb.

Man, 21 år. Måste ta upp något som jag gått och funderat på länge nu, som jag inte kan släppa riktigt.

Är så att jag upptäckt att jag har ganska, eller ska vi säga väldigt lågt hårfäste. Inte "aplågt" med hår ända nertill ögonbrynen men ändå märkbart lågt. Pannan ser därför jättekort ut. Däremot är hårlinjen rak och har ingen sådan sträng i mitten. Vingarna, alltså håret på sidorna om pannan, är också ganska markerade och går in en bit mot pannan. Till råga på allt så är mitt hår riktigt, riktigt tjockt och mörkbrunt så hårbottnen är också mörk. Gillar av den anledningen inte att raka/snagga mig då det ser helflummigt ut med sådan hy-skillnad (ljus övergående mot mörk).

Har uppmätt pannan och kommit fram till att den, från övre ögonbrynshöjd till början av hårfästet, är ca ~6,5 cm. Möjligen kan det vara felmätt. Kanske har jag 5,5 eller 6 cm. Men iallafall så ligger det där i kring.

Så vad är då egentligen en "normalhög" panna eller "normalt" hårfäste? Jag har sökt runt på internet men inte funnit något entydligt svar. Det måste ju finnas en slags norm som de flesta människor faller inom, eller? Så därför utgick jag bara från att söka på bilder på olika människor och jo, de allra flesta har en markant HÖGRE panna/hårfäste (utifrån mig själv jämfört förstås, det är helt klart). Med endast några fåtal bilder på människor med lågt hårfäste. Är detta något slags västerländskt drag att ha en hög panna/högt hårfäste? Vad har DU för längd på hårfästet, pannan?

Det kan tyckas löjligt detta men det är VÄLDIGT väsentligt då jag ska klippa mig eller välja en viss frisyr. Jag har genom åren testat X antal olika frisyrer men aldrig varit riktigt nöjd eller vetat varför jag känt som jag känt. Men så börjar jag nu tro att det har mycket att göra med hårfästet.

Min personlighet säger mig att jag gillar att ha frisyrer som kräver lite mer längd på håret. Gärna hög front (lugg) och något lite kortare på sidorna. Har testat både lite rufsigt och helt bakåt-kammat (tänk 1950-tals frisyren). Självklart måste håret ha något slags vax för att kunna hållas upprätt. Men summa sumarum; det känns trots min inställning till denna typ av frisyrer ÄNDÅ INTE RÄTT! Som att jag underligt nog svävar i något slags mellanting där jag inte kan bli nöjd med någon frisyr alls. Superlångt hår - hästsvanslängd - går fetbort då jag inte passar alls i det och har alldeles för tjockt hår till det, snaggat som jag nämnde tidigare ser också helflummigt ut med så mörk hårbotten.

Angående det jag nämnde om personliga valet av frisyr. Det känns mer rätt på något vis att ha en högre front då det kompenserar för den korta pannan/korta hårfästet. Ja just det ja, hela främre skallbenet är också något mer "sluttande" i jämförelse med bakre delen av skallbenet. Inte överdrivet mycket dock, men alltsammans bidrar ju till att man hellre väljer att lyfta fram en högre frisyr.

Så personliga funderingar då. För att eventuellt få ett bredare urval av frisyrer, eller åtminstonde kunna välja och vraka mellan ett flertal av dom och kanske, bara KANSKE, hitta en frisyr som jag VERKLIGEN känner mig nöjd med så har jag nu börjat snegla på en eventuell laser-hårborttagning. Man kan reducera hårlinjen lite grann med denna metod. Frågan här är - är det värt det? Kostar ju en viss summa, men jag behöver råd från er andra eller bara tips på vad jag kan göra åt hela situationen. Ska jag bara skita i alltihop, men istället bara känna rent missnöje kring hårh*****et?

Nu är många frågor tyvärr lite utspridda i tråden, men hoppas ni väljer att svara på dom flesta av dom. Och NEJ, detta är egentligen inget som håller mig sömnlös om nätterna! Det är egentligen ett rent "i-landsproblem" men det skadar ju aldrig att få tips eller höra från andra. Spydiga kommentarer besvaras dock inte.


//Mvh
Citera
2012-10-07, 19:07
  #2
Medlem
yedis avatar
Jag tror att det bara är du som tänker på att du har kort panna.
6cm låter inte så kort..? Det finns inte så mycket du kan göra åt saken förutom att raka av ögonbrynen, köra backslick eller raka med hyvel nån cm till där håret börjar. Alltså så hårfästet hamnar längre upp problemet är ju att du måste raka minst varje dag.

Du ska veta att de flesta tycker att kort panna är snyggare än "för" lång. Åtminstone jag
Citera
2012-10-07, 19:37
  #3
Medlem
yedi, okej kanske bara jag som nojjar men det är mer märkbart mellan 4 ögon än att beskriva i textform. 6 cm är så vitt jag vet, och av andra att bedöma, INTE normalt utan mer på kortare sidan. Skulle personligen tippa på att 8-9 cm är det normala.. eller där i kring? Men jag vet som sagt inte, därför jag skrev och frågade. Över 8 cm börjar nog klassas som en lång panna/högt hårfäste. Men får man fråga dig vad du har för mått på pannan/hårfästet? Rent intresse bara...

Och några centimetrar hit eller dit ja, det gör förstås skillnad. Tycker alla man träffar på här i Sverige har dessa påstådda "högpannor". Måste vara något nordiskt drag De flesta med högre pannor/hårfästen har lättare att hitta frisyrer som passar till skallen. Högre hårfäste/panna betyder oftast också högre skallbas = snyggare och dessutom mer vanligt än motsatsen.

//Mvh
__________________
Senast redigerad av SaimoN91 2012-10-07 kl. 19:39.
Citera
2012-10-07, 21:10
  #4
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaimoN91
yedi, okej kanske bara jag som nojjar men det är mer märkbart mellan 4 ögon än att beskriva i textform. 6 cm är så vitt jag vet, och av andra att bedöma, INTE normalt utan mer på kortare sidan. Skulle personligen tippa på att 8-9 cm är det normala.. eller där i kring? Men jag vet som sagt inte, därför jag skrev och frågade. Över 8 cm börjar nog klassas som en lång panna/högt hårfäste. Men får man fråga dig vad du har för mått på pannan/hårfästet? Rent intresse bara...

Och några centimetrar hit eller dit ja, det gör förstås skillnad. Tycker alla man träffar på här i Sverige har dessa påstådda "högpannor". Måste vara något nordiskt drag De flesta med högre pannor/hårfästen har lättare att hitta frisyrer som passar till skallen. Högre hårfäste/panna betyder oftast också högre skallbas = snyggare och dessutom mer vanligt än motsatsen.

//Mvh
Jag ligger på 6cm, dock har jag inget enormt huvud. Inget varken jag eller någon annan har kommenterat eller påpekat, så kort panna lider jag nog inte av. 8-9cm verkar väldigt långt!

Den ända kändisen jag vet som har en lång panna är nog Mekia Cox
http://img1.bdbphotos.com/images/ori...t0pq190tqr.jpg

Det är nog också väldigt individuellt, vissa har långa ansikten, stora ansikten, stort huvud eller litet huvud och då är det väldigt svårt att säga att X cm panna är "normalt" eller så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback