Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-03-26, 17:25
  #37
Medlem
Det finns forskning bakom vad som krävs av professionella författare. Det är forskning om "expert performance". Jag har läst forskningsartiklar om vad som krävs i flera olika fält. Jag tror de flesta vid det här laget har hört talas om 10 000 timmarsregeln, och det är från dessa forskare detta kommer ifrån (han som verkligen öppnade upp fältet är en forskare från Sverige). Det är garanterat så att professionella utövare inom sport använder denna information till sin fördel. Varför skulle inte aspirerande författare göra detsamma? Jag tror det vore klokt.

En intressant sak de funnit är att hjärnan bara kan bolla en viss mängd information i huvudet samtidigt. En begynnande, säg poet, har därför svårigheter att få texten att flyta då de segment den bygger på är kortare och mer osammanhängande. Om man övar kan hjärnan hantera större textsträngar som en enhet. De klumpar ihop strängar till en enda när de förut behandlades som separat information. En textsträng som Tranströmers i Paret: "Kärlekens rörelser har mojnat och de sover men deras hemligaste tankar möts som när två färger möts och flyter in i varann på det våta papperet i en skolpojksmålning" är mycket svår då den består av så många led och segment. Sannolikt har Tranströmer övat upp sin hjärna till att hantera längre text-strängar som en enhet än som de flera en nybörjare skulle hanterat dem som. Dessutom använder han samtidigt både metaforer och liknelser och detta sammantaget kräver en välutvecklad färdighet, att hjärnan övats upp.

En professionell författare har också högre grader av intentionalitet. Författaren vet om vad texten säger både för honom själv men också för läsaren. Det finns en självmedvetenhet. Detta brukar ta lång tid att bygga upp. De flesta nybörjare har ingen aning om hur läsaren läser texten. Det är någonstans här amatörer sållas från professionella. Det kan vara ett mycket svårt steg att ta och kräver mycket reflektion mot mer självmedvetenhet.

Det finns mycket mer de forskat på. Men resultaten visar på att det krävs ihärdig träning precis som experter i alla andra fält. Hur man blir bättre är förstås att skriva mycket och att reflektera på alla olika sätt över det man skrivit. Och upprepa den processen tills man blivit expert på att skriva. Det finns inga andra utvägar.

Edit: Jag kan lägga till. Det är därför mer begripligt varför inte alla blir författare som går skrivarkurser. De kurser folkhögskolorna erbjuder på ett eller två år är för kort tid för att bli expert. Det ger förstås ändå ofta en knuff och skriver man på en hög nivå redan kan det ge knuffen till att bli expert. 10 000 timmar säger de det tar. Det hinner man inte med på två år. De som orkar hålla på så länge är de som verkligen har ambition, drivkraft och förmåga att stå emot motgångar. Om man tar Tranströmer som exempel så började han skriva under vad som motsvarar vår gymnasietid. Kanske fem år senare var han utgiven. De kallade honom då för en redan färdig poet. Men de som läst honom ser att det är först med "Den halvfärdiga himlen" några diktsamlingar senare som han verkligen blev Nobelklass. Det krävdes alltså även för honom mycket lång tid av skrivande innan han nådde den nivå han hade kapacitet till. De dikter han skrev under gymnasietiden (de finns i en utgåva från Ellerströms) var också mycket riktigt ofta sådana med kortare textsträngar, färdigheten att hantera längre strängar och också sätta ihop dem till en även större helhet till dikt fanns inte. Ingen är medfödd expert. Geniet finns inte. Dock hade Tranströmer fallenhet för det, och skrev mycket tidigt intressanta men ändå inte fulländade dikter.

Edit 2: Mycket av samma kognitioner behövs inom andra fält. Något som vi alla känner till är Internettroll. Bra Internettroll har god kännedom om ämnet och har den självmedvetenhet och de högre grader av intentionalitet som krävs för att balansera där andra användare inte kan känna igen om det verkligen är hans riktiga åsikter eller om han bara försöker hetsa. Dåliga troll saknar detta. Då ropas det troll i tråden. Experttrollen kan härja på forum i flera år och förstöra trådar utan att användare riktigt kan säga rakt ut att det är ett troll. Experttrollet vet precis vilken reaktion hans texter har på andra användare och använder det för att sabotera diskussioner. Nybörjartroll upplever användare bara har pinsamma försök att hetsa. Flashback forum har flera Internettroll med registreringsdatum långt tillbaka i tiden, de blir inte ens KFKade eftersom ingen rakt ut kan avgöra om det är troll eller inte.
__________________
Senast redigerad av HerrWarum 2014-03-26 kl. 17:59.
Citera
2014-04-13, 21:49
  #38
Medlem
Skrivarlinje/författarlinje osv

Hej!

Jag ska inom två dagar ha bestämt vad jag ska söka vidare till. Jag vill verkligen gå någon skrivarlinje/författarlinje men jag har svårt att veta vilken jag ska välja.

Lunds Universitet verkar ha den bästa men då måste jag ha läst något innan, vilket jag då inte har. Gävle verkar också ha någon men jag hittar inte mycket om den så jag kan inte veta hur "seriös" utbildningen är. Jag vill såklart inte gå värsta flumlinjen även om författarskap är ganska flummigt i sig. Folkhögskola, har jag för mig, ger ingen examen vilket jag gärna vill. Jag har alltid varit ganska negativt inställd till folkhögskolor då det inte känns som att de är så seriösa.


Har ni några förslag på bra skrivarlinjer? Har ni gått någon så får ni gärna berätta hur det var, negativa upplevelser är definitivt välkomna så att jag kan välja bort den utbildningen
Citera
2014-04-13, 21:54
  #39
Medlem
Jonipoons avatar
Vill du bli författare? Det är ingenting du kan läsa på högskola. Visst finns det kurser och dylikt men i grunden är det bara slöseri med pengar. Det du kan göra är att läsa till journalist, och på den vägen få en bra inkörsport till författarskap. Väldigt många författare är journalister från början.
Citera
2014-04-13, 22:14
  #40
Medlem
Men om jag går en författarlinje så får jag ju läsa precis det jag vill arbeta med. Då lär jag mig att skriva i olika genrer också. Varför skulle det vara bättre att utbilda sig till journalist än till författare om jag vill bli författare?
Citera
2014-04-13, 22:39
  #41
Medlem
Dessa skrivarlinjer på folkhögskolorna är på 1-2 år. De kommer inte göra dig till författare, det är för lite tid. Det tar många år. Du bör inte se det som att det leder till arbete, du bör se det som något du unnar dig för att du tycker det är kul och vill uppleva något nytt, om du nu ska söka. Det är inte som musikhögskolorna där du det ofta leder till något, om det så bara är musiklärare. Du får ingen examen när du läst där, ingen kandidat eller masters. Det kommer inte vara någon som ser det som en merit.

Ska du ha CSN inverkar det inte på de lån du kan få när du läser din riktiga utbildning på högskolan sedan, de är i samma kategori som lån från komvux.

Så läs bara sådant där på folkhögskolor om det är något du tycker vore spännande och kul, men förvänta dig inte att det ger meriter eller leder till jobb.
Citera
2014-04-14, 10:19
  #42
Medlem
Antinomoss avatar
Skrivarlinjer finns främst på folkhögskolor - den bästa på Biskops-Arnö.
Dock finn sveriges främsta skrivarutbildning på just ett universitet: Litterär gestaltning heter den och finns i Göteborg.

Dock, både Biskops-Arnö och litterär gestaltning är svåra att komma in på så jag rekommenderar att du söker en skrivarlinje på någon av de folkhögskolor som finns.

Att du ser folkhögskolor som flummiga säger att du inte ett ett dugg om hur de de facto fungerar och författarskap i sig är heller inte flummigt. Verkar som att du kanske ska söka dig till något annat då du inte vet vad skrivande innebär med disciplin, rutiner och hårt arbete.

Olika författare använder olika tekniker, vissa gör en hel del research och då måste man exv kunna använda sig av olika sökfunktioner, exv google. Kanske skulle börja med att lära dig det?
Citera
2014-04-14, 21:46
  #43
Medlem
PhG.s avatar
Du får gärna återkomma med rapport om hur det går och vilken kurs det blev. Är lite nyfiken på de olika utbildningarna som finns även om jag själv inte har någon ambition att gå på dem
Citera
2014-04-15, 18:56
  #44
Medlem
MrFishboys avatar
Sammanfogat ämnen...

/Mod
Citera
2014-04-15, 19:08
  #45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Borde inte det här ämnet sammanfogas med det här: https://www.flashback.org/t2165020?
Tipsar om den tråden hur som helst, då jag skrev i den förra sommaren och tyckte att det fanns en del bra tips där.
Citera
2014-04-15, 21:23
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dackie
Jag är väldigt intresserad av böcker och noveller i allmänhet, men är mer intresserad av att skriva böcker/noveller än att läsa dem.

Lär av mästarna! Läs de bästa författarnas böcker om och om igen, noggrannt! Försök se vad det är de gör.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback