Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-07, 10:26
  #1
Medlem
Jag är väldigt intresserad av böcker och noveller i allmänhet, men är mer intresserad av att skriva böcker/noveller än att läsa dem.
Jag började skriva när jag var 13 år och då skrev jag för att ta mig bort från verkligheten. (Jag blev mobbad i skolan och var ofta väldigt ensam. Jag är 21 år nu.)

Skrivandet gick från att bli en flykt undan verkligheten och vardagen, till en hobby och nu känner jag att jag mår bra av att skriva, men vill utveckla det
Just nu håller jag på med en ganska mörk berättelse som jag ändå känner mig ganska stolt över.
(Jag trivs med karaktärerna och huvudpersonerna har framstått på det sättet som jag vill få dem att framstå som.)

Mitt problem just nu är att jag sitter fast, men samtidigt så letar jag efter distanskurser som kan hjälpa mig att utveckla mitt skrivande.

Någon här på Flashback som vet någon bra kurs eller kan komma med tips och råd till mig angående skrivanet.
(Hur man ska tänka som författare när man skriver mm.)

/Dackie.
Citera
2012-10-07, 11:01
  #2
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Stephen king har skrivit en bok om att skriva, den är intressant!
Citera
2012-10-07, 13:10
  #3
Medlem
Antinomoss avatar
A. Det finns hur många distanskurser som helst om du googlar. Kolla upp de som hålls av folkhögskolor så du inte behöver betala någon bisarr avgift på 1000-20000 per år.

Jag rekommenderar en skrivarlinje av något slag - de är utvecklande på så många sätt!

B. Förutom nämnda bok av Stephen King finns Skriv På! av Elisabeth George.
Citera
2012-10-07, 13:27
  #4
Medlem
A-l-f-as avatar
Jag drömmer också om att bli författare men jag skriver inte... ;-) Men jag har fyra böcker om skrivande som dock inte gör det jobbiga (skrivandet) åt mig:

"Så skriver du romaner och noveller" av Lars-Åke Augustsson
"Om konsten att läsa och skriva" av Olof Lagercrantz
"Skriv på" av Elisabeth George
"Nya författarskolan" av Göran Hägg

Sedan hittade jag en hel del intressant på Piratförlagets hemsida om hur ett manus ska se ut och hur man kontaktar förlag med mera.
Citera
2012-10-07, 13:34
  #5
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Stephen king har skrivit en bok om att skriva, den är intressant!
Hoppas någon har skrivit en bok om hur man läser med o.O
Citera
2014-01-01, 22:34
  #6
Medlem
Bongobobs avatar
Det finns ju författar skolan i Stockholm och en manusutbildning sen finns det ju också magasinet skriva som är rätt bra.
Citera
2014-01-02, 15:49
  #7
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Hoppas någon har skrivit en bok om hur man läser med o.O
Länk -
Citera
2014-01-02, 17:31
  #8
Medlem
Lost-Highways avatar
Lagercrantz klassiker är helt klart överskattad om du frågar mig. Tyckte det mest var namedropping och lite personliga anekdoter. Inte mycket mer.

I Sverige så har vi en författarfabrik om man är intresserad av att gå kurser i skrivandets konst och det är Biskops-Arnös folkhögskola. Många publicerade författare har gått där och vad jag vet så ska det vara en bra "utbildning" om man vill bli författare. Lärarna är oftast själva författare och dessutom så får man ju träffa likasinnade. Kan nog allt vara lärorikt för den som är intresserad.
Citera
2014-01-03, 13:44
  #9
Medlem
Baduffs avatar
Här har du en skrivarkurs på distans som kan vara intressant: http://www.osterlen.fhsk.se/kurser/skrivarkurs-pa-distans/.

Jag kommer själv gå en termin som börjar nu i Januari och bland kurslitteraturen hittar du bl.a. Stephen King som nyss blivit nämnd. Jag laddade ner den engelska versionen på PB och om jag kommer ihåg så kan jag slänga iväg en recension när den är avklarad.

Lycka till
Citera
2014-01-04, 14:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Lagercrantz klassiker är helt klart överskattad om du frågar mig. Tyckte det mest var namedropping och lite personliga anekdoter. Inte mycket mer.

I Sverige så har vi en författarfabrik om man är intresserad av att gå kurser i skrivandets konst och det är Biskops-Arnös folkhögskola. Många publicerade författare har gått där och vad jag vet så ska det vara en bra "utbildning" om man vill bli författare. Lärarna är oftast själva författare och dessutom så får man ju träffa likasinnade. Kan nog allt vara lärorikt för den som är intresserad.
Men det står ju i förordet att det absolut inte är fråga om en handbok om konsten att läsa och skriva. En av mina absoluta favoriter.
Citera
2014-01-08, 10:50
  #11
Medlem
MasterBaits avatar
skriva kurser är bra eftersom man lär sig tekniker för att spotta fram ord på pappret och så pushar man varandra. Om man siktar på att bli författare ska man absolut läsa Kings bok. Han är väldigt praktisk och berättar hur man gör och vad som krävs.

jag är typ 40 bast och har tragglat med skrivandet i 20 år. Det är först nu jag känner att jag blivit tillräckligt bra och det jag skriver håller. jag känner folk som debuterat vid 30 40 sådär och det har gått bra för dom. Så du är fortfarande piss ung.
Citera
2014-01-13, 21:13
  #12
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dackie
Jag är väldigt intresserad av böcker och noveller i allmänhet, men är mer intresserad av att skriva böcker/noveller än att läsa dem.
Jag började skriva när jag var 13 år och då skrev jag för att ta mig bort från verkligheten. (Jag blev mobbad i skolan och var ofta väldigt ensam. Jag är 21 år nu.)

Skrivandet gick från att bli en flykt undan verkligheten och vardagen, till en hobby och nu känner jag att jag mår bra av att skriva, men vill utveckla det
Just nu håller jag på med en ganska mörk berättelse som jag ändå känner mig ganska stolt över.
(Jag trivs med karaktärerna och huvudpersonerna har framstått på det sättet som jag vill få dem att framstå som.)

Mitt problem just nu är att jag sitter fast, men samtidigt så letar jag efter distanskurser som kan hjälpa mig att utveckla mitt skrivande.

Någon här på Flashback som vet någon bra kurs eller kan komma med tips och råd till mig angående skrivanet.
(Hur man ska tänka som författare när man skriver mm.)

/Dackie.

Läs böcker om Grammatik och Dramatik, i sådana böcker hittar du det verkliga utvecklandet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback