Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2016-07-12, 20:39
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja om du bara sparade filerna på dator och sedan så skickades de med - e-post?... så låter det som någon otillbörlig kontroll. Beskriv gärna dina egna aktioner utförligare för det är svårt att se vad du gjorde stegvis.

Skanna datorn först med aswMBR och TDSS killer. Sedan med RKill och MBAM, Hitman Pro och Zemana antimalware i nämnd ordning. ALLT IFRÅN FELSÄK.LÄGE - VIKTIGT. Ladda ner det ifrån Majorgeeks - http://www.majorgeeks.com/

Somsagt jag har INTE gått in på någon liknande länk och inte laddat ner NÅGONTING. Eftersom vi är i en Skype-tråd så trodde jag det var underförstått att datorn utan min tillåtelse skickat detta meddelande via SKYPE.
Citera
2016-07-13, 17:52
  #74
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
http://goo.gl/7hh8R2#izahu=unit4rising
Det verkar vara phishing för att få dig att köpa något skit för att gå ner i vikt. Glöm och gå vidare.
Citera
2016-07-17, 09:21
  #75
Medlem
Fick alldeles nyss en sån där länk
Citera
2016-07-19, 16:45
  #76
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Somsagt jag har INTE gått in på någon liknande länk och inte laddat ner NÅGONTING. Eftersom vi är i en Skype-tråd så trodde jag det var underförstått att datorn utan min tillåtelse skickat detta meddelande via SKYPE.
Skype är typ integrerat med Outlook.
Byt lösenord för säkerhets skull, men de har nog redan dina kontakter de fortfarande kan skicka till.
Du borde dock vara säker igen.

Det finns 3 sätt de kan få tag på ditt konto:
  • Du har råkat aktiverat/klickat på något, email, omdöpt fil (visa alltid kända filtillägg så ser du vad det egentligen är)
  • Exploit i något program som öppnat upp så de kan köra exekverbar kod
  • De har fått tag på ditt lösenord någonstans, t.ex. om du har varit med i någon läckt databas eller lilknande (du kan kolla på den här sidan om du är med i de största: https://haveibeenpwned.com/ )
Citera
2016-07-19, 16:51
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Skype är typ integrerat med Outlook.
Byt lösenord för säkerhets skull, men de har nog redan dina kontakter de fortfarande kan skicka till.
Du borde dock vara säker igen.

Det finns 3 sätt de kan få tag på ditt konto:
  • Du har råkat aktiverat/klickat på något, email, omdöpt fil (visa alltid kända filtillägg så ser du vad det egentligen är)
  • Exploit i något program som öppnat upp så de kan köra exekverbar kod
  • De har fått tag på ditt lösenord någonstans, t.ex. om du har varit med i någon läckt databas eller lilknande (du kan kolla på den här sidan om du är med i de största: https://haveibeenpwned.com/ )

Är med med 2 olika mailadresser på den sista länken. Vad ska jag göra?
Citera
2016-07-19, 17:25
  #78
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Är med med 2 olika mailadresser på den sista länken. Vad ska jag göra?
Byta lösenord och hoppas på det bästa (de kommer inte komma åt kontot igen, men de kanske tagit data tidigare).
Citera
2016-07-19, 22:32
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Byta lösenord och hoppas på det bästa (de kommer inte komma åt kontot igen, men de kanske tagit data tidigare).

Dem har skickat det igen nu, har dem någon keylogger på datorn??

LÄNK MED EV.VIRUS!!!
Länken lyder:http://goo.gl/NYZnG0#yruboqjr=oliverbaillie
Citera
2016-10-31, 07:51
  #80
Medlem
nobbenss avatar
Där ser man jag fick detta för någon dag sen på min telefon Win 10 - ett SMS med budskapet:

-------------------------------------------------------------

Hej (mitt förnamn)! Du har fått en femstjärnig lyxsemester på Malta för endast 3990 kr per par!

(KLICKA EJ PÅ LÄNK eller TELEFONNUMMER!!!)

-> www.goo.gl/SH4KYx

(å så luringen)

Avreg? SMSa 0046769432614

10-27, 19:52

------------------------------
För jävligt hur det tydligen har snappats upp att jag är intresserad av Malta - var inne på Wikipedia och läste på om Malta för en eventuell resa....osv.

PS: I min lur så är telefonnumret klickbart SÅ SE UPP med å slentrianmässigt avregga om ni får nåt spam av denna typ

EDIT: Jag uppdaterade förhandsversionen av SKYPE-appen i min telefon så därav antagligen att de fick mitt tlfnr - har för övrigt aldrig någonsin använt SKYPE
__________________
Senast redigerad av nobbens 2016-10-31 kl. 08:01.
Citera
2016-12-23, 23:01
  #81
Medlem
Jag fick ett erbjudande om en femstjärnig lyxsemester på Malta för endast 3 990 kr per par på min mobiltelefon. Länken dit var ww.goo.gl/Epz1in. Jag försökte logga in på den länken från min laptop men hittade ingen mottagare eller hemsida. Tydligen en ren bluff. För att avregistrera denna typ av erbjudande skulle jag SMSa till 0046769432614. Men det har jag inte gjort ännu. Kan man få virus i en vanlig mobiltelefon?
Lars4827
Citera
2016-12-27, 13:51
  #82
Medlem
vemlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars4827
Jag fick ett erbjudande om en femstjärnig lyxsemester på Malta för endast 3 990 kr per par på min mobiltelefon. Länken dit var ww.goo.gl/Epz1in. Jag försökte logga in på den länken från min laptop men hittade ingen mottagare eller hemsida. Tydligen en ren bluff. För att avregistrera denna typ av erbjudande skulle jag SMSa till 0046769432614. Men det har jag inte gjort ännu. Kan man få virus i en vanlig mobiltelefon?
Lars4827
Självklart är det möjligt att köra skadlig kod i mobila operativ system så som Android och iOS.

Android är en god måltavla då det är sådan goding med öppen källkod. Men också iOS då det är så populärt och något som många i samhället använder sig utav.

Andr/BBridge-A är en utav dem som kan installeras på Android, som då tar bl.a sim kortets information och annat kraffs. Mer om det här.

iOS för den delen är ganska kontrollerad jämfört med Android. iOS användare har oftast möjlighet att "Jailbreak:a" enheten, vilket menas att få tillgång till själva operativ systemet i sig. iOS kommer begränsat och filsystemet kan inte nås så lätt om man inte "låser upp" operativ systemet.

Genom att installera sk "tweaks" eller andra applikationer från Cydia (Cydia kan förklaras som en pakethanterare för användare som har en Jailbreak:ad enhet) som då kan innehålla skadlig kod, men det är sällan att det gör det.

iOS hade för inte så länge sen ett hål som kunde infektera enheten via en länk. Genom att användaren klickade på länken så kunde någon på andra sidan få tillgång att skriva över filer, lyssna av samtal, aktivera enhetens kameror (fram och bak), etc... Men detta har åtgärdats utav Apple då det snabbt lokaliserades och åtgärdades. Mer information om det i detta inlägg.

Genom att återställa enheten man har helt brukar åtgärda de flesta problemen, om man skulle känna sig osäker eller på något vis obekväm.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback