Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-09, 18:05
  #61
Medlem
nisse530s avatar
Öppnade filen och nu har mina kontakter på skype blivit spammade av meddelandet, har alltså förmodligen fått viruset. Följde en video på youtube och gick in på skype och tog bort program som hade tillträde till skype. Ska jag formatera eller är det säkert?

vore tacksam om snabbt svar!

mvh
Citera
2012-10-09, 18:07
  #62
Medlem
nisse530s avatar
Undrar dessutom om avest är något att lite på.

Tack igen
Citera
2012-10-09, 18:11
  #63
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisse530
Öppnade filen och nu har mina kontakter på skype blivit spammade av meddelandet, har alltså förmodligen fått viruset. Följde en video på youtube och gick in på skype och tog bort program som hade tillträde till skype. Ska jag formatera eller är det säkert?

vore tacksam om snabbt svar!

mvh
Det är för tidigt att säga. Än så länge är man fortfarande kvar i analysfasen, och man vet inte säkert om trojanen kan ha gömt sig någonstans.
Citera
2012-10-09, 18:14
  #64
Medlem
nisse530s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Det är för tidigt att säga. Än så länge är man fortfarande kvar i analysfasen, och man vet inte säkert om trojanen kan ha gömt sig någonstans.

Ok, tack så mycket! Är man 100% säker om man formaterar om datorn?

Mvh
Citera
2012-10-09, 18:46
  #65
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisse530
Ok, tack så mycket! Är man 100% säker om man formaterar om datorn?

Mvh
Ja, detta handlar en en simpel trojan.
Citera
2013-10-12, 21:53
  #66
Medlem
Avva66s avatar
Detta fick jag på Pm här på FB: http://goo.gl/p8bZ6d
Öppna inte!! Men frågan är, är det nåt skumt eller?

Jag misstänker det starkt, eftersom användaren som skickade inte har ett dugg intresse av vad denne bad om i PM:et. Att döma av dess tidigare inlägg.
Citera
2015-01-14, 08:44
  #67
Avstängd
vera.os avatar
Fick ett sånt mess precis nu!
Det stod att jag var i final och hade 5000:- att hämta.
Givetvis googlade jag innan jag klickade på länken och hamnade här....
Citera
2015-01-14, 11:30
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Fick ett sånt mess precis nu!
Det stod att jag var i final och hade 5000:- att hämta.
Givetvis googlade jag innan jag klickade på länken och hamnade här....

Fick samma i morse. Var finns dina 5000? Mina är på Statoil, SIBA och Vero Moda. Vad är det för forpulet svenskersvin som har skickat det här?
Citera
2016-07-11, 11:55
  #69
Medlem
Jahaja, hade på datorn över natten då jag renderade en film i After Effects och på morgonen har jag skickat denna länken till alla mina kontakter.

Jag har följt lite guider på YouTube och tagit bort lite filer i Skype-mappen samt sökt igenom med MalwareBytes utan att hitta något. Jag har alltså INTE klickat på någon liknande länk innan utan såg det imorse då en av mina kontakter frågade vad denna länk innehöll.

Om inte Malwarebytes visar något och jag inte laddat ner något, är jag säker? Eller har jag någon keylogger på datorn? Behöver hjälp!
Citera
2016-07-11, 13:44
  #70
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Jahaja, hade på datorn över natten då jag renderade en film i After Effects och på morgonen har jag skickat denna länken till alla mina kontakter.

Jag har följt lite guider på YouTube och tagit bort lite filer i Skype-mappen samt sökt igenom med MalwareBytes utan att hitta något. Jag har alltså INTE klickat på någon liknande länk innan utan såg det imorse då en av mina kontakter frågade vad denna länk innehöll.

Om inte Malwarebytes visar något och jag inte laddat ner något, är jag säker? Eller har jag någon keylogger på datorn? Behöver hjälp!

Ja om du bara sparade filerna på dator och sedan så skickades de med - e-post?... så låter det som någon otillbörlig kontroll. Beskriv gärna dina egna aktioner utförligare för det är svårt att se vad du gjorde stegvis.

Skanna datorn först med aswMBR och TDSS killer. Sedan med RKill och MBAM, Hitman Pro och Zemana antimalware i nämnd ordning. ALLT IFRÅN FELSÄK.LÄGE - VIKTIGT. Ladda ner det ifrån Majorgeeks - http://www.majorgeeks.com/
__________________
Senast redigerad av 1FF 2016-07-11 kl. 13:47.
Citera
2016-07-11, 17:01
  #71
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Jahaja, hade på datorn över natten då jag renderade en film i After Effects och på morgonen har jag skickat denna länken till alla mina kontakter.

Jag har följt lite guider på YouTube och tagit bort lite filer i Skype-mappen samt sökt igenom med MalwareBytes utan att hitta något. Jag har alltså INTE klickat på någon liknande länk innan utan såg det imorse då en av mina kontakter frågade vad denna länk innehöll.

Om inte Malwarebytes visar något och jag inte laddat ner något, är jag säker? Eller har jag någon keylogger på datorn? Behöver hjälp!
Skriv länken så laddar jag ner och kollar i en virtuell maskin vad det är för skit du fått.
Citera
2016-07-12, 19:46
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Skriv länken så laddar jag ner och kollar i en virtuell maskin vad det är för skit du fått.

http://goo.gl/7hh8R2#izahu=unit4rising
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback