Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-05, 23:42
  #1
Medlem
Jag ber om först om ursäkt ifall jag förolämpar någon.

Kan någon vänlig själ ge mig böckerna den ordning man bör läsa dom? Är sen till matchen, och återigen ber om ursäkt men då böckerna bara verkar finnas på engelska hade det varit trevligt om man hade kunnat få reda på i vilken ordning dom släpptes (eller bör läsas).
Citera
2012-10-05, 23:52
  #2
Medlem
02-02-2012s avatar
Ordningen dom skrevs i är ett hett tips
Citera
2012-10-06, 00:07
  #3
Medlem
Arrakis - ökenplaneten (originaltitel: Dune)
Ökenplanetens Messias (originaltitel: Dune Messiah)
Children of Dune (Dunes barn)
God Emperor of Dune
Heretics of Dune
Chapterhouse: Dune

Rätta mig om det är fel.
Citera
2012-10-06, 09:01
  #4
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag har inte riktigt koll på i vilken ordning de skrivits, vad jag kan komma ihåg är att de tre första är i serie och måste läsas i rätt ordning för att historien skall hänga ihop. Jag har för mig att någon av de senare böckerna handlar om tiden "före Dune" men den har jag inte läst.

Har för mig att den finns två Dune älskare på forumet så säk på Dune så hittar du nog deras tråd men det kan finnas vissa spoilers i den så var lite försiktig när du läser tråden.
Citera
2012-10-07, 20:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyckan
Arrakis - ökenplaneten (originaltitel: Dune)
Ökenplanetens Messias (originaltitel: Dune Messiah)
Children of Dune (Dunes barn)
God Emperor of Dune
Heretics of Dune
Chapterhouse: Dune

Rätta mig om det är fel.

Korrekt ordning på Franks böcker, han dog ju tyvärr innan sjunde och avslutande boken i serien kom ut. Efter hans död hittade dock hans son Brian anteckningar på hur serien var tänkt att avslutas och tillsammans Kevin J. Anderson så skrev de två böcker baserat på materialet:

Hunters of Dune
Sandworms of Dune

Lite annan stil, men tyckte helt klart de var värda att läsa. Paret har även skrivit en del prequels och andra böcker i universumet, men har inte läst dem, så kan inte uttala mig om kvalité.

Här finns en wiki-artikel om alla böcker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dune_series
Citera
2012-10-08, 17:30
  #6
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyckan
Arrakis - ökenplaneten (originaltitel: Dune)
Ökenplanetens Messias (originaltitel: Dune Messiah)
Children of Dune (Dunes barn)
God Emperor of Dune
Heretics of Dune
Chapterhouse: Dune
De tre första böckerna har publicerats i en volym som The Great Dune Trilogy och de tre senare som The Second Great Dune Trilogy.
Citera
2012-10-09, 15:08
  #7
Medlem
Tackar så mycket, väldigt stor hjälp.
Citera
2014-01-23, 17:06
  #8
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyckan
Arrakis - ökenplaneten (originaltitel: Dune)
Ökenplanetens Messias (originaltitel: Dune Messiah)
Children of Dune (Dunes barn)
God Emperor of Dune
Heretics of Dune
Chapterhouse: Dune

Rätta mig om det är fel.


Jepp, rätt ordning och de enda äkta Dune-böckerna. Allt annat är fan-fiction, inklusive det eländiga skräp K.J. Anderson/B. Herbert har spytt ut.
Citera
2014-03-13, 23:11
  #9
Medlem
Haha, trodde jag höll på att lyssna på andra boken i Dune-serien men visade sig vara en av prequel bara, började misstänka nånting när dem fortfarande var 10 år bak i tiden efter mer än 2 timmar. Varför hette den vol 2 när jag ladda ner den!!?
Citera
2014-03-13, 23:14
  #10
Medlem
Så om jag förstår det rätt så slutar serien mitt i då Frank dör, sen tar hans son över och skriver klart resten. Är det värt att läsa det sonen skrivit? Man vill ju veta slutet!
Citera
2014-04-17, 14:53
  #11
Medlem
Rymdarens avatar
Nej, det är inte värt att kika på Hunters och Sandworms of Dune. Jag har själv inte läst dem, men det jag lärt av diskussioner på andra forum gör mig spyfärdig. Lyckligtvis stoppade jag efter att ha malt igenom Star Wa... Butlerian Jihad-trilogin. De är ju skrivna av en duo som mentalt är i nivå med en tioåring, och därmed riktad mot samma åldersgrupp.

Jo, Frank lämnade "Chapterhouse" lite öppet vid slutet. Han var själv trött på Dune, och i de sista kapitlerna viftade han bort alltihopa med glimten i ögat. Både Heretic och Chapterhouse är bra, men han borde nog ha avslutat sagan efter "God Emperor of Dune".
Citera
2022-06-28, 20:19
  #12
Medlem
Nyligen läst klart Dune och skulle gärna läsa vidare i denna rymdsaga.

Finns det svensk utgåva av Ökenplanetens Messias att köpa? Eller vet någon om det kanske är på gång nu, i och med biofilmerna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback