2013-03-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hur förklarar du då Yogin Prahlad Jani, som inte ätit eller druckit något under sina senaste 73 år?

http://en.wikipedia.org/wiki/Prahlad_Jani

Som en uppenbar bluff, lika löjlig och övertydlig som när Sai Baba "trollade" fram billiga klockor och magisk aska. Om Prahlad hävdar att han inte intagit någon sorts föda på 73 år så är det en LÖGN!

Jag misstänker att det inte gjorts några vetenskapliga studier på den lilla yoggin utan det enbart är hans ord som gäller!
2013-03-10, 23:09
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Som en uppenbar bluff, lika löjlig och övertydlig som när Sai Baba "trollade" fram billiga klockor och magisk aska. Om Prahlad hävdar att han inte intagit någon sorts föda på 73 år så är det en LÖGN!

Jag misstänker att det inte gjorts några vetenskapliga studier på den lilla yoggin utan det enbart är hans ord som gäller!

Hur vore det om du gjorde lite efterforskningar först kring fenomenet Prahlad Jani?

Att du påstår att det inte gjorts några vetenskapliga studier kring honom, avslöjar ju bara din okunnighet...
2013-03-10, 23:11
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Hur förklarar du miraklet och fenomenet Yogin Prahlad Jani, som inte ätit eller druckit något under sina senaste 73 år?

http://en.wikipedia.org/wiki/Prahlad_Jani

Att han är ett fenomen kan jag acceptera om testerna genomfördes korrekt, men han förlorade vikt under testerna vilket kräver att han har en ämnesomsättning.

Däremot lutar jag åt bluffhållet.
2013-03-10, 23:16
Medlem
Citat:
Hur vore det om du gjorde lite efterforskningar först kring fenomenet Prahlad Jani?

Att du påstår att det inte gjorts några vetenskapliga studier kring honom, avslöjar ju bara din okunnighet...

Ja men länka då! Jag förmodar att studierna genomgått en peer review?
2013-03-10, 23:17
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Att han är ett fenomen kan jag acceptera om testerna genomfördes korrekt, men han förlorade vikt under testerna vilket kräver att han har en ämnesomsättning.

Däremot lutar jag åt bluffhållet.

Hur mycket förlorade han?

Han gå ner i vikt, och han kan även gå upp i vikt, allt detta utan mat eller dryck. Karln är ett mirakel!
2013-03-10, 23:23
Medlem
Citat:

Han gå ner i vikt, och han kan även gå upp i vikt, allt detta utan mat eller dryck. Karln är ett mirakel!

Efter att ha läst på wikipediasidan så finns det på tok för mycket tvivel och konstigheter för att att anta att han skulle vara ett mirakel. Dessutom var ju längsta studien på två veckor och han fick vatten under den tiden.
2013-03-10, 23:35
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:

Jag vet inte hur mycket han förlorade, men om han inte rörde på sig så borde det rent teoretiskt bli:

Harris-Benedict equation:
BMR = 88.362 + (13.397 x weight in kg) + (4.799 x height in cm) - (5.677 x age in years)
Om vi utgår från att han väger 50 kg och är 160 lång (vilket borde vara vanlig längd och vikt i Indien):

88+670+767-454 = 1071 kcal per dag i ämnesomsättning (helt stillastående) under 10 dagar (10710 kcal).
1 kg kroppsfett (som innehåller lite vatten) motsvarar ca 7000 kcal men eftersom snubben uppenbarligen inte lämnar något vatten så räknar vi med 9000 kcal som rent fett innehåller.

10710 kcal/ 9000 kcal = 1.2 kg massa.

Hos en frisk människa har jag för mig att ekvationen inte felar mer än 5% men det finns däremot ämnesomsättningssjukdomar som kan göra ganska stor skillnad.
2013-03-10, 23:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Efter att ha läst på wikipediasidan så finns det på tok för mycket tvivel och konstigheter för att att anta att han skulle vara ett mirakel. Dessutom var ju längsta studien på två veckor och han fick vatten under den tiden.

http://en.wikiversity.org/wiki/Prahlad_Jani

"What this yogi is doing has been done by yogi’s for millenia. It is an amazing feat in that it is real and it took this particular man an almost inconcievable of discipline to achieve. Our physicists are just beginning to skim the finest surface of understanding of our human potential."

Prahlad Jani är en lufterian:

http://sunlightenment.com/discovery-...-prahlad-jani/

Prahlad Jani in action:

http://www.youtube.com/watch?v=zyk7KDsNDCA
Senast redigerad av Död o återfödd 2013-03-10 kl. 23:53.
2013-03-10, 23:52
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Jag vet inte hur mycket han förlorade, men om han inte rörde på sig så borde det rent teoretiskt bli:

Harris-Benedict equation:
BMR = 88.362 + (13.397 x weight in kg) + (4.799 x height in cm) - (5.677 x age in years)
Om vi utgår från att han väger 50 kg och är 160 lång (vilket borde vara vanlig längd och vikt i Indien):

88+670+767-454 = 1071 kcal per dag i ämnesomsättning (helt stillastående) under 10 dagar (10710 kcal).
1 kg kroppsfett (som innehåller lite vatten) motsvarar ca 7000 kcal men eftersom snubben uppenbarligen inte lämnar något vatten så räknar vi med 9000 kcal som rent fett innehåller.

10710 kcal/ 9000 kcal = 1.2 kg massa.

Hos en frisk människa har jag för mig att ekvationen inte felar mer än 5% men det finns däremot ämnesomsättningssjukdomar som kan göra ganska stor skillnad.

Yogier lyder inte under våra fysikaliska lagar...
Senast redigerad av Död o återfödd 2013-03-10 kl. 23:57.
2013-03-10, 23:55
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Yogier lyder inte under våra empiriska lagar...
Mycket slående argument, där vann du diskussionen.
2013-03-10, 23:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"What this yogi is doing has been done by yogi’s for millenia. It is an amazing feat in that it is real and it took this particular man an almost inconcievable of discipline to achieve. Our physicists are just beginning to skim the finest surface of understanding of our human potential."

Sedär ja, så snart den precision ..... som vetenskapen krävar .... blir en del av debatten, återfallar du till meningslösa postulat och hänvisninger till citat.

Du är en debatt-charlatan.
2013-03-11, 00:00
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Mycket slående argument, där vann du diskussionen.

Ett annat exempel på att det finns människor som inte lyder under våra fysikaliska lagar, var levitatören Daniel Dunglas Home, som blev berömd för att upphäva tyngdlagen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Dunglas_Home

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in