Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-05, 12:57
  #1
Medlem
tzjs avatar
Har en 40" Smart LED-TV ES5505: http://www.samsung.com/se/consumer/t...UE40ES5505KXXE

Problemet är att den inte verkar vilja stänga av sig riktigt. När jag stänger av TV:n på kvällen, så har det hänt mer än en gång att jag vaknat för att gå upp och pissa på natten, och då ser jag att TV:n är ljusgrå. Precis som att den står och inte får någon signal eller väntar på något helt enkelt.
När jag stänger av TV:n, så ser jag att den verkligen dör, men den vaknar av sig själv verkar det som.

Inte myrornas krig, utan bara en bildskärm som är igång utan att visa någon bild. Någon som varit med om detta?
Citera
2012-10-05, 13:06
  #2
Medlem
Så gör min TV med fast den drar igång kanal 2 på ganska högt ljud varje söndag runt 00.00 tiden.
Tror det kan vara någon inställning någonstans men inte hittat något för att stänga av det.
Är det samma dag/natt din gör det på? alltså typ varje torsdag tex.
Citera
2012-10-05, 13:08
  #3
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiomTop
Så gör min TV med fast den drar igång kanal 2 på ganska högt ljud varje söndag runt 00.00 tiden.
Tror det kan vara någon inställning någonstans men inte hittat något för att stänga av det.
Är det samma dag/natt din gör det på? alltså typ varje torsdag tex.

Vet inte faktiskt. Har varit med om det 3-4 gånger men har inte tänkt på vilken dag det är. Och jag har varit uppe vid olika tider när jag märkt det, så den kan ju ha hoppat igång så fort jag lämnat rummet egentligen. Inget ljud kommer från TV:n heller.
Citera
2012-10-05, 13:15
  #4
Medlem
Zutes avatar
Har hänt mig ett par gånger också, och vet inte varför.
Jag har inte kollat igenom inställningarna och kollat efter om man kan stänga av det, dock.

TV:n i mitt rum satte på sig själv när jag låg och sov, och det var något jävla actionrulle och de sköt som idioter. Fyfan, skrämde livet ur mig.
Citera
2012-10-05, 14:18
  #5
Medlem
DelGriffiths avatar
Dra sladden ur uttaget. Finns ingen anledning att ha den på standby under natten om man ändå sover då.
Citera
2012-10-05, 14:25
  #6
Medlem
Min gamla LG plasma drog lika mycket på standby som min nya under drift så där körde jag med denna lösning (även till ett par lampor) :
http://www.kjell.com/sortiment/el/el...ledInformation
Citera
2012-10-05, 14:30
  #7
Medlem
Distraughts avatar
Spöken startar den, självklart. "The Ring" all over. Get out of there, now!

OT: Dra ut tv-helvetet ur väggen och problemet löser sig. Gör det inte det då, då bör du nog allvarligt fundera på om mitt skämt kanske var rätt.
Citera
2012-10-05, 14:37
  #8
Medlem
Kolla om din TV har något i menyn för automatisk sökning av ny programvara.

Vissa TV-apparater har denna funktion, t ex min egen Samsung Plasma, och då kan det betyda att de kan starta sig själva på en viss tidpunkt för att gå ut på TV-nätet och söka efter uppdateringar, sen slår den av sig igen efter en stund.

Denna funktion brukar gå att välja av/på i inställningarna och jag slog av min sen var det tyst på nätterna....
Citera
2012-10-05, 15:38
  #9
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kolla om din TV har något i menyn för automatisk sökning av ny programvara.

Vissa TV-apparater har denna funktion, t ex min egen Samsung Plasma, och då kan det betyda att de kan starta sig själva på en viss tidpunkt för att gå ut på TV-nätet och söka efter uppdateringar, sen slår den av sig igen efter en stund.

Denna funktion brukar gå att välja av/på i inställningarna och jag slog av min sen var det tyst på nätterna....

Intressant. Men då borde väl TV:n stänga av sig själv efter uppdatering med? Jag uppdaterade programvaran så sent som igår, och inatt när jag var uppe hade den startat av sig själv.

Vad gäller att dra ut sladden så är väl det en bra sätt ur miljösynpunkt, alternativt koppla en fjärr till den. Men jag vill kunna ha min TV ikopplad utan att den jävlas med mig.
Citera
2012-10-05, 21:49
  #10
Medlem
tzjs avatar
Hittade en inställning där tv:n ville uppdatera sig 2 timmar efter satt i standby. Inaktiverade den grejen så nu får vi se vad som händer.
Citera
2012-10-05, 22:03
  #11
Medlem
Lite OT, men jag hade en köksfläkt som startade sig själv för ett tag sedan. Har ingen aning om hur detta ens är möjligt. Hur som helst, när denna stängs av blir det en lätt 'smäll' och jag hade precis innan gått och lagt mig, gissa om jag flög upp ur sängen
Citera
2012-10-05, 22:08
  #12
Medlem
Funderat på spöken?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback