Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2013-02-16, 20:07
  #61
Medlem
Precis, p g a detta så vågar inte ensamstående föräldrar be om hjälp om dom mår dåligt tex för
nån kris. Kanske tar dom mitt barn om jag erkänner att jag är lite trasig.
Citera
2013-02-17, 05:19
  #62
Medlem
Jag maste saga att domen var en hogst beklammande lasning. Det var lange sedan jag laste sadan dalig svenska. Vem skriver ut dessa till offentliga handlingar egentligen? Det ar skrammande om detta ar det sprak man anvander.
Citera
2013-02-17, 13:08
  #63
Medlem
Men hon skötte ju inte mat, dryck och hygien för sitt 1-åriga barn. Hon förstod inte barnets behov. Oavsett hur dåligt man mår, alla kan hamna i depressioner och kriser osv, så måste man ändå klara av att ta hand om barn vad gäller grundbehoven. Barnets bästa måste komma först. Samhället ser alltid till barnets bästa. Även om mamman var duktig och sökte hjälp så spelar det ingen roll om barnen inte får mat, dryck och deras hygien blir omhändertagna. Beslutet hade säkert kunnat omvandlas i framtiden. I och med att hon fick träffa sina barn så mycket så ser dom ju att hon kan ta hand om dom men dom var tvungna att ta bort barnen från miljön just då eftersom hon misskötte deras grundbehov.
Citera
2013-02-17, 13:23
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nippetipp
Precis, p g a detta så vågar inte ensamstående föräldrar be om hjälp om dom mår dåligt tex för
nån kris. Kanske tar dom mitt barn om jag erkänner att jag är lite trasig.

Så är det inte. Det är ingen fara alls. Det är väldigt många föräldrar som är i depressioner och söker hjälp för det, till och med ringer frivilligt till Socialen och berättar hur det ligger till och vilken hjälp som finns att få. Hade föräldrar inte fått må dåligt så hade ingen fått ha några barn. Alla mår dåligt och hamnar i depressioner/kriser/annat "dåligt" ibland. Förhållanden tar slut, anhöriga dör, livskriser osv. Så är det väl för 99 % av människorna? Även dom anställda på Socialen hamnar i såna situationer i livet och mår dåligt. Så det är inga konstigheter alls.

Det ska oerhört mycket till för att dom ska ta ett barn. Det handlar om vanvård och misskötsel av barnets fysiska behov, misshandel/övergrepp, missbrukshem.
Citera
2013-02-17, 13:51
  #65
Medlem
Sokkos avatar
annabond

Vad anser du om att syskonen separerades och placerades i olika familjehem? Inte ens vid umgängen fick mamman alltid träffa båda, dvs syskonen träffa varandra och sin mamma tillsammans, utan hon fick ha umgänge med ena barnet. Andra gånger träffades alla tre.
Citera
2013-02-17, 15:42
  #66
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma.jsson
Men man får inte enligt lag ha ett LVU "för säkerhets skull"... Pekar det inte på något särskilt alls?

Det lindas in lite.

Från senaste LVU-omprövningen 2012-03:

Citat:
Såsom tidigare nämnts bedömde förvaltningsrätten år 2010, i dom avseende
beredandet av vård av barnen enligt LVU, att de brister i omsorgen
och hemmiljön som låg till grund för ingripandet var av sådan karaktär att
de fick ses som utslag av en bristande föräldraförmåga på ett djupare plan.
Förvaltningsrätten finner inte anledning att i nu aktuellt mål göra någon
annan bedömning. En viktig förutsättning för att vården ska kunna upphöra,
och för att säkerställa att en liknande situation inte uppstår på nytt, är
således att ML kan reflektera över sin egen del i de förhållanden
som föranledde omhändertagandet.


Detta fall är märkligt. Menar de att sonens pappa kan omkomma igen? Saker som utlöste krisen verkar ha varit engångsföreteelser. Utan den drygt 10 år gamla vårdnadsutredningen där fd maken (som var dokumenterat våldsam) snackade skit om ML, hade det som jag ser det inte blivit LVUn. Det borde finnas en lagparagraf som reglerar att endast aktuella saker, och inte sådant som hände innan barnen ens var påtänkta eller födda, fick tas med i LVU-utredningar. Visserligen finns det att inget irrelevant osv ska tas med men det blir en tolkningsfråga - bättre med en bestämd tidsgräns, som en preskriptionstid. Ska försöka hinna skriva mer om detta intressanta fall ikväll.
Citera
2013-02-17, 15:46
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
annabond

Vad anser du om att syskonen separerades och placerades i olika familjehem? Inte ens vid umgängen fick mamman alltid träffa båda, dvs syskonen träffa varandra och sin mamma tillsammans, utan hon fick ha umgänge med ena barnet. Andra gånger träffades alla tre.

Det tycker jag är väldigt fel.
Citera
2013-03-08, 14:35
  #68
Medlem
Quarrels avatar
HD: ... men en annan försvunnen mamma hittad i London
Citat:
– I väntan på att myndigheterna ska besluta om hon ska utlämnas till Sverige, så är hon fri mot borgen. Jag kan bara hoppas att hon infinner sig om det beslutas att hon ska överföras till Sverige, säger kammaråklagare Tom Svensson.
Citera
2013-03-08, 14:58
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
HD: ... men en annan försvunnen mamma hittad i London
Dom måste undra i domstolen, där borta i London, över kriminella element som efterlyses av svenska åklagare. Först den kriminelle Assange som orsakade internationellt spektakel genom att en kondom gick sönder under pågående samlag, och sen en 45 åriga, olydig mamma på rymmen från sociala myndigheter, som vill stjäla barnen.
Citera
2013-03-10, 20:39
  #70
Medlem
Rompetrolls avatar
Fortfarande försvunna men inte glömda.

http://www.vk.se/797636/inga-spar-ef...svunnen-familj
Citera
2021-11-22, 18:37
  #71
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Er denne mamman och hennes två barn fortfarande borte?
Ser at hon for første gång sedan 2012 har uppdaterat på sin facebook nu 12 nov 2021. Hon har nu bytt "navn" till Mika Nomore och bostad til Östhammar.

https://www.facebook.com/mar*ka.ljungkv*st.9
*=i
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback