Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2006-03-12, 04:19
  #25
Medlem
apgujeongs avatar
Jag läste "Att komma hem ska vara en Schlager" i vintras och kan väl erkänna att jag tyckte den var rätt bra... Och jag blev jävligt sugen på att besöka Kairo en dag!!

Om jag vill läsa mer av Per Hagman efter "Att komma hem..", vad ska jag läsa då? Vilken bok kan ni rekommendera efter den?
Citera
2006-03-14, 09:25
  #26
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Jag läste "Att komma hem ska vara en Schlager" i vintras och kan väl erkänna att jag tyckte den var rätt bra... Och jag blev jävligt sugen på att besöka Kairo en dag!!

Om jag vill läsa mer av Per Hagman efter "Att komma hem..", vad ska jag läsa då? Vilken bok kan ni rekommendera efter den?
"Att komma hem..." är i särklass bäst, så risken är att du blir besviken. Men jag skulle nog säga att han i princip har blivit bättre bok för bok, så att fortsätta med "Skugglegender" och sen "När oskulder kysser" kan ju va en idé. Här finns förresten hans hemsida med bibliografi m m: http://www.perhagman.se/
Citera
2007-10-27, 21:36
  #27
Medlem
Rakiis avatar
Så, bestämde mig för att plocka ner Cigarett ifrån bokhyllans mörkaste hörn för att ta den som slapplitteratur i samband med kvällens bad. Blev upplyst helt och hållet av Hagmans lätta och ytliga berättarstil som flirtar stilrent med Stockholmslivet på det nihilistiska planet med vänskapen som känns väldigt mycket 2000-tals fjortisliv medans den speglar 90-talets uteliv för oss som var för unga att vara med då på ett bra sätt. Med Claes Holmströms "Tredje stenen från solen" och Bret Easton Ellis "Less than zero" i bakhuvudet njuter jag ändå trots att jag vet att detta är sådan pass lam litteratur jag annars ej borde gilla, men denna fungerar ännu då jag senast läste den i min ungdom men som nu tycks spegla och reflektera mig mer och mer än någonsin, viktig läsupplevelse för min samtid nu.
Citera
2012-06-23, 16:38
  #28
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Angående Cigarett visst var det så att huvudpersonen hette Johan? Och vad hette hans modell-exflickvän? Lisa - kommer tyvärr inte ihåg men skulle vilja veta. Det var så många personer i den boken och hela tiden skiftades det emellan de alla.

Så vilka hade en central del. Någon tjej var ju ihop med en dörrvakt, eller hur var det?
Citera
2017-04-29, 13:17
  #29
Medlem
Slottsherres avatar
Håller med recensenten om att hans irrande och lite dekadenta livsstil är intressant.
Och även om hon utfärdar viss varning för okoncentrerat pladder är nog det här första romanen av herr Hagman som jag blivit lite nyfiken på. Han verkar mindre glassig på gamla dar.
Någon som läst redan?

http://www.aftonbladet.se/kultur/bok...riktig-slarver
Citera
2017-04-29, 15:07
  #30
Medlem
Har inte läst nån bok av denna jeppe, men eftersom 90-talet är slut sedan länge och hela han känns som en enda anakronism kanske man borde ge han en chans. Han verkar väldigt snäll och skön, en människa man gärna hade hängt med. Är han inte väldigt lik Hunter S. Thompson till utseende?
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-04-29 kl. 15:29.
Citera
2018-02-11, 13:27
  #31
Medlem
Slottsherres avatar
Har just läst ut hans senaste bok, den självbiografiska "Allas älskare, ingens älskling", som beskriver hans kringflackande liv utan fast bostad, jagad av kronofogden. Hans fasta punkter i tillvaron verkar vara diverse anspråkslösa barer i olika metropoler, där han knyter dessa "tunna band", som verkar vara den form av mänsklig kontakt han föredrar.
Livet på La Nautic i Nice skildras speciellt ingående och kärleksfullt, med ömsinta snabbporträtt av de mer eller mindre nergångna stammisarna. Hagman är uppenbart stolt över att accepteras av dessa marginella existenser och att betraktas som en av dem.
Dessa partier var underhållande och fulla av atmosfär och Hagman framstår som en intressant och lite gåtfull person.
Tyvärr pajar han stämningen när han kommer till Sverige och förvandlas till en tjatig rättshaverist som ältar sina problem med kronofogden. Där började jag skumläsa mer och mer.
Till slut känns det som utlandssvenskens vanliga gubbgnäll över ditt och datt i stackars Sverige.
Stilen är förvånande ojämn. Fyndiga formuleringar avlöses av slappa och slarviga.
En sträng redaktör hade gjort susen.
Citera
2020-07-08, 18:55
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Jag tyckte att Per Hagman var rätt dålig fram tills skugglegender. Där hände någonting. Det är fortfarande Per Hagman, men den har en helt annan skärpa än de tidigare böckerna. Just novellformen passar Hagmans stil i Skugglegender, därför att det är nödvändigt att skala av onödigt stoff.

"Att komma hem skall vara en schlager" är briljant. Jag tror inte att jag läst något på 10 år som så fullständigt skoningslöst klär av det svenska samhället.
Sedan finns det mycket personliga bilder som är rent av mycket vackra, passagerna när han beskriver sitt förhållande till en falk är ju helt enkelt gnistrande.

Det är klart att det är en mycket självupptagen bok, och dylika brukar ju inte falla i särskilt god jord i det svenska kulturlivet. Men jag tycker den är lysande.

Per har läst in " Att komma hem skall vara en schlager " och är ute som pod i fem avsnitt. https://podtail.se/podcast/per-hagman/

eller på https://perhagman.se/follow/
__________________
Senast redigerad av pollarn 2020-07-08 kl. 19:11.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback