Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-05-30, 00:23
  #37
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catastrov
Värt att nämna är att imdb:s betygsystem är väldans komplicerat. Om man ger en film en 9:a i betyg ökar en films helhetsbetyg mer än om man ger den en 10:a, så var det åtminstone för några år sedan.
Intressant. Det visste jag inte. Hur i hela friden kan det vara på det viset? Är det för att kompensera för förmodat överdriven användning av 10r? Kan du förklara mer?
Citera
2017-05-30, 20:10
  #38
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
För det första så måste jag fråga, hur kan den här tråden ligga i heta ämnen utan ett enda svar?

För det andra, lär dig använda radbyte...det är svårt att läsa en så sammansatt text.

För det tredje så ska jag svara på din fråga då jag personligen är en stor filmälskare (ser minst två filmer om dagen)

Jag är inte själv medlem på IMDB så har inte märkt någonting ang betygssänkningar men kan tänka mig att precis som jag så när man precis har sett en riktigt bra film så är det lätt att vilja ge filmen en 10:a direkt men när man väl har låtit filmen sjunka in så hittar man en del småbrister och saker som man endast kommer på efteråt som därmed kan dra ner betyget ett snäpp.

Senaste filmen "En oväntad vänskap" var precis en sådan film, kände direkt efter att jag sett den att den genast skulle få 10/10 men sen lät jag filmen sjunka in och jag kände att den ibland kunde ha en lite smått osammanhängande story vilket gör att betyget sjönk ett snäpp.

TS skrev bara fyra rader, behövs knappast radbyte med så lite text, tycker inte att man behöver klanka ner på TS på grund av en sådan bagatell. Men jag håller med dig om att det ofta är lätt att vilja ge filmen en 10:a direkt, för att det är något man inte sett tidigare. Precis, man kan låta den sjunka in, och även se den en andra gång, för att få lite mer perspektiv i sin bedömning.
__________________
Senast redigerad av Utopiantos 2017-05-30 kl. 20:12.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback