Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-04, 03:21
  #1
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Har ni filmälskare också märkt av att den senaste tiden är det väldigt många som ändrar sitt betyg från 10/10 till 9/10 på IMDB. Har ni gjort det och av vilken anledning? Anser ni inte att filmerna är ett klockrent mästerverk som ni satt betyg 10 på? Det vanligaste är ofta att upptäcka något nytt i en film och att den blir bättre andra gången man ser den. Men i fallet med IMDB så undrar jag vad som kan vara orsaken bland detta "fenomen" Vad tror ni?
Citera
2012-10-04, 03:59
  #2
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Har ni filmälskare också märkt av att den senaste tiden är det väldigt många som ändrar sitt betyg från 10/10 till 9/10 på IMDB. Har ni gjort det och av vilken anledning? Anser ni inte att filmerna är ett klockrent mästerverk som ni satt betyg 10 på? Det vanligaste är ofta att upptäcka något nytt i en film och att den blir bättre andra gången man ser den. Men i fallet med IMDB så undrar jag vad som kan vara orsaken bland detta "fenomen" Vad tror ni?

För det första så måste jag fråga, hur kan den här tråden ligga i heta ämnen utan ett enda svar?

För det andra, lär dig använda radbyte...det är svårt att läsa en så sammansatt text.

För det tredje så ska jag svara på din fråga då jag personligen är en stor filmälskare (ser minst två filmer om dagen)

Jag är inte själv medlem på IMDB så har inte märkt någonting ang betygssänkningar men kan tänka mig att precis som jag så när man precis har sett en riktigt bra film så är det lätt att vilja ge filmen en 10:a direkt men när man väl har låtit filmen sjunka in så hittar man en del småbrister och saker som man endast kommer på efteråt som därmed kan dra ner betyget ett snäpp.

Senaste filmen "En oväntad vänskap" var precis en sådan film, kände direkt efter att jag sett den att den genast skulle få 10/10 men sen lät jag filmen sjunka in och jag kände att den ibland kunde ha en lite smått osammanhängande story vilket gör att betyget sjönk ett snäpp.
Citera
2012-10-04, 04:34
  #3
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
För det första så måste jag fråga, hur kan den här tråden ligga i heta ämnen utan ett enda svar?

För det andra, lär dig använda radbyte...det är svårt att läsa en så sammansatt text.

För det tredje så ska jag svara på din fråga då jag personligen är en stor filmälskare (ser minst två filmer om dagen)

Jag är inte själv medlem på IMDB så har inte märkt någonting ang betygssänkningar men kan tänka mig att precis som jag så när man precis har sett en riktigt bra film så är det lätt att vilja ge filmen en 10:a direkt men när man väl har låtit filmen sjunka in så hittar man en del småbrister och saker som man endast kommer på efteråt som därmed kan dra ner betyget ett snäpp.

Senaste filmen "En oväntad vänskap" var precis en sådan film, kände direkt efter att jag sett den att den genast skulle få 10/10 men sen lät jag filmen sjunka in och jag kände att den ibland kunde ha en lite smått osammanhängande story vilket gör att betyget sjönk ett snäpp.


Härligt att den nästan ligger i topp på heta ämnen. Personligen brukar jag inte byta betyg speciellt ofta om jag väl har satt betyget 10/10. Det har hänt någon enstaka gång, men nu verkar det ju nästan vara en trend att sänka betyget 10 till 9. Kan endast komma ihåg att jag sänkte mitt betyg på No Country For Old Men till en 9a när jag såg om den för 5e gången istället för den 10a som jag gav den när jag kom hem från biografen.
Citera
2012-10-04, 04:56
  #4
Medlem
von_Ss avatar
Nu är jag ingen stor IMDB-användare men läser dock mycket musikrecensioner och det är anmärkningsvärt hur många skivor som är det bästa som någonsin gjorts och så bra som en skiva över huvud taget kan bli, dvs 10/10.

I en nischad liten musiktidning kan det komma flera skivor i månaden som är absolut oslagbara nu och för alltid. Det kan ju aldrig ha gjorts något bättre och kommer aldrig kunna göras någonting bättre än en skiva med högsta betyg.

Löjligt enligt mig. Skulle jag verkligen anstränga mig att göra en lista så har två skivor högsta betyg, kanske 3-5 st får 9 i betyg. Av alla skivor som har gjorts någonsin. Samma sak borde gälla alla och det är kanske det IMDB-användarna har insett
Citera
2012-10-04, 05:20
  #5
Medlem
Dirty.s avatar
Folk kanske äntligen har börjat inse att rösta 10/10 på var tredje film man ser inte går ihop?
Citera
2012-10-04, 05:43
  #6
Medlem
Abzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Har ni filmälskare också märkt av att den senaste tiden är det väldigt många som ändrar sitt betyg från 10/10 till 9/10 på IMDB. Har ni gjort det och av vilken anledning? Anser ni inte att filmerna är ett klockrent mästerverk som ni satt betyg 10 på? Det vanligaste är ofta att upptäcka något nytt i en film och att den blir bättre andra gången man ser den. Men i fallet med IMDB så undrar jag vad som kan vara orsaken bland detta "fenomen" Vad tror ni?


Hade en diskussion med en kamrat om dessa betyg. Vad jag har märkt så har det blivit en betygsinflation. Våran diskussion lät ungefär följande:

Kamrat: the hangover! Sjukt rolig film! 10/10 höhö!
Jag: så du menar alltså att the hangover får samma betyg som pulp fiction?
Kamrat: hmm. Ok, det kanske var lite överdrivet.

Med lite perspektiv på filmen och när man börjar jämföra med andra filmer så blir det i alla fall lättare att sätta betyg på filmerna för mig. Och det är kanske det som änder.
Citera
2012-10-04, 07:09
  #7
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Folk kanske äntligen har börjat inse att rösta 10/10 på var tredje film man ser inte går ihop?
Eller så kanske folk generellt betygsätter filmer de verkligen gillar, vilket gör att det, i statistiken, framstår som att de höjer alla filmer de sett till skyarna. Då kontrar de med att bli mer sparsamma med betygen för att upprätthålla ett seriöst "nätrykte". Bara en teori.
Citera
2012-10-04, 07:24
  #8
Medlem
leabsurds avatar
Brukar justera efter att ha betygsatt ett visst antal filmer. Det blir ju enklare att förstå skillnaden mellan vad ens personliga "sexa" (Avatar) eller "sjua" (Inception) betyder, och enklare att sålla ner potentiella tior till deras plats som nio. Jag ger bara tior till filmer som är så originella, klassiska och oslagbara i sin genre att ingen annan film kan slå dom (Trainspotting, Smultronstället, Eldflugornas Grav, Apocalypse Now, 2001), men nästan alla av mina nior är filmer som skulle kunna vara tior. När man ser om dessa filmer så kan det ju enkelt bli att man hittar något man tidigare missat och kanske höjer den till en tia, eller att man ser någon allvarlig brist som man råkat överskåda och därför sänker den.

För min del tycker jag bara det är skönt ifall folk blir mer rimliga med sin betygssättning. En femma är en helt okej film, en fyra kan tillochmed vara värd att se. Allt över sex är värt att se om man är sugen på genren just då. Många verkar tyvärr ha uppfattningen av att allt under 7 är skit.
Citera
2012-10-04, 07:29
  #9
Medlem
Porthoss avatar
Jag ger konsekvent högsta betyg till alla filmer jag tycker är bra och lägsta till alla jag inte tycker är bra. Det blir enklast så.

Edit: Nej, jag har inte sett att det är vanligt att folk ändrar det betyg de givit, men med tanke på hur många användare IMDB har, vore det mycket konstigare om det inte förekom.
__________________
Senast redigerad av Porthos 2012-10-04 kl. 07:30. Anledning: Tillägg till text.
Citera
2012-10-04, 07:53
  #10
Medlem
likeabawzs avatar
[quote=Reggaeman]För det första så måste jag fråga, hur kan den här tråden ligga i heta ämnen utan ett enda svar?

Sent på natten, några online. - ett fåtal läsare krävs. Resultat på kakan = några läsare som inte hunnit skriva ännu men ändå hamnat på heta ämnen.
Citera
2012-10-04, 08:41
  #11
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
För det första så måste jag fråga, hur kan den här tråden ligga i heta ämnen utan ett enda svar?

För att heta ämnens trådar baseras på antal läsare och inte antal svar.

Ont.

Jag har ingen aning, men det kan ju vara så som sagt att filmerna är sämre ju fler gånger man ser dem. Gäller dock långt ifrån alla filmer enligt mig. Många blir bättre för varje gång!
Citera
2012-10-04, 09:27
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Har ni filmälskare också märkt av att den senaste tiden är det väldigt många som ändrar sitt betyg från 10/10 till 9/10 på IMDB. Har ni gjort det och av vilken anledning? Anser ni inte att filmerna är ett klockrent mästerverk som ni satt betyg 10 på? Det vanligaste är ofta att upptäcka något nytt i en film och att den blir bättre andra gången man ser den. Men i fallet med IMDB så undrar jag vad som kan vara orsaken bland detta "fenomen" Vad tror ni?
Kan det vara så enkelt att ens egenskapde "hype" lägger sig efter en stund?

Först tycker man något är sjukt jävla bra, en 10a! när man sedan lugnat ner sig lite så inser man att det faktiskt bara var en 9a =(.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback