Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-06, 22:26
  #13
Medlem
Nyrms avatar
Jag dök i Komodo National Park från Labuan Bajo på Flores för några dagar sedan. Bättre dykning har jag aldrig upplevt. Att rekommenderas. Mycket annat finns det dock inte att göra i Labuan Bajo. Man kan åka till de norra delarna av Flores om man vill, där finns också bra dykning.

I dessa östra delar av Indonesien är folken övervägande kristna eller har lokal tro. Jag tog en promenad runt hamnen en midnatt och blev närmast påtvingad sprit. Dricka är inga problem där.

Däremot kan det bli lite törstigare i de västra delar av Indonesien. Man kan få tag på öl, som för övrigt är relativt dyr, men i stort sett ingen sprit. Man lär väl ändå inte ha någon att dricka den med, om man nu fick tag på någon...

Tillbaks till dykningen. Bali har bra dykning, jag kan rekommendera Amed. Annars är Bali en turistfälla. Jag kunde uppskatta Kuta till viss del pga nybörjarvänlig surfing och billig mat och boende, annars är det en jäkla skithåla. Ubud var trevligt. Ha med internationellt körkort om ni tar moppe runt ön. Ahem.

Jag har inga erfarenheter av dykningen på Lombok, men den skall också vara bra. Snorklingen är bra på the Gilis. Alkohol kan du dricka om den kommer i form av öl. Drick inte hembränt. Du kan bli metanolförgiftad på Bali också.

Det finns bra dykning även kring Borneo och Sulawesi, men jag är inte insatt i de delarna av Indonesien. På Pulau Weh i norra delarna av Sumatra är dykningen helt okej.

Vill någon veta något om något eller ha tips på något att göra i ett specifikt område är det bara att fråga. Indonesien är enormt stort!
__________________
Senast redigerad av Nyrm 2012-12-06 kl. 22:41.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1977583

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback