2012-10-03, 19:51
Medlem
Hej,

Som topic hade tnkt kpa en Bengal katt dock jobbar jag hel tid. Och de verkar vara en vldigt aktiv ras. Jobbar mellan 07 > 16.00 r hemma runt 16:45. Har en lgh p 65+ kvm ppen planlsning finns gott om utrymme o springa p etc. Kommer bli en innekatt ... s klart.

Vad tycker ni?
Citera
2012-10-03, 22:43
Medlem
Zanizailas avatar
Tv Bengaler?
Citera
2012-10-03, 22:54
Medlem
Jag tycker spontant nej, skaffa en lugnare ras om du inte r hemma mer.
Citera
2012-10-06, 12:08
Bannlyst
Kp 2 och ett stort klttertrd p tyska Ebay.
Citera
2012-10-08, 02:36
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instabil.individ
Hej,

Som topic hade tnkt kpa en Bengal katt dock jobbar jag hel tid. Och de verkar vara en vldigt aktiv ras. Jobbar mellan 07 > 16.00 r hemma runt 16:45. Har en lgh p 65+ kvm ppen planlsning finns gott om utrymme o springa p etc. Kommer bli en innekatt ... s klart.

Vad tycker ni?

Inget problem alls. Katter sover under en stor del av dagen och r livligast p kvllen. Jag har en bengal och en abessinier (utmrkt kombination om du ska ha tv katter). Att bengaler r livligare n andra raser r nog en myt. Hemma hos mig r det abyn som r en showcat, en liten akrobat som har beskt varenda kvm centimeter p hjden dr tassarna fr plats, utan att sl ner en enda pryl. Bengalen r lite klumpigare och frsiktigare.
Citera
2012-10-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Inget problem alls. Katter sover under en stor del av dagen och r livligast p kvllen. Jag har en bengal och en abessinier (utmrkt kombination om du ska ha tv katter). Att bengaler r livligare n andra raser r nog en myt. Hemma hos mig r det abyn som r en showcat, en liten akrobat som har beskt varenda kvm centimeter p hjden dr tassarna fr plats, utan att sl ner en enda pryl. Bengalen r lite klumpigare och frsiktigare.

Bra, katt tingad.
Citera
2012-10-09, 02:03
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instabil.individ
Bra, katt tingad.
KUL! Du kommer att lska den. Frsk att koppeltrna den. Sjlv misslyckdes jag totalt d det visade sig att han hade Hodini talanger. Har kpt alla slags modeller av selar fr flera tusen kronor. Kattfan krngde av sig allt p ngra sekunder. St dr med ett tomt koppel utan katt. Jag har gett upp. Han har en kattvska som han gillar. Men hur kul r det att bra omkring p en nio kilo tung katt? Men det funkar d han behver flja med. Ibland fr han g sjlv nr det blir fr tungt. Fljer ttt efter mig som en hund. Stller jag vskan p marken kliver han i. Nog hade det varit bekvmare med en som gr i koppel, nu r det som det r.
Citera
2012-10-10, 22:37
Medlem
Citat:

Nej det r ingen myt, det gller ju rasen i helhet. Att just din bengal inte r den livligaste av katterna r ingen konstigt, finns sklart individskillnader.
Citera
2012-10-11, 08:34
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beryllium
Nej det r ingen myt, det gller ju rasen i helhet. Att just din bengal inte r den livligaste av katterna r ingen konstigt, finns sklart individskillnader.
Visst finns det individuella skillnader. Beskriver man rasen som helhet stmmer det att det finns livligare och lugnare raser. Jag menar bara att bengalens livlighet r verdriven. Abessiniern rknas ocks till de livliga raserna. Jag har ftt upp abessinier och r lite hemma i de kretsarna. Jag knner flera som har skaffat bengal ocks och de har gjort motsvarande reflektion som jag har gjort.

En 65 kvm stor lgenhet som TS har rcker gott och vl fr en bengalkatt.
Citera
2012-10-11, 08:40
Medlem
Citat:
Visst finns det individuella skillnader. Beskriver man rasen som helhet stmmer det att det finns livligare och lugnare raser. Jag menar bara att bengalens livlighet r verdriven. Abessiniern rknas ocks till de livliga raserna. Jag har ftt upp abessinier och r lite hemma i de kretsarna. Jag knner flera som har skaffat bengal ocks och de har gjort motsvarande reflektion som jag har gjort.

En 65 kvm stor lgenhet som TS har rcker gott och vl fr en bengalkatt.

OK Ja det r skert lite verdrivet, det r ju ingen vildkatt direkt. Tycker inte heller ytan r fr liten, men tror det kan vara svrt att f katten nog stimulerad om man endast r hemma 17 till lggdags varje dag. ven om man har hga klttertrd osv. Eller har jag fel? Drfr jag skulle valt att ha tv katter.
Citera
2012-10-11, 17:52
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beryllium
OK Ja det r skert lite verdrivet, det r ju ingen vildkatt direkt. Tycker inte heller ytan r fr liten, men tror det kan vara svrt att f katten nog stimulerad om man endast r hemma 17 till lggdags varje dag. ven om man har hga klttertrd osv. Eller har jag fel? Drfr jag skulle valt att ha tv katter.
Katter r bra p att roa sig sjlva. Klttertrd r inte ndvndigt om det finns andra mbler att skutta omkring p. Mina lskar att leka uppe p kksskpen, balanserar p drrblad, osv. Bokhyllor br man fsta i vggen s de inte kan vlta. En stadig pryl att vssa klorna p r ndvdigt om man inte vill att de ska massakrera alla mblerna. Sitta i fnstren och suckta efter fglarna r ocks en favoritsysselsttning.

Sen har jag en korg med en massa leksaker som de drar fram sjlva. De hller inte alltid med om vilka leksaker som roliga. Bengalen har t ex en elefant och en kanin som jag kpte till barnbarnet frn brjan.

De sover lnga stunder p dagarna oavsett om du r hemma eller inte. De fr ju lite umgnge p morgonen innan du drar till jobbet, sen blir de glada nr du kommer hem.

Det r trevligt med tv/flera katter, men det finns nackdelar ocks utver kostnaden. T ex r det lttare att at med sig en katt istllet fr tv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in