Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-03, 18:12
  #1
Medlem
Brookuss avatar
Strindbergs kulturskatt är även den nu under ett hårt arbete för att avsvenskas. Den anrika romanen Hemsöborna som utspelar sig i den helsvenska skärgården har nu skymfats av en PK-orienterad teaterchef. En av huvudrollerna spelas av en neger...

Detta har förstås inte gått Sverige-vänliga förbi utan tillrättavisningar har inkommit till chefen och negern. De burdusa tillrättavisningarna - som negern och chefen - uppfattade som hot har polisanmälts och kommer inte att följas. Negern får fortsätta smäda Strindbergs verk...
Citat:
Våg av rasistiska hot-mejl mot Dalateatern

"Smutsar ner Strindbergs verk" Skådespelaren Måns Clausen och Dalateaterns chef Gugge Sandström har överösts av rasistiska och hotfulla mejl.

Attacken mot Dalateatern handlar om att huvudrollsinnehavaren i Hemsöborna innehas av Måns Clausen som enligt mejlen har fel hudfärg för att spela i föreställningen. Regissören har enligt ett av mejlen "svikit" svenskarna genom att "smutsa ner Strindbergs verk".

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ot-dalateatern
http://www.folkbladet.nu/329269/rasi...ot-dalateatern
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hems%C3%B6borna

Är det rätt av de svenskvänliga att så burdust försöka tillrätta visa smädarna?
Hur ser polisens möjligheter ut att gripa de som hotat ut?
Bör negern byta till en annan pjäs för att sluta uppröra det svenska folket?
Fler synpunkter på brottet?
Citera
2012-10-03, 18:40
  #2
Medlem
KaffeBlattes avatar
Jag tror inte dom som sätter upp den här pjäsen förstår vad dom gör.

Det dom tagit sig för strider mot hela andan i upphovsrättslagen
Citat:
3 § ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm
Kränkningen av Strindbergs ståndpunkt verkar helt klar enligt DN
Citat:
Strindberg var en modern rasist

Strindberg har andra sidor, han är exempelvis kritisk mot kulturgemenskaper. Men samtidigt fryser han ner människor i raser, ”negern” är och förblir en idiot.

http://www.dn.se/kultur-noje/konst-f...-modern-rasist
Citera
2012-10-03, 18:55
  #3
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Nej, "rätt eller fel" saknar betydelse, det är hatbrott. Ta diskussionen i forumet för I&I istället.

Troligen inte särskilt goda, å andra sidan tenderar högerextremister göra bort sig varför en viss chans finns att finna avskrädet.

Har inte med forumet att göra, prova forumet för I&I istället

Sannolikheten är stor att det rör sig om samma mobb av marginaliserade, blekfeta vita, bittra män som härjar överallt på nätet. Vart snuten skall söka är inte en särskilt svår gissning.

Ibland verkar det som att "kulturarbetare" bara provocerar, och glömmer bort kulturen. "Hej, flickor (fniss, fniss!) - kan vi inte sätta en neger i huvudrollen på föreställningen av "Hemsöborna""."Jaaaa" (alla klappar i händerna)! Tänk vad alla ska bli upprörda! (Så att "de" inte genomskådar det taffliga hantverket, och börjar fråga sig varför x miljoner gick i kulturstöd till "media-pappas flicka" på Östermalm).

Jag väntar fortfarande på en nyinspelning av Arthur Haileys "Roots", med en "blekfet, vit" man i huvudrollen som Kunta Kinte - och inhyrda "nybyggare" och entrepenörer som elaka slavägare.
Citera
2012-10-03, 18:57
  #4
Medlem
Fy fan vad sjukt att överhuvudtaget bry sig det minsta om vilket hudfärg någon råkar ha som spelar i Hemsöborna...skulle det vara lika upprörande för samma hysteriska vän-av-ordning-tomtar om Otello spelas av en kritvit dalmas insmord med skokräm också då eller??...hå, hå, ja, ja!!
...är det egentligen något att hänga upp sig på???
Citera
2012-10-03, 18:58
  #5
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Fy fan vad sjukt att överhuvudtaget bry sig det minsta om vilket hudfärg någon råkar ha som spelar i Hemsöborna...skulle det vara lika upprörande för samma hysteriska vän-av-ordning-tomtar om Otello spelas av en kritvit dalmas insmord med skokräm också då eller??...hå, hå, ja, ja!!
...är det egentligen något att hänga upp sig på???

Ja, faktiskt.

Det finns en annan tråd om det, men en idiot i Finland har fått för sig att göra ett "epos" om marskalk Gustaf Mannerheim - med en neger i rollen som Mannerheim! Jag förstår inte vad han (idioten) vill få ut av det... Antagligen publicitet - jag kan inte tänka mig att det är ett inlägg i ras-debatten.

Om "konst" bara går ut på att "provocera" så kan ju vem som helst bli konstnär. Det är ju bara att gå ut på gatan, och slå ner någon. Helst ett litet barn, en pensionär, eller någon som sitter i rullstol. Då blir det "ett konstverk". Jävla sickos - gör en "Odell" så kanske vi blir av med de värsta avarterna.
Citera
2012-10-03, 19:12
  #6
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Fy fan vad sjukt att överhuvudtaget bry sig det minsta om vilket hudfärg någon råkar ha som spelar i Hemsöborna...skulle det vara lika upprörande för samma hysteriska vän-av-ordning-tomtar om Otello spelas av en kritvit dalmas insmord med skokräm också då eller??...hå, hå, ja, ja!!
...är det egentligen något att hänga upp sig på???

Man kan faktiskt argumentera för att valet av skådesspelare är dåligt utan att ägna sig åt vad som populärt kallas rasism. Helt enkelt för att man går från orginalet i fråga om autencitet. Verkar det rimligt att fastlänningen Carlsson ute på äventyr i stockholms skärgård anno 1870 är svart? det är galet både historiskt sett, men även gentemot - som jag nämnde ovan - orginalet.

Vad det handlar om är naturligtvis inte så simpelt som att teatern är färgblind och bara ser till kompetensen hos skådespelarna, utan att man vill få in något vridet postkolonialt perspektiv där man slänger den vite svensken på sopen till förmån för en exotisk herre som förför damerna på ön.

Hade man däremot bara baserat uppsättningen på Hemsöborna, men satt det i en modern miljö, så hade lika gärna Carlsson kunnat spelas av en cyborg. Men när man sätter upp den traditionella versionen så bedrar man både Stringberg och publiken med detta val av skådesspelare.
Citera
2012-10-03, 19:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Ja, faktiskt.

Det finns en annan tråd om det, men en idiot i Finland har fått för sig att göra ett "epos" om marskalk Gustaf Mannerheim - med en neger i rollen som Mannerheim! Jag förstår inte vad han (idioten) vill få ut av det... Antagligen publicitet - jag kan inte tänka mig att det är ett inlägg i ras-debatten.

Om "konst" bara går ut på att "provocera" så kan ju vem som helst bli konstnär. Det är ju bara att gå ut på gatan, och slå ner någon. Helst ett litet barn, en pensionär, eller någon som sitter i rullstol. Då blir det "ett konstverk". Jävla sickos - gör en "Odell" så kanske vi blir av med de värsta avarterna.

...det verkar jävligt enkelspårigt faktiskt att snöa in på en sådan sak..står det förresten någonstans i boken vilket hudfärg Karlsson hade?
Citera
2012-10-03, 19:17
  #8
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Nej, "rätt eller fel" saknar betydelse, det är hatbrott. Ta diskussionen i forumet för I&I istället.

Sannolikheten är stor att det rör sig om samma mobb av marginaliserade, blekfeta vita, bittra män som härjar överallt på nätet. Vart snuten skall söka är inte en särskilt svår gissning.

Hur kan du få det till att det är ett hatbrott bara för att folk tycker att det är fel att en svart människa återfinns i Hemsöborna? Om man vänder på det hela och låter en vit man spela make till någon av de svarta kvinnnorna i filmen The color of Purple. Hur skulle folk ha reagerat? Skulle även det komma att betraktas som ett hatbrott?


Den nya uppsättningen av Hemsöborna lär iallafall innehålla ett anakronism som inte kommer att kunna undgå någon.
Citera
2012-10-03, 19:18
  #9
Medlem
retepm.s avatar
Har ingen aning om vad det här handlar om. Men troligen är inte teaterbesökrnas reaktioner obefogade så som PK-media vill framställa det. Det är ju inte direkt fotbollshulliganer som går på teater om man säger så.
Citera
2012-10-03, 19:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Man kan faktiskt argumentera för att valet av skådesspelare är dåligt utan att ägna sig åt vad som populärt kallas rasism. Helt enkelt för att man går från orginalet i fråga om autencitet. Verkar det rimligt att fastlänningen Carlsson ute på äventyr i stockholms skärgård anno 1870 är svart? det är galet både historiskt sett, men även gentemot - som jag nämnde ovan - orginalet.

Vad det handlar om är naturligtvis inte så simpelt som att teatern är färgblind och bara ser till kompetensen hos skådespelarna, utan att man vill få in något vridet postkolonialt perspektiv där man slänger den vite svensken på sopen till förmån för en exotisk herre som förför damerna på ön.

Hade man däremot bara baserat uppsättningen på Hemsöborna, men satt det i en modern miljö, så hade lika gärna Carlsson kunnat spelas av en cyborg. Men när man sätter upp den traditionella versionen så bedrar man både Stringberg och publiken med detta val av skådesspelare.

Såklart man kan tycka så...bara man inte är så bindgalen att man skickar hatpost till Dalateatern..men..men..det finns ju folk till precis allt...
Citera
2012-10-03, 19:40
  #11
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
...det verkar jävligt enkelspårigt faktiskt att snöa in på en sådan sak..står det förresten någonstans i boken vilket hudfärg Karlsson hade?
Hur många svarta personer, som hette Karlsson, tror du det fanns i Sverige år 1870-1890?
Citera
2012-10-03, 19:44
  #12
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
...det verkar jävligt enkelspårigt faktiskt att snöa in på en sådan sak..står det förresten någonstans i boken vilket hudfärg Karlsson hade?

Asch, där fick du mig! Jag skäms för att jag är så etnocentriskt blind. Hur kunde jag vara så dum Hudfärg är oviktigt, att jag inte har lärt mig någonting under alla dessa år!

Scen ur min kommande "provocerande" film om Sydafrika under apartheid: "Solen går upp över Soweto, invånarna bereder sig för ännu en dags slit. De få som har tillgång till TV ser president Nelson Mandela (vit!) uppmana landets medborgare till att "sluta bråka/börja jobba"). Jag tänkte mig också en scen där P.W Botha (spelad av en svart skådespelare) skickar ut poliser beväpnade med tårgas och gummikulor mot en vit folkmassa.

För hudfärgen spelar ju ingen roll.?

Jävla stackars underbegåvade idiot... Din enda tröst är att du säkert har många som tänker som du gör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback