Flashback bygger pepparkakshus!
2005-04-04, 05:03
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Jag jobbar natt på ett psykiatriboende och har typ inget att göra förutom att glo på teve under hela arbetstiden. Nu har jag iaf beställt en bärbar burk via vårt Hem-PC erbjudande som innehåller trådlöst nätverkskort 802.11a/b/g.

Har dessutom beställt en "Dell Wireless Accesspoint 2350". När jag får hem allt tänkte jag ta med laptopen till jobbet så jag kan sitta och spela lite onlinespel, eftersom det är strikt förbjudet att göra det på jobbet dator. Jag kollade lite på nätverket här på jobbet, och tydligen har vi än ADSL uppkoppling, eftersom jag hittade ett ADSL modem i elskåpet (som självklart är det vi använder).

Jag har dock lite funderingar kring min annonymitet, eftersom det jag vill göra knappast heller är tillåtet. På jobbet kör vi NT4, och loggar in på en av kommunens domäner när vi loggar in på NT. Det borde väll innebära att vi ligger i kommunens fibernätverk, plus att vi har en ADSL uppkoppling, men varför? eller tror ni jag fått allting om bakfoten?

Hur som hälst, borde det väll inte vara nått bekymmer att koppla in sig på nätverket? Är det inte bara att ansluta sin accesspoint till modemet, och sedan tuta och köra?

Är tacksam för alla svar.
Citera
2005-04-04, 05:28
Medlem
groils avatar
om du "jobbar" på ett psykiatriboende... så kanske du borde göra det du är tillsagt att göra? och om jag nte har helt fel så är det att jobba. eller?
Citera
2005-04-04, 06:48
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groil
om du "jobbar" på ett psykiatriboende... så kanske du borde göra det du är tillsagt att göra? och om jag nte har helt fel så är det att jobba. eller?

Visst, med vadå? Vi har 8 boende, varav en ibland vaknar nattetid och kommer och pratar i 10 minuter... det är inget annat som finns att göra... Nåväl, nån som kan hjälpa mig??
Citera
2005-04-04, 10:27
Medlem
m0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Visst, med vadå? Vi har 8 boende, varav en ibland vaknar nattetid och kommer och pratar i 10 minuter... det är inget annat som finns att göra... Nåväl, nån som kan hjälpa mig??

Du måste antagligen ändå logga in på domänen, och då kan du lika gärna låna en nätverkskabel från en befintlig dator.
Testa att söka efter befintliga nätverk istället, så är du helt anonym.
Citera
2005-04-04, 10:37
Medlem
Megaforces avatar
Kolla först vilka regler som gäller där. Eftersom det är ett boende så har vårdtagarna kanske rätt att köra internet där. I detta läge så borde det inte vara omöjligt för nattpersonal att få tillstånd till detta eftersom nattvak just kan vara långtråkiga.
Citera
2005-04-04, 22:57
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kolla först vilka regler som gäller där. Eftersom det är ett boende så har vårdtagarna kanske rätt att köra internet där. I detta läge så borde det inte vara omöjligt för nattpersonal att få tillstånd till detta eftersom nattvak just kan vara långtråkiga.

Om en brukare på boendet vill ha tillgång till internet så får denna själv köpa nödvändig utröstning, och teckna ett abbonemang hos någon operatör (eller rättare sagt deras förvaltare får göra det). Sen vet jag sedan tidigare att det inte finns något trädlöst nät tillräkligt i närheten.

Om jag verkligen måste logga in på den domän som vi tillhör, kanske jag kan sätta upp en egen domän? eller vad tror ni?
Citera
2005-04-05, 16:26
Medlem
SinXs avatar
Någon?
Citera
2005-04-08, 19:33
Medlem
Per-Plexs avatar
Har du XP Pro i din dator och DHCP i nätet så är det en baggis att låna en kabel som nämnts och låta gubben XP göra jobbet. I princip bara att starta datorn med kabeln istoppad och vips kan du börja surfa.
En accesspunkt för WLAN är en förlängning av det ordinarie nätet så den måste sättas upp därefter. Nu är din AP modern så den kan ju också köra DHCP om det finns sådan server tillgänglig.
Det du kan torska på är om det sitter filter i vägen för dina lekar.
Citera
2005-04-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Någon?

Oftast behöber du inte ens koppla upp dig mot domänen för att få tillgång till Internet. Har routern DCHP så fixar det sej ändå.
Citera
2005-04-09, 10:21
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibbo
Oftast behöber du inte ens koppla upp dig mot domänen för att få tillgång till Internet. Har routern DCHP så fixar det sej ändå.

Hoppas verkligen det, för jag misstänker att det är så att det endast är om jag kopplar upp mig emot domänen som de kan titta vad jag sysslar med (kommunen alltså)... Annars kan ju självklart den operatör som ADSL modemet är kopplad till kolla det, men det lär de ju inte bry sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in