Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-06, 00:04
  #13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fel. Den IPTV-box som BBB skickar ut "Måste" sitta innan eventuella NAT-burkar hos kunden

Vad är det för box?
Vad är det för modem?

Tycker mig ha sett Thomson och Zyxel modem med allt inbyggt.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2012-10-06 kl. 00:21.
Citera
2012-12-06, 19:17
  #14
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad är det för box?
Vad är det för modem?

Tycker mig ha sett Thomson och Zyxel modem med allt inbyggt.

Jag har BBB 100/10 Fiber.
Den box/switch jag har heter Inteno XG6546p2 och den splittar TVströmmen från vanliga bredbandsströmmen.
Det är inte något modem alltså. Man är tvungen att ha den om man vill kunna se digitaltv och ha sitt internet.
Finns några alternativ som inte är mycket bättre.
För mig så dör mitt internet så fort jag slår på en av VIAsats HDkanaler. SVTs HDkanaler fungerar av någon anledning hyfast bra med enbart mindre problem. Det är som om switchen blockerar det vanliga internet till förmån för HDtvströmmen.
Ändå har jag 100 mbit nedströms (i realiteten 82 mbit enligt bredbandskollen, och tankar utan problem i 8-9 MByte/s från snabba torrents eller siter som nvidia och microsoft) så det är inte något problem med min nedström.

Har fått switchen bytt två gånger utan att problemet försvunnit.
Den enda gången det försvann var när jag fick BBBs zyxel router istället, men den hade så värdelösa inställningsmöjligheter att jag gick tillbaka till Inteno med HDstrulet.
Citera
2014-11-14, 15:48
  #15
Medlem
Väcker denna tråd igen. Jag har just nu en L2-switch kopplad till bredbandsbolagets digitalbox i en port och en ASUS N66U i den andra. Vill nu minimera kablage och sådant, så funderar på om jag inte kan koppla in inkommande fiber (via ethernet alltså) direkt i ASUSen och sen koppla in digitalboxen i den.

Varför fungerar det inte som det är nu? Vad är det routern gör som gör att digitalboxen inte vill funka när den är kopplad till en L3-router men funkar i en L2-switch? Går inte det att fixa genom att sätta upp nåt VLAN på den porten eller nåt? Nån som har fått det att fungera?
Citera
2014-11-14, 16:08
  #16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Väcker denna tråd igen. Jag har just nu en L2-switch kopplad till bredbandsbolagets digitalbox i en port och en ASUS N66U i den andra. Vill nu minimera kablage och sådant, så funderar på om jag inte kan koppla in inkommande fiber (via ethernet alltså) direkt i ASUSen och sen koppla in digitalboxen i den.

Varför fungerar det inte som det är nu? Vad är det routern gör som gör att digitalboxen inte vill funka när den är kopplad till en L3-router men funkar i en L2-switch? Går inte det att fixa genom att sätta upp nåt VLAN på den porten eller nåt? Nån som har fått det att fungera?

Som jag har förstått det så görs en helt del multicast-operationer i burken. Men jag har inte kikat närmare på det.
Citera
2014-11-14, 17:42
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Som jag har förstått det så görs en helt del multicast-operationer i burken. Men jag har inte kikat närmare på det.
Ibland ska man bara prova sig fram innan man skriver, märkte jag.

Anade att det hade med multicast att göra. Kikade lite i inställningarna och fick det faktiskt att funka perfekt!

Jag kör Merlin-build 3.0.0.4.270.26 på min RT-N66U (tror inte det finns inställningar för detta i ASUS firmware, men kan ha fel). Borde säkert funka i DD-WRT också, har själv inte vågat fixa det då det är lite väl hög risk att bricka routern. Nåväl.

Såhär gjorde jag:

Surfa in till 192.168.1.1
Välj LAN
Fliken IPTV
Select ISP Profile = None
Choose IPTV Port = Jag tog nr 4
Use DHCP Routes = Disable
Enable Multicast Routing = Enable
Enable efficient Multicast forwarding = Enable
UDP Proxy = 0

Detta lär såklart BBB ha noll support på, men det funkar klockrent för mig.
Citera
2015-08-21, 17:33
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Ibland ska man bara prova sig fram innan man skriver, märkte jag.

Anade att det hade med multicast att göra. Kikade lite i inställningarna och fick det faktiskt att funka perfekt!

Jag kör Merlin-build 3.0.0.4.270.26 på min RT-N66U (tror inte det finns inställningar för detta i ASUS firmware, men kan ha fel). Borde säkert funka i DD-WRT också, har själv inte vågat fixa det då det är lite väl hög risk att bricka routern. Nåväl.

Såhär gjorde jag:

Surfa in till 192.168.1.1
Välj LAN
Fliken IPTV
Select ISP Profile = None
Choose IPTV Port = Jag tog nr 4
Use DHCP Routes = Disable
Enable Multicast Routing = Enable
Enable efficient Multicast forwarding = Enable
UDP Proxy = 0

Detta lär såklart BBB ha noll support på, men det funkar klockrent för mig.

Tack för denna information, med hjälp av denna guide så fick jag det att fungera här hemma
Citera
2017-07-26, 14:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Ibland ska man bara prova sig fram innan man skriver, märkte jag.

Anade att det hade med multicast att göra. Kikade lite i inställningarna och fick det faktiskt att funka perfekt!

Jag kör Merlin-build 3.0.0.4.270.26 på min RT-N66U (tror inte det finns inställningar för detta i ASUS firmware, men kan ha fel). Borde säkert funka i DD-WRT också, har själv inte vågat fixa det då det är lite väl hög risk att bricka routern. Nåväl.

Såhär gjorde jag:

Surfa in till 192.168.1.1
Välj LAN
Fliken IPTV
Select ISP Profile = None
Choose IPTV Port = Jag tog nr 4
Use DHCP Routes = Disable
Enable Multicast Routing = Enable
Enable efficient Multicast forwarding = Enable
UDP Proxy = 0

Detta lär såklart BBB ha noll support på, men det funkar klockrent för mig.

Tack som fan för detta! Löste alla problem!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback