2012-10-02, 20:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Svar, ja!
Där håller jag inte med och aldrig har jag hört någon uttala det så heller.

Källa, tack!
Citera
2012-10-02, 20:29
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Där håller jag inte med och aldrig har jag hört någon uttala det så heller.

Källa, tack!

Kan du förtydliga vilket ord du inte har hört uttalas på vilket sätt?
Citera
2012-10-02, 20:50
Medlem
Det har resonerats om detta förut.

https://www.flashback.org/sp38839464

Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
[O]rd som ingår i sammansättningar av olika slag beter sig sällan eller aldrig likadant som när de står självständigt, i synnerhet inte när det handlar om något som används mycket ofta (såsom en stor gata). Dessutom kan jag svära på att /h/:et försvinner i 90 % av fallen: [vallallavägen]. Vanligtvis är det inte så konstigt att en stavelse förkortas om den är obetonad, vilket skulle ge upphov till ett uttal som detta. Men nu är den faktiskt betonad, vilket är lite märkligare. Det kanske är en form av assimilation; det är förmodligen lättare att uttala två korta all-stavelser än först en lång följt av en kort.
Citera
2012-10-02, 21:35
Medlem
Citat:
Svar, ja! Jämför med ordet valkyria som inte uttalas val-kyria.
Det är dock inte så skumt eftersom val- här är en obetonad stavelse som därmed helt följer svenskans normala sätt att stava kort vokal och kort konsonant.
Citera
2012-10-02, 22:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinden
Kan du förtydliga vilket ord du inte har hört uttalas på vilket sätt?
Jag har aldrig hört Valhall (nordisk mytologi) uttalas som Vallhall, vilket Kobold hävdar att det gör.
Citera
2012-10-02, 22:37
Medlem
Iathsathaths avatar
Jag har alltid uttalat Valhall som det är skrivet, men jag har också hört uttalet Vallhall från personer som haft större intresse av nordisk mytologi än vad jag själv har.
Citera
2012-10-03, 00:18
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Svar, ja! Jämför med ordet valkyria som inte uttalas val-kyria. Eller Hel, Helgrind (inte komplett).

Det kan tyckas skumt. Mycket med talade språk är lite ologiskt. Särskilt när det kommer till att blanda nytt med gammalt.
Uttalas Hel som Häll?
Citera
2012-10-03, 05:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Uttalas Hel som Häll?

Inte i helylle, men väl i Helsingborg.
Citera
2012-10-03, 09:07
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte i helylle, men väl i Helsingborg.
Men ska vi gissa att jag pratade om gudinnan/dödsriket?
Citera
2012-10-03, 09:44
Bannlyst
Är det fel av mig - som inte är stockholmare - att säga Valhallavägen (som det stavas) när jag väl är i Stockholm?

Säger infödda stockholmare själva "Väst-göta-gatan"? Svenskar i allmänhet skulle ju säga "Väschöttagatan". Att taxichaufförer inte förstår "Väschöttagatan" beror snarare på att de sällan har svenska som modersmål...
Citera
2012-10-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Är det fel av mig - som inte är stockholmare - att säga Valhallavägen (som det stavas) när jag väl är i Stockholm?
Fel och fel, stockholmare säger i alla fall inte sa.

Citat:
Säger infödda stockholmare själva "Väst-göta-gatan"?
Ja.
Citera
2012-10-03, 17:35
Bannlyst
Det är intressant när folk antar hur saker uttalas och sen försöker applicera det som en sanning. Född och uppvuxen i Stockholm så säger jag vallhallavägen, öschötagatan, Väschöttagatan osv. så blir förvånad när en del så tvärsäkert att infödda Stockholmare skulle uttala dessa helt annorlunda.

Ett mer känt exempel är ju allas vår Astrid Lindgren, som majoriteten lärt sig uttala på norrländska av någon märklig anledning. En tvättäkta Stockholmare borde uttala hennes namn i två delar Lind [paus] gren och inte Linngren.

Sen i diskussionen om Valhall, Hel osv - hur uttalar ni apel? Det om något borde väl avslöja hur Valhall och Hel ska uttalas enligt gammal uttalstradition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in