Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-02, 18:37
  #1
Medlem
Ja nu skall jag alltså handla iPhone 5. Och jag har suttit och grubblat fram och tillbaka. Jag har ju pengar att casha luren med. Men är det ändå inte billigare med abonnemang? Jag skall ju surfa en del och så.

Jag menar man betalar ju mindre för telefonen när man betalar av den via ett abonnemang. Å andra sidan slipper man binda sig. Ja herregud vad säger ni?

Någon som har lust att komma med lite kloka ord till en vilsen själ.

Här är lite prisexempel jag räknat ut på egen hand:
Kan väl tillägga att telenor eller telia är det som gäller för min del.

Upplåst 6995:- utan abonnemang

2628:- för bara abonnemang utan telefon 1 år (telia) totalt: 9623:-
2998:- för bara abonnemang utan telefon 1 år (telenor) totalt: 9993:-

Telenor bindningstid 24 månader fri surf 11496 kr

Telia bindningstid 12 månader 4 gb 9 483 kr
24 månader 4 gb 12 071 :- minus 1200 för spotify som jag ändå tänkte ha! = 10 871


Halebop bindningstid 24 månader 4 gb surf 10 776:-
12 månader 4 gb surf 8 913-
12 månader 10 gb surf 10 713:-

Nackdelen med 24 månaders abonnemang är ju att man inte kan skaffa ny lur direkt när nästa kommer ut. Därför har jag helst 12 månader.

Snälla Flashback kom med några smarta råd!
Citera
2012-10-02, 18:38
  #2
Medlem
Varför kan du inte ha alternativ upplåst m. abonnemang? Köp en olåst och teckna tele2 kompis efter.

Nuff said.
Citera
2012-10-02, 18:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne37
Varför kan du inte ha alternativ upplåst m. abonnemang? Köp en olåst och teckna tele2 kompis efter.

Nuff said.

Precis vad jag tänkte säga.

Har ett abonnemang hos Tele2 och köper alltid mina mobiler kontant. Mycket skönare på det viset.
Citera
2012-10-02, 19:16
  #4
Medlem
Självklart är en olåst femma (eller vad man nu väljer för mobil). Jag köper på Applestore, men det finns självklart andra köp alternativ för olåsta telefoner.

Man slipper slavkontrakt med skitbolagen och kan välja att byta abb/telefon när man själv önskar.

Jobbar man mycket i utomlands är det en stor fördel att kunna köpa "lokala" mobilkort.

Det skiljer säg inte speciellt mycket mellan bolagen om man tvärskådar deras sk erbjudande...

"Det man inte vinner på gungorna, vinner man på karusellerna"

= Olåst är frihet..
Citera
2012-10-02, 21:58
  #5
Medlem
Tackar. Så det blir alltså aldrig billigare att binda sig till ett abonnemang?
Citera
2012-10-03, 16:04
  #6
Medlem
Min syn på saken är följande:

1. Ett abonnemang behöver man med en smartphone. Det är inte riktigt hållbart att t.ex förvänta sig en månadsbudget på ett kontantkort på 100 kronor o.dyl.

Skall man nyttja den praktiskt vill det till att man har en dataplan med 1-2 GB surf till att börja med.

2. För att få det korrekta prismässiga perspektivet går man igenom de olika abonnemangen och väljer ut någonting som uppfyller kraven, t.ex när det gäller data och andra tjänster. Man utgår då från ett obundet abonnemang.

3. När man funnit "sitt" abonnemang kan man börja kolla upp vad det kostar om man köper en mobil.

När jag själv räknat på det hela har jag kommit fram till att man i Sverige ofta tjänar på att ta mobilen med ett abonnemang.

Jag tar ett exempel med en Galaxy Note 2:

Mobilen: 5998 kronor (Katshing)
Abonnemang: Tele2 Volym Mellan (339 kronor/månad, 0 kronors förhöjd): 339 kronor/månad
Mobil med abonnemang: 2397 kronor

Tar vi ett Tele2 Mobil Låg och en förhöjd avgift på 50 kronor blir det 239 kronor/månad samt 2397 kronor för mobilen.

Utan den förhöjda avgiften blir det 189 kronor per månad samt mobilen för 3597 kronor.

Kontentan är i dessa fall tydlig: köper man mobilen UTAN abonnemang betalar man mer i praktiken.

Ett abonnemang är ju i praktiken nödvändigt, alternativt någon form av kontantkort med mobilsurf. Hur man än vrider och vänder på det är det svårt att komma mycket under drygt 200 kronor/månad om man tänker sig någon form av lösning med surf, SMS och tal.

Det skulle förövrigt vara intressant att se vilka uträkningar det är som visar att det är billigare att t.ex köpa en mobil för drygt 5500 kronor och samtidigt tjäna på det. För att det skall bli billigare än ett abonnemang gäller det ju att den lägre månadskostnaden uppgår till... 5500 kronor totalt över 24 månader. Det är ungefär 229 kronor som behöver sparas varje månad.

D.v.s månadskostnaden med den kontantköpta mobilen (i detta fall) måste alltså vara 229 kronor LÄGRE varje månad jämfört med att ta ett abonnemang för att det i varje fall skall gå på plus minus noll.

Enda fördelarna med att köpa mobil kontant i Sverige är naturligtvis att man slipper bindningstid och kan hoppa mellan operatörerna. Dock är frågan om man verkligen kan spara så mycket på det om man på förhand väljer ett vettigt och bra abonnemang med låg samtalskostnad och datakostnad.

Hade vi däremot talat om USA hade jag tveklöst rekommenderat en kontantköpt mobil. Detta eftersom man kan spara rejält på det - men i Sverige ser det som sagt annorlunda ut.

Mitt tips till de som förespråkar kontantköpt mobil i Sverige med argumentet "billigare" är följande:

Visa en beräkning på besparingen

Vad betalar man per månad, vad blir totalen i slutändan och hur mycket sparar man?

Då blir det lättare att diskutera.

Mina exempel med Tele2-abonnemang är taget från Katshing.
Citera
2012-10-03, 16:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don Xavier
Tackar. Så det blir alltså aldrig billigare att binda sig till ett abonnemang?

Enligt mig tjänar man (i Sverige) på att köpa med abonnemang. Se mitt ovanstående svar.

Däremot bör man se till att få en OLÅST mobil. Operatörslås är en riktigt dålig idé.
Citera
2012-10-03, 17:14
  #8
Medlem
Fina Gubbens avatar
Allmänt -> Operatörer

/Mod
Citera
2012-10-03, 22:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Enligt mig tjänar man (i Sverige) på att köpa med abonnemang. Se mitt ovanstående svar.

Däremot bör man se till att få en OLÅST mobil. Operatörslås är en riktigt dålig idé.


Ja tack för en fin utläggning. Jag lutar mig nog också åt att ta ett abonnemang. Dock med telia så man kan ta endast 12 månaders bindningstid. Bekvämt om man vill ha en ny lur på sikt.
Citera
2012-10-05, 07:51
  #10
Medlem
Ett litet tillägg till mitt förra inlägg, har man en mobil utan abb så är den betydligt lättare att sälja som beg.

Alla gamla låsta mobiler har en tendens att hamna i byrålådan eller???
Citera
2012-10-05, 12:27
  #11
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrasketmc
Ett litet tillägg till mitt förra inlägg, har man en mobil utan abb så är den betydligt lättare att sälja som beg.

Det får du gärna förklara mer om. Brukar du försöka sälja med ditt abonnemang när du säljer en mobil?
Citera
2012-10-05, 13:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Det får du gärna förklara mer om. Brukar du försöka sälja med ditt abonnemang när du säljer en mobil?

En mobil med abb är ju låst till det bolag du har kontrakt med. Eller hur!

Självklart kan du låta dem eller någon annan låsa upp den, det kostar en slant.

Jag har alltid köpt mobil utan abb. Vilket gör det lättare att byta/sälja om man inte trivs med den mobil man köpt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback