Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-01, 20:16
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Det man kan ha synpunkter på är att svensk media verkar sträva efter att göra desktop-versionen lik sin mobila version. På en stor och bred skrivbordsskärm ser den mobila smalspåriga varianten lite löjlig ut, och man borde istället titta på hur de europeiska tidningarna gör.
Kolla t ex The Guardian som i desktop-versionen körs lite som Windows Metro-stil. Alltså fler artiklar samsas på en bredare yta, och ute i en vänsterkolumn presenteras headlines, highlights, sport, opinion, around the world, in depth osv. Jag tycker detta ger en mycket bättre översikt.
The Guardians mobilversion ser däremot ut som svensk medias, dvs artiklarna "ligger på rulle".



Jag tror att svenska tidningar helt enkelt numera är för fattiga, och har för litet webbpersonal, för att göra vad Guardian eller många andra europeiska dagstidningar gör - och desutom är de piskade att fokusera hårdare på reklam än dessa. Guardian är ju mycket inehållsrikare än DN och SvD, artiklarna är både fler och betydligt längre, och reklamen är mindre påträngande. Dessutom håller de en annan journalistisk nivå än i stockholmsdrakarna, men det är en annan sak.

Att göra klart olika layout för desktop och för mobil eller läsplatta skulle kosta alldeles för mycket, de svenska tidningarna har varken pengarna eller den webbtekniska kompetensen. Därför gör de i stort sett en enda version och den är då främst anpassad till smartphones och plattor - att det ser tafatt ut på en bordsdator kan liksom inte hjälpas.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2015-11-01 kl. 20:28.
Citera
2015-11-12, 15:30
  #242
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag tror att svenska tidningar helt enkelt numera är för fattiga, och har för litet webbpersonal, för att göra vad Guardian eller många andra europeiska dagstidningar gör - och desutom är de piskade att fokusera hårdare på reklam än dessa. Guardian är ju mycket inehållsrikare än DN och SvD, artiklarna är både fler och betydligt längre, och reklamen är mindre påträngande. Dessutom håller de en annan journalistisk nivå än i stockholmsdrakarna, men det är en annan sak.

Att göra klart olika layout för desktop och för mobil eller läsplatta skulle kosta alldeles för mycket, de svenska tidningarna har varken pengarna eller den webbtekniska kompetensen. Därför gör de i stort sett en enda version och den är då främst anpassad till smartphones och plattor - att det ser tafatt ut på en bordsdator kan liksom inte hjälpas.
Dåliga nyheter. DN testkör just nu en ny version av sin hemsida som ser ut precis som SvD's. För att testa, läs artiklarna i kultur-avdelningen.

http://www.dn.se/kultur-noje/
Citera
2015-11-12, 18:08
  #243
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Dåliga nyheter. DN testkör just nu en ny version av sin hemsida som ser ut precis som SvD's. För att testa, läs artiklarna i kultur-avdelningen.

http://www.dn.se/kultur-noje/

Varför är det dåliga nyheter? Vem läser ö h t DN?
Citera
2015-11-12, 18:14
  #244
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Varför är det dåliga nyheter? Vem läser ö h t DN?
Det är dåliga nyheter eftersom de har mobil-design för alla läsare, även de med en dator.

Det verkar vara den nya trenden för tidningar, de optimerar sin produkt för mobila enheter.
Citera
2015-11-12, 19:42
  #245
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det är dåliga nyheter eftersom de har mobil-design för alla läsare, även de med en dator.

Det verkar vara den nya trenden för tidningar, de optimerar sin produkt för mobila enheter.

jag blev glad när jag såg det idag, har märkt att jag alltmer sällan kollar på svd, och då lär ju mina besök på DN också minska

nån som vet hur det gått med besöksfrekvensen för SVD sen de la om?
Citera
2016-04-12, 08:21
  #246
Medlem
Enydrions avatar
Det här fenomenet verkar ha spridit sig en hel del på sistone tyvärr!

Tycker jag träffar på det titt som tätt, på alla möjliga sidor inte bara tidningar.

Känns som om man förlorat kontrollen, och överlåtit den till tidningen istället, en allmän fördumning av läsaren...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback