Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-01, 20:48
  #1
Medlem
Vad jobbar ni med? Trivs ni?

Är ni glada att ni struntade i att utbilda er nu när ni ändå tjänar så bra?
Citera
2012-10-01, 20:52
  #2
Medlem
Danielxbf32s avatar
Ja jag är glad för det.

Har tjänat över 30k på följande jobb:

* Säljare
* Kundtjänsteman(säljande kundtjänst)
* Kundtjänstchef
* TM-Chef
* Säljledare
* Försäljningschef
* VD (Eget företag)

Ja jag har trivts med alla ovannämnda jobb utom säljledarjobbet som sög hårt.

Däremot kan jag säga att bristen på utbildning påtagligen har hållit mig tillbaka i mina försök att avancera förbi nivån försäljningschef. Det var det som gjorde att jag tillslut tog steget att driva eget med alla risker som kommer med ett sådant beslut.
__________________
Senast redigerad av Danielxbf32 2012-10-01 kl. 20:58.
Citera
2012-10-01, 21:15
  #3
Medlem
VidrigaAnletes avatar
Övrig hantverkare Peab...
Sedan kom jag på att jag faktiskt ville göra något jag tycker om...

Och ja, jag har alltid klarat mig bra utan utbildning. Men nu krävdes det då jag känner att i dagens läge kommer man inte kunna göra speciellt mycket utan ett yrkesbevis.
__________________
Senast redigerad av VidrigaAnlete 2012-10-01 kl. 21:18.
Citera
2012-10-01, 21:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Ja jag är glad för det.

Har tjänat över 30k på följande jobb:

* Säljare
* Kundtjänsteman(säljande kundtjänst)
* Kundtjänstchef
* TM-Chef
* Säljledare
* Försäljningschef
* VD (Eget företag)

Ja jag har trivts med alla ovannämnda jobb utom säljledarjobbet som sög hårt.

Däremot kan jag säga att bristen på utbildning påtagligen har hållit mig tillbaka i mina försök att avancera förbi nivån försäljningschef. Det var det som gjorde att jag tillslut tog steget att driva eget med alla risker som kommer med ett sådant beslut.

nice, hur mycket drar du in nu med ditt bolag då? Var det värt att starta eget?
Citera
2012-10-01, 21:18
  #5
Medlem
Jobbar som ingenjör inom industrin och trivs skitbra! Lär mig något nytt varje dag och har väldigt stort inflytande på hur företagets produkter formas.

Har gymnasiekompetens och har ökat runt 7000kr/år i lön de senaste 6 åren enbart tack vare ökad kunskap och erfarenhet från nuvarande tjänsten.

Sedan har jag dock vigt mitt liv till detta jobbet.


Och Ja, jag tycker synd om folk som pluggar uni flera år med skulder högt över öronen. Under tiden som jag hade pluggat så sparade jag undan 25,000kr/mån istället och kunde casha min bil utan lån (helt ny audi), samt köpa mig en lägenhet nästan helt utan några lån alls. En mycket bättre start på livet än om jag hade pluggat med andra ord!
Citera
2012-10-01, 21:19
  #6
Moderator
Carlboms avatar
Kan tänka mig att de som är nöjda outbildade också är de som definierar vilka de är som människor EFTER jobbet.

De som är nöjdast och utbildade definierar sig mer som människa utefter sin yrkesroll.
Citera
2012-10-01, 21:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyttten
Är socialbidragsförvaltande invandrare.

Som drar in över 30k/mån...?

Har ett jobb inom transportsektorn som stundtals är farligt och med stark facklig organisation, därav över 30k/mån.
Citera
2012-10-01, 21:40
  #8
Medlem
bulgariens avatar
Kan ta min far som exempel; fick jobb som 18åring på en godisfabrik där han jobbade på golvet, flyttade och avancerade till säljare, flyttade återigen och efter ytterliggare några jobb-byten blev han slutligen key account manager på ett ledande företag inom livsmedel. Han är mellan 40-50 och tjänar i runda slängar 80 brutto

Visstfan kan man lyckas utan utbildning!
Citera
2012-10-01, 21:51
  #9
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
nice, hur mycket drar du in nu med ditt bolag då? Var det värt att starta eget?

Jo det var det värt.

Det blir ju lite speciellt när man driver eget.
I början drar man ju inte in ett skit egentligen, många egenföretagare lever på luft i år.

Har personligen levt på ett avgångsvederlag samt pengarna från en lägenhetsförsäljning det senaste året, numera skulle jag väl iofs kunna plocka ut en bra bit över 30k fast det känns onödigt att skatta bort pengar som jag ändå inte behöver just nu, de gör sig bättre i bolagskassan för tillfället.
Citera
2012-10-01, 21:56
  #10
Medlem
Jag jobbar som en såkallad "Product Manager" för ett bolag. Började jobba som 18-åring med kundtjänst och har lyckats ta ett steg uppåt eller åt sidan 1 gång om året. Är nu 24 år gammal och tjänar cirka 33,000 i månaden brutto.

Visa framfötterna och visa att du kan och vill så kommer du lyckas.

Känner dock likt andra att jag säkert kunde haft användning av en utbildning för att vidga mina kunskaper ytterligare.
Citera
2012-10-01, 22:01
  #11
Medlem
hnkls avatar
Bästa månaden låg på 34 000. Maskinoperatör inom läkemedelsindustri.
Citera
2012-10-01, 22:14
  #12
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Jobbar som ingenjör inom industrin och trivs skitbra! Lär mig något nytt varje dag och har väldigt stort inflytande på hur företagets produkter formas.

Har gymnasiekompetens och har ökat runt 7000kr/år i lön de senaste 6 åren enbart tack vare ökad kunskap och erfarenhet från nuvarande tjänsten.

Sedan har jag dock vigt mitt liv till detta jobbet.


Och Ja, jag tycker synd om folk som pluggar uni flera år med skulder högt över öronen. Under tiden som jag hade pluggat så sparade jag undan 25,000kr/mån istället och kunde casha min bil utan lån (helt ny audi), samt köpa mig en lägenhet nästan helt utan några lån alls. En mycket bättre start på livet än om jag hade pluggat med andra ord!

Bra för dig.

Men man ska med säga att det är givetvis bäst att studera, rent generellt sett.
En absolut minoritet av de som inte har någon utbildning kan nå dit du är.
Övriga når aldrig till något bättre betalt jobb.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback