• 1
  • 2
2005-04-03, 16:28
Medlem
Miless avatar
Japp nu vill jag höra era recept... och tips rent allmänt hur man får pajen perfekt vad gällande fyllningen och pajdeg Tycker att ofta när man gör paj att den blir lite "blöt", var gör man för fel då? Paj är skitgott
Citera
2005-04-03, 16:29
Medlem
hagge3s avatar
Om degen känns blöt så har du haft för lite mjöl. Om själva fyllningen är blöt så har du för lite ägg så att inte pajen stannar ordentligt, alternativt att den stått för kort stund i ugnen.

Paj är gott, men svårt att göra en bra deg.
Citera
2005-04-03, 16:33
Medlem
Miless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Om degen känns blöt så har du haft för lite mjöl. Om själva fyllningen är blöt så har du för lite ägg så att inte pajen stannar ordentligt, alternativt att den stått för kort stund i ugnen.

Paj är gott, men svårt att göra en bra deg.

Jo degen är nästan det svåraste momentet, antingen blir den för blöt eller så spricker den... Är oftast fyllningen som blir blöt För övrigt så är bacon i paj mumma
Citera
2005-04-03, 16:36
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miles
Jo degen är nästan det svåraste momentet, antingen blir den för blöt eller så spricker den... Är oftast fyllningen som blir blöt För övrigt så är bacon i paj mumma

Ja, det där med pajdegen är ett mysterium.

Bacon är asgott i paj.
Grädde, cream fraiché, bacon, purjolök, ägg och västerbottenost är min favoritfyllning när det gäller paj.
Citera
2005-04-04, 07:35
Medlem
Ha ägg i pajdegen, förgrädda ordentligt, de e enligt mig hemligheten bakom att få en pajdeg som inte e blöt...
Citera
2005-04-04, 07:37
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nars-olof
Ha ägg i pajdegen, förgrädda ordentligt, de e enligt mig hemligheten bakom att få en pajdeg som inte e blöt...

Ägg i pajdegen?
Står inte i någon kokbok, men varför inte prova när du säger att det är bra?
Citera
2005-04-04, 10:48
Medlem
Skints avatar
Citat:
Bacon är asgott i paj.
Grädde, cream fraiché, bacon, purjolök, ägg och västerbottenost är min favoritfyllning när det gäller paj.

Oj oj oj satan vad gott det lät! Det måste göras idag! Tack för tipset Hagge.

Själv blir det mest laxpaj, vilket inte är så dumt heller.
Citera
2005-04-07, 21:25
Medlem
Gjorde i veckan en riktigt trevlig paj...

pajbotten med ägg, som jag redan nämnde. Minns att minska på fettmängden, några exakta mått kan ja inte säga, jag höftar alltid i köket.

fyllningen bestod av strimlad rökt skinka, hackade och rostade cashewnötter, hackad öl och lite cayennepeppar, sen på med äggstanning. Sen några skivade tomater och basilika, parmesanost och valfri ost. In i ugnen, sen njöt jag...
Citera
2005-04-07, 22:26
Medlem
Queen Ls avatar
jag har ett recept med jornötter i pajdegen,och en fyllning på bacon,tomat& ruccola.Intressant ?
Citera
2005-04-07, 22:28
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen L
jag har ett recept med jornötter i pajdegen,och en fyllning på bacon,tomat& ruccola.Intressant ?

Ja, lägg ut.
Citera
2005-04-07, 22:31
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:

Vanligtvis så är jag av åsikten att paj är kvinnoföda, men denna ska jag bannemig prova.
Citera
2005-04-07, 22:37
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Vanligtvis så är jag av åsikten att paj är kvinnoföda, men denna ska jag bannemig prova.

Om man vill kan man även finhacka ner en eller två rödlökar, det blir finfint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in