Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-24, 16:06
  #25
Medlem
JayGatsbys avatar
Livsfarlig bro. En kastvind så är man i mötande trafik. Lyckligtvis bara åkt där vindstilla sommardagar.
Givetvis helt ekonomiskt orimligt, men vore inte en fullfjädrad hängbro med motorvägsstandard och järnväg undertill något? Bo i Borgholm och pendla till Kalmar på nolltid.
Citera
2017-10-25, 22:34
  #26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Livsfarlig bro. En kastvind så är man i mötande trafik. Lyckligtvis bara åkt där vindstilla sommardagar.
Givetvis helt ekonomiskt orimligt, men vore inte en fullfjädrad hängbro med motorvägsstandard och järnväg undertill något? Bo i Borgholm och pendla till Kalmar på nolltid.
Den borde ha 3 * 2 körfält ordentligt separerade. Då kan man renovera en del utan att påverka de övriga och veckan innan midsommar kan man ha 4 körfält till Öland för att sedan vända på skiten på midsommardagens morgon. Givetvis anslutning till E22 Med upp till 2 filer norrut och 2 söderut samt motorväg till Böda. Tåg verkar svårkombinerat med stationen i Kalmar, kanske om man flyttar den till flygplatsen och bygger spårväg ner till centrum. Enkelspår över bron bör räcka, men jag tror att bussar räcker bra.
Citera
2017-10-29, 21:52
  #27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Livsfarlig bro. En kastvind så är man i mötande trafik. Lyckligtvis bara åkt där vindstilla sommardagar.
Givetvis helt ekonomiskt orimligt, men vore inte en fullfjädrad hängbro med motorvägsstandard och järnväg undertill något? Bo i Borgholm och pendla till Kalmar på nolltid.
Den dagen Öland har någon miljon permanentboende så kanske det kan vara samhällsekonomiskt motiverat. Magnetsvävtågsbana hade väl varit något också...
Citera
2017-10-30, 15:33
  #28
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den dagen Öland har någon miljon permanentboende så kanske det kan vara samhällsekonomiskt motiverat. Magnetsvävtågsbana hade väl varit något också...
Eller så bygger man en bra bro som kan möjliggöra någon miljon permanentboende.

Inte särskilt hållbart att få en miljon permanentboende och sedan börja fundera på en ny bro.

Maglevtåg är häftigt, men tror det räcker med vanlig spårbunden trafik för pendeltåg mellan Borgholm och Kalmar.
Citera
2022-09-30, 07:30
  #29
Medlem
explorerss avatar
Ölandsbron 50 år idag.
Steffo i Tv4 nyhetsmorgon ställde den ultimata frågan om hur många bultar det finns i Ölandsbron
till en av dem som var med och byggde bron, svaret blev, "det finns inga bultar i bron, däremot
mycket armeringsjärn och betong.
Citera
2023-06-28, 16:36
  #30
Medlem
Gothenburgers avatar
Nästa år påbörjas renovering av undersidan och håller på t o m 2027.

Trafiken till Öland kommer bara att öka. Bygg en bro till bredvid.
Citera
2023-07-02, 18:47
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Varför skulle Nile City ta upp den här frågan

Du har bara Ölandsbron att bekymra dig över, Robert Gustavsson och Hendrik Schyffert har förstört mitt liv med sina jävla bultar .
jag bara måste veta hur många bultar det sitter i ALLA jävla broar, jag bryr mig inte ett skvatt om hur långa broarna är eller hur höga de är. Det enda jag vill veta är hur många bultar har brojäveln.

Exempelvis Golden Gate bron har bara 600.000 nitar i varje torn, medan Verrazzano-Narrows bron i New York har 3 miljoner nitar och 1 miljon bultar i varje torn. Titanic hade för övrigt 3 miljoner nitar och Eifeltornet 2,5 miljoner. Tower Bride i London påstås ha 13 miljoner nitar (andra säger 2 miljoner) medan Sydneys hamnbro har 6,5 miljoner nitar... och så vidare...

Ölandsbron är nu halvvägs till hundra, kommer den att finnas kvar 2073?
__________________
Senast redigerad av Gincan 2023-07-02 kl. 19:09.
Citera
2023-09-03, 14:45
  #32
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan

Ölandsbron är nu halvvägs till hundra, kommer den att finnas kvar 2073?


Oh ja. Förhoppningsvis finns det ytterligare en broförbindelse på plats då också
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback