Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-29, 13:54
  #1
Medlem
Albanoi23s avatar
Tjena. Även om jag har svårt och förstå svensk nationalism så försöker jag ändå ställa en fråga, och hoppas på att en RIKTIG nationalist ger svar, eftersom jag har svårt och förstå Västländers nationalism när de inte gör ett piss för sina samhällen.

Men i alla fall jag ska inte reta upp er och provocera osv, men jag vill veta era åsikter hur ni ser på danskarnas territoriella attacker mot ert moderland, och hur ni fortfarande älskar de som era bröder och systrar.

Jag har varit i Danmark ett flertal gånger, eftersom det är bara att åka över bron så är man i Köpenhamn. Jag är från Malmö.

På alla mina besök i Damark så har jag talat svenska, och fått svar på danska, har förstått delvist, och undvikit stor kommunikation med danskar eftersom man inte förstå de så bra.

Men denna gången blev det engelska, eftersom det hände ett stort missförstånd för ett par år sen och det höll på och spåra ut helt med danskarna för de blev skitarga.

Så denna gången var det engelska som gällde, och innan jag lämnade Köpenhamn igår kväll så ville jag gärna köpa en liten souvenir eller dylikt.

Hittade en fin tröja med stadens namn på danska, stämplad i en jätte fin stil. Nu så talar jag engelska med säljaren, och jag hittade även en annan tröja med en rolig text stämplad som har ingenting med Danmark och göra.

Nu så talar jag med säljaren och diskuterar, så säger han att jag rekommenderar dig och köpa tröjan med texten "Köbenhavn" istället, medan jag skämtade och sa att om jag går med den i Sverige så lär folk slå mig.

Han skrattade och frågade om jag var från Sverige? Jag sa att jag är född och uppväxt i Sverige men inte ursprungligen, då frågade han vilken stad, jag svarade med över havet Malmö.

Då blev han ganska glad typ och undrade varför jag inte talade svenska osv, jag sa att det har skett missuppfattningar så jag vill undvika det igen.

Då började vi diskutera om Skåne, han skämtade med att säga du är ju Skåning, jag sa det är svår situation för oss från Skåne, för svenskarna säger stick till Danmark ni tillhör inte oss, medan danskarna säger stick till Sverige ni är inte med oss. Vi får helt enkelt utropa Skåne självständigt en dag.

Han skrattade och sa nej nej nej, du har helt fel, jaså? Han fortsätter och säger, ni är välkomna med armarna öppna, ni tillhör Danmark så som i historien.

Då fastnade jag, medan min kompis hoppade på honom och började argumentera att Skåne är svenskt osv.
Han var inte direkt en historie-freak eller något liknande och det var det som chockade mig, eftersom att hela danska befolkningen är så inställda på att Skåne ska tillhöra Danmark.

Så under resan började jag tänka och att jag skulle posta det här.


Ni svenskar, som kallar er för nationalister, hur ser ni på danskarnas angrep på ert territorium Skåne?

Ni lever som bröder och systrar med de, accepterar ni att danskarna sprider propaganda om att Skåne tillhör Danmark?

Efter allt så kan ni väl inte säga att Skåne bör tillhöra Danmark om ni är riktiga nationalister? För Skåne är Sveriges hjärta, grunden till allting? Skåne har ett av Sveriges bästa sjukhus (Lund), ett av Sveriges bästa högskolor, samt att den geografiska positionen Skåne besitter på är ganska bra för resten av Sverige.

2 miljoner av Sveriges 9,1 miljoner bor i Skåne, det finns 4 stora hamnar i Skåne: Malmö, Trelleborg, Helsingborg och Ystad, som tar emot både färjetrafik med även importer från andra länder.

Och det är Skåne som står för stora exporter till resten av Sverige och de lastbilar som åker ut kommer tomma hem eftersom det finns inget Skåne behöver importera från resten av Sverige (undantag Norrland).

Om ni nu skulle säga att Skåne bör tillhöra Danmark, så är det ungefär som att Tyskland ska säga att Nordhein-Westfalen (den mest industrialiserade området i Tyskland och grunden till att Tysklands ekonomi håller sig) ska tillhöra Frankrike/Holland?

Själv ser jag inte mig som svensk, inte etnisk, men fortfarande känns det surt att en dansk säger så om Skåne, men ni nationalister? Vad säger ni?

Ni är ju så bra på att klaga på invandrare som ska ta över Sverige, och massa liknande, ser ni inte danskarna som ett hot?
Citera
2012-09-29, 14:07
  #2
Avstängd
Badbollen123s avatar
Jag ser inte danskarna som ett hot , det var länge sen krig mellan Danmark-Sverige upphörde?
Ska norrmännen och finnarna se Sverige som ett hot ? Ska vi se Blekinge som ett hot?
Citera
2012-09-29, 14:20
  #3
Medlem
Albanoi23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
Jag ser inte danskarna som ett hot , det var länge sen krig mellan Danmark-Sverige upphörde?
Ska norrmännen och finnarna se Sverige som ett hot ? Ska vi se Blekinge som ett hot?


Vad spelar de för roll när kriget skett, när danskarna ännu idag ser Skåne som danskt? Dvs om en etnisk svensk från Skåne åker till Danmark så anses han vara dansk, och hans identitet erkänns inte av Danmark, och om man som etnisk svensk-nationalist inte erkänns för sin svenska identitet för att man bor i Skåne så borde de väl svida? Eller är ni nationalister i namn bara, och inte i handlingar att ni inte bryr er?

Norrmännen och finnarna kan se Sverige hur de vill, jag anser att Norge och Finland borde tillhört Sverige, för det hade funkat bättre med ett enat Skandinaviskt land. Dock kan man säga att det var något bra att Finland bröt sig loss Sverige, för förr eller senare hade Ryssland invaderat Finland (som då hade tillhört Sverige) och det hade lett till krig.
Citera
2012-09-29, 15:22
  #4
Medlem
supraas avatar
Jag läste inte hela din ointressanta tex, men du tror alltså att danskar gillar skåningar för att en dansk sovenirförsäljare sa att han och resten av den danska befolkningen tkr om er? Det märks att du inte är svensk Hur mycket skulle du köpt av honom om han ist skrek åt dig att åka tillbaka över bron och aldrig mer sätta din fot i hans land? Hur tror du han tjänar sina pengar, genom att skrämma iväg kunder?
Citera
2012-09-29, 15:37
  #5
Medlem
I Danmark har skåningar samma status som en svensk - dvs uppfattas som en idiot
Citera
2012-09-29, 16:19
  #6
Medlem
Albanoi23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supraa
Jag läste inte hela din ointressanta tex, men du tror alltså att danskar gillar skåningar för att en dansk sovenirförsäljare sa att han och resten av den danska befolkningen tkr om er? Det märks att du inte är svensk Hur mycket skulle du köpt av honom om han ist skrek åt dig att åka tillbaka över bron och aldrig mer sätta din fot i hans land? Hur tror du han tjänar sina pengar, genom att skrämma iväg kunder?


Jag hade köpt det? Gillar jag varan så skiter jag fullständigt i vem som jobbar där. Jag vet att han inte äger stället, hade köpt varan, varit kaxig, till slut anmält honom och jag hade tjänat på det mycket mer än att börja tjaffsa med honom.

Om han sen rövslickar mig eller hatar mig påverkar inte min uppfattning om varan eller honom. Jag gillar varan han kan bete sig hur fan han vill.

Men kanske du har rätt, för nationalister år sådana. Hitlers bakom skärmen men i verkligheten kan inte påverka sitt samhälle ett piss, lider med er.
__________________
Senast redigerad av Albanoi23 2012-09-29 kl. 16:23.
Citera
2012-09-29, 17:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albanoi23


eftersom att hela danska befolkningen är så inställda på att Skåne ska tillhöra Danmark.



Hela danska befolkningen, är du efterbliven på riktigt?? Personligen har jag aldrig mött en dansk som på allvar menar att Skåne tillhör Danmark, och jag är purdansk, född och uppvuxen i Köpenhamn. Faktiskt är många danskar inte ens medvetna om att Skåne en gång i tiden var en del av Danmark.

Skåne är svenskt, ingenting annat...
Citera
2012-09-29, 17:18
  #8
Medlem
Jaha, vad vill du ha sagt? Du kanske ska sluta blanda ihop någon korkad statspatriotism eller lokalpatriotism med nationalism. Engelsmännen har krigat mot fransmännen många gånger genom historien, boerna mot engelsmännen, svenskarna mot danskarna, serberna mot kroaterna, tyskarna mot fransmännen och så vidare i all oändlighet. Dessa krig har varit krig mellan folkgrupper som alla är av vit ras. De har därmed varit idiotiska och destruktiva. Danskar och svenskar står vidare varandra väldigt nära rasligt, i och med att båda folken till ganska stor del består av nordisk ras.

Alla som pratar om att Skåne borde tillhöra Danmark är idioter, likaså skåningar som hatar Sverige och vill tillhöra Danmark. Det vi behöver är ett enat nordiskt rike för att säkra vår ras framtid, inte inre splittring mellan olika landskap, länder eller vita folkgrupper i Norden samt övriga Västvärlden.
Citera
2012-09-29, 17:56
  #9
Avstängd
Ointressant och korkad frågeställning. Tillskillnad från er balkan-albaner, bryr vi oss inte om historien i vårt förhållningssätt till vårt grannland. Skåningar delar historia med danskarna, idag tillhör de Sverige och är svenskar, svårare än så är det inte.
Citera
2012-09-29, 19:21
  #10
Medlem
supraas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanoi23
Jag hade köpt det? Gillar jag varan så skiter jag fullständigt i vem som jobbar där. Jag vet att han inte äger stället, hade köpt varan, varit kaxig, till slut anmält honom och jag hade tjänat på det mycket mer än att börja tjaffsa med honom.

Om han sen rövslickar mig eller hatar mig påverkar inte min uppfattning om varan eller honom. Jag gillar varan han kan bete sig hur fan han vill.

Men kanske du har rätt, för nationalister år sådana. Hitlers bakom skärmen men i verkligheten kan inte påverka sitt samhälle ett piss, lider med er.


Du förstår fortfarande inte? Då är du ju helt tappad Hur kan du bygga hela din frågeställning på vad en enda person säger? Denna personen är ju inte ens neutral utan smörar som du själv säger.
Jag antar att du inte förstår varför ditt hemland är skit heller? Gör Sverige en tjänst och dränk dig i kattegatt
Citera
2012-09-29, 22:52
  #11
Medlem
Albanoi23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supraa
Du förstår fortfarande inte? Då är du ju helt tappad Hur kan du bygga hela din frågeställning på vad en enda person säger? Denna personen är ju inte ens neutral utan smörar som du själv säger.
Jag antar att du inte förstår varför ditt hemland är skit heller? Gör Sverige en tjänst och dränk dig i kattegatt


Hahaha tappad. Se på den stolta nationalisten, snälla mitt IQ är högre än ditt upphöjt till 2. Så jag behöver inte göra Sverige en tjänst och dränka mig själv.

Om du nu ska spela en smartass så ser du att jag skrivit att jag varit i Danmark flera gånger än en gång och upplevt samma situationer, hur kommer det sig att när SVT gjorde en rapport för 6-7 år sedan då det var den dagen Danmark förlorade Skåne och den dagen Skåne befriades av Sverige, att många danskar valde med att spela över journalistens fråga med "vet du vad det är för dag idag?" dansken: "Nej inget speciellt?".
Men när journalisten fortsatte med "Det är den dag Skåne befriades från Danmark" så brukade de flesta svara med "Nej det är den dag Skåne stals från Danmark"-liknande svar.

Men just det, som jag sa , 99% av er nationalister är fejk-nationalister, sen klagar ni på att ert land håller på och bli uppkörd. Det är ni som skämmer ut er själva, och är inte mer värda än hundskit, och nej jag är inte en otacksam trångsynt jävel, jag är tacksam emot Sverige inte emot er, för ni ses som ett hot från er egen regering och er egen säkerhetspolis - SÄPO.

Sverige har inga yttre fiender, det är de sk nationalisterna som är Sverige rikes största hot.

- SÄPOs säkerhetschef.

Men er nationalism är bara som en mask, för ni har stor dubbelmoral, ni kan inte acceptera att era bröder och systrar i väster gör territoriella angrepp men ni älskar de fortfarande, intressant att ni spottar ert folk som gav blod för Skåne på de sättet.

Förresten, försök bevisa att jag är fel på att det visslar i ert huvud när det blåser, för att ni är hjärndöda och kan inte diskutera utan att förolämpa andra, om ni vill fortsätta diskussionen.

Ha en trevlig helg, glöm inte och tömma er rage nu bakom skärmen, det är helg, död åt alla blattar, och gå sedan ner till araben under er lägenhet och käka er utländska middag! Dubbelmorals-människor...
__________________
Senast redigerad av Albanoi23 2012-09-29 kl. 22:54.
Citera
2012-09-30, 21:05
  #12
Medlem
supraas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanoi23
Hahaha tappad. Se på den stolta nationalisten, snälla mitt IQ är högre än ditt upphöjt till 2. Så jag behöver inte göra Sverige en tjänst och dränka mig själv.

Om du nu ska spela en smartass så ser du att jag skrivit att jag varit i Danmark flera gånger än en gång och upplevt samma situationer, hur kommer det sig att när SVT gjorde en rapport för 6-7 år sedan då det var den dagen Danmark förlorade Skåne och den dagen Skåne befriades av Sverige, att många danskar valde med att spela över journalistens fråga med "vet du vad det är för dag idag?" dansken: "Nej inget speciellt?".
Men när journalisten fortsatte med "Det är den dag Skåne befriades från Danmark" så brukade de flesta svara med "Nej det är den dag Skåne stals från Danmark"-liknande svar.

Men just det, som jag sa , 99% av er nationalister är fejk-nationalister, sen klagar ni på att ert land håller på och bli uppkörd. Det är ni som skämmer ut er själva, och är inte mer värda än hundskit, och nej jag är inte en otacksam trångsynt jävel, jag är tacksam emot Sverige inte emot er, för ni ses som ett hot från er egen regering och er egen säkerhetspolis - SÄPO.

Sverige har inga yttre fiender, det är de sk nationalisterna som är Sverige rikes största hot.

- SÄPOs säkerhetschef.

Men er nationalism är bara som en mask, för ni har stor dubbelmoral, ni kan inte acceptera att era bröder och systrar i väster gör territoriella angrepp men ni älskar de fortfarande, intressant att ni spottar ert folk som gav blod för Skåne på de sättet.

Förresten, försök bevisa att jag är fel på att det visslar i ert huvud när det blåser, för att ni är hjärndöda och kan inte diskutera utan att förolämpa andra, om ni vill fortsätta diskussionen.

Ha en trevlig helg, glöm inte och tömma er rage nu bakom skärmen, det är helg, död åt alla blattar, och gå sedan ner till araben under er lägenhet och käka er utländska middag! Dubbelmorals-människor...


Eftersom det här är FB så måste jag be dig sluta stava som en kratta Om du korrekturläser ditt inlägg så blir det nog bättre ska du se. Sen så är ditt påstående om ett program som sändes för flera årsedan rätt värdelöst om du inte har någon länk till samma avsnitt.

"Förresten, försök bevisa att jag är fel på att det visslar i ert huvud när det blåser, för att ni är hjärndöda och kan inte diskutera utan att förolämpa andra, om ni vill fortsätta diskussionen." Försök att skriva om meningen så man förstår, du skriver som ett dagisbarn.

Jag har också sett något program, där pratade de om att skåne var "rasisternas" fäste. Kanske därför de blickar över sundet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback