Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-29, 13:53
  #1
Medlem
panzer-siddharthas avatar
Citat:
Tusen nyanser av svart
DN Plus. "Det är inte hur svarta har avbildats som är viktigt utan hur de inte avbildas nu."
Makonde Linde om Blackface, Tintin och Lilla Hjärtat.
Makode Linde har skrivit ett brandtal mot Afrosvenska förbundets SM i lättkränkthet.
Det är tamefan det bästa jag läst publicerat i en tidning i år. Någon här som har någon saklig kritik mot något han säger här eller någon detalj som han skevar på i sin artikel? Jag är inne på att det här är den första artikel på evigheter som jag helhjärtat håller med om. Alexander Bard beskrev artikeln som "Fabulous Makode Linde totally slaughters Kitimbwa Sabuni's and Behrang Miri's grotesque self-victimizations, must-read!".

http://www.dagensnyheter.se/shared/4...?preview=print

Den är från och med i morse stängd för icke-prenumeranter av deras digitala paket (DN Plus), men det kan kanske någon annan lösa åt oss?

Ett foto nån tagit från ett av uttalandena i artikeln: http://instagram.com/p/QHAT0GkNJr/
Citera
2012-09-29, 15:46
  #2
Medlem
Skidaddles avatar
Lägg upp artikeln nån annanstans. Den är tillräckligt bra för att förtjäna sin plats i debatten. Och det är en fantastisk skandal att DN har dragit in artikeln. Huvudlöst är bara förnamnet...
Citera
2012-09-29, 15:52
  #3
Medlem
panzer-siddharthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Lägg upp artikeln nån annanstans. Den är tillräckligt bra för att förtjäna sin plats i debatten. Och det är en fantastisk skandal att DN har dragit in artikeln. Huvudlöst är bara förnamnet...
Dragit in och dragit in, deras nya (osmidiga) taktik är att göra extrempopulära artiklar Plus-artiklar för att få folk att gå över till att betala för läsningen. Givetvis huvudlöst, men man förstår väl tanken lite. Jag har personligen tyvärr inte pluskonto själv utan har läst artikeln otaliga gånger och debatterat kring den senaste dygnet på andra ställen så jag kan den nästan och tänker att kanske nån Flashbackare har pluskonto på DN för ev. copypastande och diskuterande. Ett foto på originaltidningen vore ju också prima som alternativ. (Landet jag bor i har inte DN.)

Instämmer dock i att den är bra nog att verkligen förtjäna sin plats i debatten.
Citera
2012-09-29, 15:54
  #4
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzer-siddhartha

Instämmer dock i att den är bra nog att verkligen förtjäna sin plats i debatten.

Jag anar en konspiration. Linde är för smart för DN, och dom tyckte antagligen att hans insikter drog undan mattan för herrar som Behring Miri och Carlos Rojas. Att gömma undan artikeln under betalningsspärren är ju ett effektivt sätt att tysta debatten.
Citera
2012-09-29, 16:00
  #5
Medlem
panzer-siddharthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag anar en konspiration. Linde är för smart för DN, och dom tyckte antagligen att hans insikter drog undan mattan för herrar som Behring Miri och Carlos Rojas. Att gömma undan artikeln under betalningsspärren är ju ett effektivt sätt att tysta debatten.
Samtidigt är ju deras verksamhet att tjäna pengar genom att folk läser deras artiklar, och om de gör sådär med de allra mest extrempopulära artiklarna (denna tweetades även ut av flera högprofilerade kändisar) så verkar de tänka att fler skaffar plus-konto. Jag tänkte faktiskt göra det, för att kunna copypasta texten till folk, men så såg jag att det inte rörde sig om 29 kronor utan 199 och då fick det vara. Tänkte att det säkert finns fler som tycker folk bör kunna läsa den som redan har konto sen innan. Ser inte det rimliga i att DN sparkar sig själva i pengapungen pga en åsikt som de inte delar. Deras Högsta åsikt är alltid "Ge oss era pengar/klick".
Citera
2012-09-29, 16:01
  #6
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzer-siddhartha
Samtidigt är ju deras verksamhet att tjäna pengar genom att folk läser deras artiklar, och om de gör sådär med de allra mest extrempopulära artiklarna (denna tweetades även ut av flera högprofilerade kändisar) så verkar de tänka att fler skaffar plus-konto. Jag tänkte faktiskt göra det, för att kunna copypasta texten till folk, men så såg jag att det inte rörde sig om 29 kronor utan 199 och då fick det vara. Tänkte att det säkert finns fler som tycker folk bör kunna läsa den som redan har konto sen innan. Ser inte det rimliga i att DN sparkar sig själva i pengapungen pga en åsikt som de inte delar. Deras Högsta åsikt är alltid "Ge oss era pengar/klick".

Information wants to be free...
Citera
2012-09-29, 16:42
  #7
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag anar en konspiration. Linde är för smart för DN, och dom tyckte antagligen att hans insikter drog undan mattan för herrar som Behring Miri och Carlos Rojas. Att gömma undan artikeln under betalningsspärren är ju ett effektivt sätt att tysta debatten.

Håller inte med alls. DN har i överlag haft "negativa" (dvs Miri gjorde fel) artiklar/insändare/krönikor sen DN skrev om att Miri ville ta bort Tintin. Så har inget med det att göra.
__________________
Senast redigerad av wonderland 2012-09-29 kl. 16:45.
Citera
2012-09-29, 16:55
  #8
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Håller inte med alls. DN har i överlag haft "negativa" (dvs Miri gjorde fel) artiklar/insändare/krönikor sen DN skrev om att Miri ville ta bort Tintin. Så har inget med det att göra.

Ja, jag sa inte att det var så. Jag sa att man nästan kunde ana en konspiration. Själv har jag väldigt svårt att ta den där konspirationen om judeoliberala DN på allvar. Men vi får väl hoppas på att nån hygglig själ kan lägga upp artikeln igen.
Citera
2012-09-30, 20:09
  #9
Medlem
Hittade tråden när jag själv sökte efter alternativ källa till denna artikel, då även jag tyckte att 199kr var för mycket.

Saxxat från google Cache: http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se

Citat:
Tidigare i år kontaktades jag av tecknaren Stina Wirsén, som intresserade sig för mina tankar kring hennes nya filmfigur Lilla Hjärtat. Medan Wirsén var nöjd med att äntligen få sätta en stark, svart flicka i fokus, hade projektets investerare uttryckt oro inför en väntad våg av rasismanklagelser.
Med vårens tårtskandal hade jag givit blackface ett nytt ansikte och Wirsén ville samtala, konstnärer emellan, om hur jag ställt mig i frågor rörande svart representation, rasismbeskyllningar och allt annat som jag i dag kan se upprepas.
Spontant påpekade jag att man ”för att undvika problemet” kunde göra flickan i en annan kul färg – kanske grön? – men en engagerad Stina Wirsén förklarade att hon redan stött på önskemål ovanifrån om att bleka Lilla Hjärtat. Förslaget att färga om henne i en lite snällare, nougatbrun nyans hade gjort Wirsén rasande.
Hur skulle det kunna bli mindre rasistiskt att bleka en svart karaktär?
Så närmar sig filmpremiären och mycket snabbt skakar journalistkåren fram tyckare som, utan att ha sett filmen, kan konstatera att den är rasistisk och använder sig av en rasistisk stereotypisering. Man väljer att helt bortse från sammanhang och intention, debatten blir fördummad och tar fokus från verklig, strukturell och personlig, rasism i samhället.
Precis som under Tårtgate utgår självutnämnda experter och engagerade kritiker från att upphovsmakaren är oinsatt, helt oförmögen till kritiskt tänkande och har en naiv tuta-och-kör-attityd. Återigen sondmatas vi med blackfacehistoria. Att postkolonial problematik diskuteras och lyfts fram är förstås bara av godo, men när nätet svämmar över av förhandskränkta biobesökare tar det hela farsform och börjar, som debattören Axel Lou Öhman uttryckte det, likna ”SM i kränkthet”.
Men till skillnad från debatten kring Tårtgate verkar det denna gång inte finnas samma akuta brist på svenska icke-vita debattörer med varierande åsikter.
I våras mötte jag SM-guldmedaljören i kränkthet själv, Afro*svenskarnas riksförbunds talesperson Kitambwa Sabuni. När tårtan var uppäten och kamerorna stängts av kritiserade han mig för att jag hade ”gått i fällan” – det vill säga att debattera mot honom. Han sa att jag ”lät mig bli ett offer i denna de vitas gladiatorkamp, där de ställt upp oss svart mot svart, som pajaser för att ytterligare förlöjliga den svarta rasen”.
Det faktum att Sabuni kan trumfa med en självupplevd erfarenhet av rasism har alltid vägt tungt då han vill skuldbelägga oförstående vita svenskar. Men i debatt mot en ”broder” (Sabunis eget ordval), blir raskortet självklart helt oanvändbart.
Jag är ändå tacksam över att Sabuni tar på sig rollen som den kränkte, då det lämnar utrymme även för andra, mer nyanserade icke-vita röster, som Tebogo Monnakgotla, Sherlot Jonsson eller Nathan Hammelberg. Sabunis analys av debattläget verkar helt bortse ifrån det positiva i att oliktänkande icke-vita röster – kränkta som okränkta – får komma till tals. Som om mångfalden inte vore intressant när det kommer till åsikter. När alla håller med varandra kan debatten dödförklaras.
Jag kallas ofta svart, även om färgen på min hud har en nyans som mest påminner om pepparkaksdeg. Det var något man tog fasta på under skoltiden. Med korinter till ögon och hattarna på sned fick vi år efter år traska in sist i lucia*tåget, sjungande pepparkakssången. I dag används sången mest som en sorts späkfull snapsvisa av radikaler på högerkanten och nervösa fröknar stryker säkrast sången från årets julprogram.
Likt bibliotekarierebellen Behrang Miri; han som nyligen misslyckades med att bränna Tintin på bokbål, och som stolt berättade att han tänker använda sig av Pippi och Emil i den kommande mångfaldssatsningen. Ironiskt, då Astrid Lindgrens böcker – mig veterligen – fullkomligt vältrar sig i svenskt vithetsperspektiv. Om det är möjligt att använda dessa böcker i en queerteoretisk eller postkolonial samtidsanalys för förskolebarn, borde det med lite god vilja gå att teoretisera fram ”glasögon” som kan tillåta samma barn att en dag läsa Tintin.
Om vi vill att det ska finnas ett spektrum av gestaltningar av svarta även i svensk kultur, måste konstnärer tillåtas att experimentera med figurernas färger, former, uttryck och betydelse. Det ligger i konstens kraft att kunna vända ut och in på vår begreppsvärld och ladda gamla symboler med ny innebörd.
Det som skaver 2012 kan inte vara hur svarta avbildats historiskt utan hur de INTE avbildas i dag. Den dag det finns ett spektrum av svarta avbildningar att välja mellan behöver inte svenska svartskallar känna sig felrepresenterade så fort någon de själva inte identifierar sig med dyker upp i mediebruset.
Att döma av kränkthetsmästerskapet låter det dock som om den bästa medicinen mot svensk ojämlikhet är att återinrätta det statliga censurverket och att inte bara stanna vid att rensa bort alla felrepresentationer, utan löpa linan ut och kvotera in gambianer i Bullerbyn, romer på Frostmofjället och läsa in transproblematik i Herr Gurka.
Men jag tror inte att historie*revisionism och kulturcensur är rätt väg att gå. Låt oss i stället blicka framåt och hylla de konstnärer som vågar teckna såväl onda, goda, fula och vilda porträtt av oss svarta, för först när svarta kan avbildas på alla tänkbara sätt kommer konsten att återge den mångfald av blackness som återfinns i verkligheten.
Makode Linde
Citera
2012-09-30, 20:36
  #10
Medlem
panzer-siddharthas avatar
Jag har haft artikeln som text och bild sen en timme efter mitt sista inlägg i tråden men har väntat på svar från mod eller admin då det egentligen bryter mot flashbacks regler att lägga upp pluskonto-material från tidningar, enligt tidigare mod-prejudikat. Men ptja, när jag nu inte fått svar från nån sen dess och du nu lagt upp infon så kan jag ju iaf posta print screenen så man får den i originalform:

Print screen på hela artikeln så det är lättare att läsa den:
Det här är fanken det bästa jag läst i en svensk tidning i år!
Citera
2012-10-01, 23:07
  #11
Moderator
Siegfrids avatar
Tack för att ni lade upp en länk. Den gjorde min dag.
Citera
2012-10-05, 18:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzer-siddhartha
Jag har haft artikeln som text och bild sen en timme efter mitt sista inlägg i tråden men har väntat på svar från mod eller admin då det egentligen bryter mot flashbacks regler att lägga upp pluskonto-material från tidningar, enligt tidigare mod-prejudikat. Men ptja, när jag nu inte fått svar från nån sen dess och du nu lagt upp infon så kan jag ju iaf posta print screenen så man får den i originalform:

Print screen på hela artikeln så det är lättare att läsa den:
Det här är fanken det bästa jag läst i en svensk tidning i år!
Har känt avsmak för Linde efter tårtan (men även ett tidigare "verk" då han gav sig på kycklingar) men det här inlägget från honom var fanimig riktigt bra! Framförallt sista stycket (från "Att döma av kränkthetsmästerskapet..." och framåt).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback