Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 21:40
  #229
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Death lends a hand.

Trevligt program från seriens början.
Robert Culp, en favoritskurk, åker fast.

Det lustiga är att det avsnittet ligger till grund för MAD versionen (1/74), mycket läsvärd, kanske det bästa som publicerats i MAD.
Citera
2017-10-19, 22:49
  #230
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Death lends a hand.

Trevligt program från seriens början.
Robert Culp, en favoritskurk, åker fast.

Det lustiga är att det avsnittet ligger till grund för MAD versionen (1/74), mycket läsvärd, kanske det bästa som publicerats i MAD.

Jag kommer ihåg denna (inte från när den var ny, så gammal är jag inte), "Coldumbo" tror jag den kallades. Mycket rolig, Coldumbo har iakttagelser som att doktorn är högerhänt, precis som mördaren tycks vara med tanke på slagets riktning, eller att doktorns fingeravtryck misstänkt nog finns över hela mordplatsen (doktorns hem). Hela serien går ut på att Coldumbo trakasserar och förföljer den helt oskyldiga doktorn, spelar golf i hans vardagsrum och bryter sig in på en hjärnoperation och tappar hjärnan på golvet, tills han helt enkelt bryter ihop och erkänner bara för att slippa den påträngande detektiven. Den senare får sedan en utskällning av polischefen, som säger att 27 oskyldiga människor sitter i fängelse på grund av Coldumbos arbetsmetoder. Coldumbo rättar honom: "Sexton oskyldiga människor! Elva av dem blev avrättade!"
Hittade en bild på nätet, Columbo läser MAD: https://i.pinimg.com/736x/be/e8/c6/b...ter-otoole.jpg

Minns även avsnittet av serien, den är väl något av en arketypisk Columbo-episod. Robert Culp som en nästan sympatisk mördare (eller dråpare är han väl här) som tar sitt slutgiltiga nederlag med stil, vackra Los Angeles-miljöer, häftigt foto (det är väl detta avsnitt som vi ser städningen av mordplatsen projiceras på Culps glasögon?) och en underfundig Columbo som till slut sätter dit skurken med en jävla list (och en kontaktlins).
Citera
2017-10-20, 00:17
  #231
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag kommer ihåg denna (inte från när den var ny, så gammal är jag inte), "Coldumbo" tror jag den kallades. Mycket rolig, Coldumbo har iakttagelser som att doktorn är högerhänt, precis som mördaren tycks vara med tanke på slagets riktning, eller att doktorns fingeravtryck misstänkt nog finns över hela mordplatsen (doktorns hem). Hela serien går ut på att Coldumbo trakasserar och förföljer den helt oskyldiga doktorn, spelar golf i hans vardagsrum och bryter sig in på en hjärnoperation och tappar hjärnan på golvet, tills han helt enkelt bryter ihop och erkänner bara för att slippa den påträngande detektiven. Den senare får sedan en utskällning av polischefen, som säger att 27 oskyldiga människor sitter i fängelse på grund av Coldumbos arbetsmetoder. Coldumbo rättar honom: "Sexton oskyldiga människor! Elva av dem blev avrättade!"
Hittade en bild på nätet, Columbo läser MAD: https://i.pinimg.com/736x/be/e8/c6/b...ter-otoole.jpg

Minns även avsnittet av serien, den är väl något av en arketypisk Columbo-episod. Robert Culp som en nästan sympatisk mördare (eller dråpare är han väl här) som tar sitt slutgiltiga nederlag med stil, vackra Los Angeles-miljöer, häftigt foto (det är väl detta avsnitt som vi ser städningen av mordplatsen projiceras på Culps glasögon?) och en underfundig Columbo som till slut sätter dit skurken med en jävla list (och en kontaktlins).
Här blev det alla rätt.

Jo, Columbo går även in i garderoben när han ska lämna doktorns hem.
Även den makalöst roliga konvetsationen (tyckte vi grabbar 1974)
- Har ni tappat något?
-Jag hoppas det, en polis med skrynklig regnrock.

Den mycket eleganta fotot, med projiceringen i glasögonen var i det avsnittet, mycket elegant.
Och luringen med kontaktlinsen, mycket snygg upplösning.

Och Robert Culp är en härlig skurk.
Citera
2017-10-20, 18:02
  #232
Medlem
GenesisPs avatar
Det är inte ofta vi som publik får se offret, liket, efter att mordet har begåtts. Columbo är en väldigt snäll polisserie så sett. Undantag finns dock, i avsnittet Dead Weight ser vi när skurken har gömt det inplastade mordoffret bakom en lönnvägg i väntan på att göra sig av med det.
Citera
2017-10-25, 03:02
  #233
Medlem
GenesisPs avatar
Avsnittet A deadly state of mind är ytterligare ett avsnitt där Columbos bevis är svaga i slutscenen. Psykiatern kunde fortsatt att hänvisa till sin läkarutbildning som skälet till att han visste att vittnet var blind. Även om han tog fel på mannen och hans bror.
Vid eftertanke är bevisen nog rätt så bra, och dåliga, på samma gång. Men det hade inte varit svårt för en bra advokat att komma runt det.

Alla skurkar är för övrigt vita, och de flesta är män.

Jag har dock inte sett alla avsnitt, de nyare avsnitten är svåra att få tag på i bra kvalitet, men jag tänkte inhandla hela boxen inom en snar framtid. Det ska bli spännande att se de avsnitt jag inte har sett! Fast inget slår avsnitten från 70-talet, Columbo blev tråkigare som person när 80-talet kom, charmen försvann lite.
Citera
2017-10-29, 02:43
  #234
Medlem
GenesisPs avatar
På ytan är verkar morden vara väl utförda och genomtänkta. Men de innehåller en hel del fel och konstigheter, när de inspekteras närmare.

"Perfekta mord" begås dock dagligen runt om i världen. Alla mord där mördaren aldrig misstänks eller frias är ju perfekta brott i viss mån.

Fast det är svårare att komma undan om man, som gärningsman, har en relation till offret, vilket alla skurkar i Columbo hade. Det var lite det som var grejen, de mördade av egoistiska skäl och kunde inte undvika att bli misstänkta hos polisen. Columbo var smart nog att fortsätta störa dem så de snurrade in sig i fler och fler lögner och motsägelser. Vissa skurkar var också dubbelmördare.


I början vill alltid mördaren prata med Columbo och är hjälpsam och vänlig. Men ju längre hans trakasserier lider ju snabbare vill de kasta ut honom med huvudet före. Columbo får ofta en vän till mördaren efter sig, en domare eller en borgmästare, som skäller på honom för hans jobbiga sätt att nästan stalka den misstänkte.
Citera
2017-10-29, 03:50
  #235
Medlem
GenesisPs avatar
I 70-tals avsnitten var Columbo både charmig och jobbig men utan att förstå det själv i för hög utsträckning. I de senare avsnitten är han för mycket en parodi på sig själv, det kan bli en smula jobbigt, och förstöra de där äkta Columbo-momenten. T ex i avsnittet Murder, Smoke and Shadows är slutet tramsigt och överdrivet. Den riktige Columbo skulle inte skaffa fram bevisen på det sättet.

Det är synd att inte fler avsnitt gjordes på 70-talet, det var liksom Columbos tid.
Citera
2017-10-29, 05:52
  #236
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Avsnittet A deadly state of mind är ytterligare ett avsnitt där Columbos bevis är svaga i slutscenen. Psykiatern kunde fortsatt att hänvisa till sin läkarutbildning som skälet till att han visste att vittnet var blind. Även om han tog fel på mannen och hans bror.
Vid eftertanke är bevisen nog rätt så bra, och dåliga, på samma gång. Men det hade inte varit svårt för en bra advokat att komma runt det.

Alla skurkar är för övrigt vita, och de flesta är män.

Jag har dock inte sett alla avsnitt, de nyare avsnitten är svåra att få tag på i bra kvalitet, men jag tänkte inhandla hela boxen inom en snar framtid. Det ska bli spännande att se de avsnitt jag inte har sett! Fast inget slår avsnitten från 70-talet, Columbo blev tråkigare som person när 80-talet kom, charmen försvann lite.

Men i Columbo är det i regel så, att när dom är överbevisad så erkänner dom, då är det klart! Även skurkarna har en viss stil, en stolthet, det finns liksom genomgående en mänsklig respekt. Om man skulle ha en serie där dom bara fortsätter, nekar in i absurdum, och samtidigt fortsätter, det skulle vara så trist att inte en enda jävel skulle idas att se det! Det skulle vara som att sitta och glo på några jubelidioter, och deras förehavanden liksom.

Några fler avsnitt på sjuttiotalet lär det nog inte bli, för sjuttiotalet det har varit och farit....
Citera
2017-10-29, 06:03
  #237
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Men i Columbo är det i regel så, att när dom är överbevisad så erkänner dom, då är det klart! Även skurkarna har en viss stil, en stolthet, det finns liksom genomgående en mänsklig respekt. Om man skulle ha en serie där dom bara fortsätter, nekar in i absurdum, och samtidigt fortsätter, det skulle vara så trist att inte en enda jävel skulle idas att se det! Det skulle vara som att sitta och glo på några jubelidioter, och deras förehavanden liksom.

Några fler avsnitt på sjuttiotalet lär det nog inte bli, för sjuttiotalet det har varit och farit....

Jo, jag vet, men min hjärna tenderar att spinna vidare. Och Columbo själv poängterar ofta att han vill ha en fällande dom och att bevisen måste hålla i en rättegång.

Vissa skurkar har inte så mycket stolthet, skulle jag vilja påstå, utan de snarare hånar Columbo när han/de vet om vem som gjorde det men Columbo inte kan bevisa det - (än!)
Det är lite det som blir deras fall; arrogansen.
Citera
2017-10-29, 06:59
  #238
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jo, jag vet, men min hjärna tenderar att spinna vidare. Och Columbo själv poängterar ofta att han vill ha en fällande dom och att bevisen måste hålla i en rättegång.

Vissa skurkar har inte så mycket stolthet, skulle jag vilja påstå, utan de snarare hånar Columbo när han/de vet om vem som gjorde det men Columbo inte kan bevisa det - (än!)
Det är lite det som blir deras fall; arrogansen.

Jo, visst är dom "dryg", och självklart måste han ha bevis!? Även om någon erkänner så måste det alltid finnas bevis. Annars kan ju vilket "hollo " som helst, erkänna en massa brott bara för att det är "kul"!? Tur är ju att det inte kan gå till så i verkligheten! Och vem skulle vilja se en sådan serie? Ingen! Det skulle bara vara idiotier..

Man kan även se det som så, att det är en slags "utmaning ", liksom en kraftmätning, mellan Columbo och den eller de som har begått brottet. Vem ska "vinna", vem är smartast? Av dessa. Det blir i mångt och mycket den intressanta utmaningen för skurken.

För oss andra så är det väldigt tillfredsställande att veta att Columbo alltid "vinner"! Men det är den alltid pågående och klassiska kampen mellan gott och ont..
__________________
Senast redigerad av MLE 2017-10-29 kl. 07:10.
Citera
2017-10-29, 07:29
  #239
Medlem
UndeadNinjas avatar
Ja visst minns man Columbo, dagar då.man var hemma skolan kunde man se Columbo men minns inte vilken kanal. Minns hur han ni sade med ögonen och klurade ut vem som begått brottet avsnittet handlar om.

Denna och "mord och inga visor" (murder she wrote?) var föregångarna till dagens alla criminalserier som idag finns i dussintals och åter dussintals.
Citera
2017-11-01, 18:06
  #240
Medlem
Scott Danielss avatar
Började se denna serie för ett tag sedan och har nu kommit halvvägs i säsong 3.

Styrkan tycker jag främst finns i de genomarbetade manusen med bra dialog kring hur Columbo löser gåtan till vem som är skyldig. Inga storslagna specialeffekter/stunts utan istället är det fokus på välskriven dialog fram till slutet av varje avsnitt.

Bra gästskådespelare som Ray Milland (en favorit sedan Dial M for Murder), Jack Cassidy och Robert Culp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback