Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 12:47
  #9241
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliciousness
Älskar denna tråd! Kanske inte skriver, då jag nog inte har så mycket vettigt att säga, men den har sporrat mig i min piprökarkarriär
Inatt kunde jag inte sova, så jag packade min churchwarden med blå capstan som fått mysa i syltburk i ca. 2 år. Nu är jag lite kär. Första gången jag rökte den, direkt efter inköp, blev jag inte så imponerad. Det smakade fint, visst, men...
Såklart hade det med min teknik att göra också (i börjar av karriären då) men lagringen måste ha spelat stor roll. Nu är det ju toppen!
De allra flesta blandningar med virginia blir sannolikt märkbart bättre, redan efter ett par år.
Sitter och funderar på att öppna en burk Union Square från 2014, men jag håller mig nog lite till...
Citera
2018-06-12, 06:45
  #9242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
De allra flesta blandningar med virginia blir sannolikt märkbart bättre, redan efter ett par år.
Sitter och funderar på att öppna en burk Union Square från 2014, men jag håller mig nog lite till...

Jo, så är det ju... Men att det blev en sådan märkbar skillnad efter såpass kort tid blev en glad överraskning för mig. Jag vill nog köpa hem ett gäng burkar och lagra. Jag rubbade flakesen, sen fick tobaken torka till på ett fat i ca. en timme innan den for ner i pipan 👍

Jag har faktiskt inte rökt gula capstan. Är den bra?

Jag blir avundsjuk på din burk Union Square😁
Den är omöjlig att få tag på?
Om du öppnat den så måste du ge en recension!
Citera
2018-06-12, 14:14
  #9243
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliciousness
Jo, så är det ju... Men att det blev en sådan märkbar skillnad efter såpass kort tid blev en glad överraskning för mig. Jag vill nog köpa hem ett gäng burkar och lagra. Jag rubbade flakesen, sen fick tobaken torka till på ett fat i ca. en timme innan den for ner i pipan 👍

Jag har faktiskt inte rökt gula capstan. Är den bra?

Jag blir avundsjuk på din burk Union Square😁
Den är omöjlig att få tag på?
Om du öppnat den så måste du ge en recension!
Union Square är alls icke omöjlig att uppbringa! Vågar man inte beställa från staterna så finns den på Mellgrens i Göteborg.
Naturligtvis skall jag så småningom jämföra en lagrad burk med en färsk dito och recensera, det är ju självklart!

Har samlat på mig burkar varje år sedan jag började röka amerikanskt, men har också en väldsans massa bulktobak som jag tänkte arbeta mig igenom först. Det tar tid. Särskilt som jag har en djävla förmåga att röka cigarr nu för tiden...
Citera
2018-06-20, 20:02
  #9244
Medlem
RealMcGoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliciousness
Jo, så är det ju... Men att det blev en sådan märkbar skillnad efter såpass kort tid blev en glad överraskning för mig. Jag vill nog köpa hem ett gäng burkar och lagra. Jag rubbade flakesen, sen fick tobaken torka till på ett fat i ca. en timme innan den for ner i pipan 👍

Jag har faktiskt inte rökt gula capstan. Är den bra?

Jag blir avundsjuk på din burk Union Square😁
Den är omöjlig att få tag på?
Om du öppnat den så måste du ge en recension!

Stoppa pressarna!!!

kan rekommendera 4noggins om du orkar vänta 2 veckor!
Annars är Hans Wiedemann en riktig jäkel på att blanda god tobak!
HU Tobacco Lousiana Broken (om du kan få in från Tyskland), Director's Cut eller Old Fredders är jävligt goda blandningar.

Hans W tror jag är Europas Greg Pease.
Citera
2018-06-20, 20:04
  #9245
Medlem
RealMcGoys avatar
Dubbelpostning!

Ursäkta!

Men min vurm för HU Tobacco kan inte nog understrykas! Fantastiskt hög kvalité! Mästerverk!
Mumsfilibabba!
Citera
2018-06-24, 12:16
  #9246
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliciousness
Jo, så är det ju... Men att det blev en sådan märkbar skillnad efter såpass kort tid blev en glad överraskning för mig. Jag vill nog köpa hem ett gäng burkar och lagra. Jag rubbade flakesen, sen fick tobaken torka till på ett fat i ca. en timme innan den for ner i pipan 👍

Jag har faktiskt inte rökt gula capstan. Är den bra?

Jag blir avundsjuk på din burk Union Square😁
Den är omöjlig att få tag på?
Om du öppnat den så måste du ge en recension!

Gul Capstan är lika bra som den blå tycker jag, lite ljusare och sötare med lite mer citruskänsla, men rätt lik den blå ändå.

Man vill väl alltid ha det man inte kan få, min University flake känns inte lika lockande efter Capstan-snack....
Citera
2018-06-24, 20:22
  #9247
Moderator
Mr.Woodss avatar
Efter några glas bubbel och ett par Ramon Allones (det är sådana där hoprullade tobakspinnar), fällde jag precis ett par träd som inte gjorde någon människa glad.
Nu sitter jag och lyssnar på fotbollen, och njuter av ett stopp Big 'n Burley i kvällssolen som inte längre skyms av nämnda träd.
Vad mer kan man väl begära av livet?
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2018-06-24 kl. 20:24.
Citera
2018-06-24, 21:22
  #9248
Moderator
bernad_laws avatar
OT raderat. /Mod
Citera
2018-06-28, 06:09
  #9249
Medlem
DarkOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Efter några glas bubbel och ett par Ramon Allones (det är sådana där hoprullade tobakspinnar), fällde jag precis ett par träd som inte gjorde någon människa glad.
Nu sitter jag och lyssnar på fotbollen, och njuter av ett stopp Big 'n Burley i kvällssolen som inte längre skyms av nämnda träd.
Vad mer kan man väl begära av livet?
Mina herrar och dam.
Ofta behövs inte mer än dylika stunder. Vi har en tendens att jaga lyckan i helt fel ände (samt i en del fall ända), när det i själva verket handlar om pipänden. En lugn stund med ett glas gott och en pipa med likaledes goda löv...
Citera
2018-07-03, 00:11
  #9250
Medlem
Utopia.s avatar
Har nyligen tagit upp piprökning igen!

Köpte en burk Solani Röd för att jag minns att jag gillade den. Har även prövat Solani Grön, men i övrigt har jag inte prövat så mycket piptobak. Minns att jag testade några "renare" tobakssorter en gång, men jag var inte helt såld. Är nog en tönt som gillar smaksatt tobak, eller åtminstone mildare tobak. I synnerhet en sort (Atakia?) smakade väldigt udda för min smak.

Har ni några bra tips på aromater som inte är allt för sliskiga?
__________________
Senast redigerad av Utopia. 2018-07-03 kl. 00:21.
Citera
2018-07-03, 00:42
  #9251
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Har nyligen tagit upp piprökning igen!

Köpte en burk Solani Röd för att jag minns att jag gillade den. Har även prövat Solani Grön, men i övrigt har jag inte prövat så mycket piptobak. Minns att jag testade några "renare" tobakssorter en gång, men jag var inte helt såld. Är nog en tönt som gillar smaksatt tobak, eller åtminstone mildare tobak. I synnerhet en sort (Atakia?) smakade väldigt udda för min smak.

Har ni några bra tips på aromater som inte är allt för sliskiga?
G. L. Pease Haddo's Delight är helt klart rökbar, även om man ställer krav på hur själva tobaken smakar.

I hemlighet gillar jag faktiskt Caledonian Highland Cream. Den är väldigt mild och smakar tobak, misstänker faktiskt att det är ett uns latakia i blandningen. Doftar Highland Cream, Bara Highland Cream. Folk ber en att röka inomhus om man röker den tobaken.
Citera
2018-07-03, 00:54
  #9252
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
G. L. Pease Haddo's Delight är helt klart rökbar, även om man ställer krav på hur själva tobaken smakar.

I hemlighet gillar jag faktiskt Caledonian Highland Cream. Den är väldigt mild och smakar tobak, misstänker faktiskt att det är ett uns latakia i blandningen. Doftar Highland Cream, Bara Highland Cream. Folk ber en att röka inomhus om man röker den tobaken.
Ja fan, Haddo's är schysst om man vill ha lite sött på tungan. Caledonian var den första piptobaken jag rökte. Men någon latakia, det innehåller den inte. Jag har något så utsökt som "absolut gehör" när det handlar om piptobak och skulle genast upptäckt om den innehöll latakia. Låt mig statuera exempel: G.L Pease Fillmore har inte någon latakia deklarerad på Tobacco reviews. Men genast jag rökte den var det bara latakia jag kände smaken av. Den ska enligt blandningens skapare, Greg Pease, innehålla 1% latakia! Mina olfaktoriska sinnen ljuger icke! Därför kan jag nästan svära på att Caledonian Highland Cream inte innehåller någon latakia.

Sådetså.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback