Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 20:14
  #5617
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy
Hejsan alla pip-älskare!

Har för ett tag sedan införskaffat min första pipa, första stoppet gick åt helvete men det lär man sig väl.

Är det möjligt att endast behöva tända en gång? Isåfall hur?

Ta det lilla lugna - att röka pipa är en konst som det tar ett tag att lära sig! Ja tror aldrig jag inte tänt om pipan efter ett antal år i träsket.
Citera
2014-04-16, 23:03
  #5618
Avstängd
Grottmongo101s avatar
En fråga rörande piprökning, har nån nånsin sett en kvinna röka pipa förresten?
Kvinnor ska ju snusa o allt nuförtiden, o de röker mer än män, men varför pipröker de aldrig?
Citera
2014-04-16, 23:14
  #5619
Medlem
swixxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Om tobaken är snustorr eller om det blåser ute så är det möjligt, annars ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ta det lilla lugna - att röka pipa är en konst som det tar ett tag att lära sig! Ja tror aldrig jag inte tänt om pipan efter ett antal år i träsket.

Jamen dåså, satt och skämdes för mig själv när jag tände om pipan för 5e gången.

Nåt tips på hur man får det att glöda längre? Vill inte sitta och "små-puffa" hela tiden bara för att hålla den vid liv, utan jag vill kunna göra ordentligt långa drag.
Citera
2014-04-19, 18:51
  #5620
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy
Jamen dåså, satt och skämdes för mig själv när jag tände om pipan för 5e gången.

Nåt tips på hur man får det att glöda längre? Vill inte sitta och "små-puffa" hela tiden bara för att hålla den vid liv, utan jag vill kunna göra ordentligt långa drag.

Ett dilemma. Drar man långa bloss och flera sådana på raken blir pipan för varm och smakar skörbjugg. En pipa ska man helst puffa försiktigt på just för att undvika detta. Grejen är att en pipa som nästan slocknat är den pipa som smakar bäst!
Citera
2014-04-26, 10:11
  #5621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
En fråga rörande piprökning, har nån nånsin sett en kvinna röka pipa förresten?
Kvinnor ska ju snusa o allt nuförtiden, o de röker mer än män, men varför pipröker de aldrig?

Bra fråga med självklart svar: Pipan är manlighetens sista bastion. No girls allowed!
Citera
2014-04-29, 21:02
  #5622
Medlem
Som idiamindada säger så tas sådana frågor upp marijuanaforumet. På detta forum gäller endast piprökning medelst tobak. Återkom då du kommer på bättre tankar och börjar röka brunt istället.
Citera
2014-05-15, 03:43
  #5623
Medlem
Lycktstolpes avatar
Har uppnåt ålder då jag inte längre skulle skämmas för att röka pipa.
Så nu tänkte jag kasta ciggen och satsa på pipa.

Några frågor?
Vad för pipa bör man köpa? Märke, prisklass?

Om jag köper olika tobakssorter bör jag ha olika pipor då?

Finns det nån bra pipbutik i Stockholms området som rekommenderas?
Citera
2014-05-15, 07:15
  #5624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lycktstolpe
Har uppnåt ålder då jag inte längre skulle skämmas för att röka pipa.
Så nu tänkte jag kasta ciggen och satsa på pipa.

Några frågor?
Vad för pipa bör man köpa? Märke, prisklass?

Om jag köper olika tobakssorter bör jag ha olika pipor då?

Finns det nån bra pipbutik i Stockholms området som rekommenderas?

Det är nästan bara en fråga om personlig smak men innan man har börjat vet man ju inte heller vad man har för smak.

Jag tycker du ska testa först om det är något för dig genom att köpa en lite billigare träpipa. Köp en Ratos eller liknande för typ 300 spänn. Du kan ha samma pipa för olika sorters tobak men det kan vara idé att röka in den med lite mer aromatisk tobak.

Cigarrummet vid Stureplan är en väldigt bra butik. Gå dit och botanisera lite. Köp ett par sorter efter deras rekommendationer men jag kan verkligen rekommendera att du frågar efter någon tobak som är lite mer aromatisk.

I övrigt så måste du köpa piprensare också och alltid vara noga med att göra ren pipan efter varje rökning. Det tjänar du på. Köp också ett pipverktyg. Jag tappar alltid bort mina pipverktyg så jag brukar köpa de billigaste (kostar runt 30 spänn).

Sen är det bara att börja. Det finns en massa instruktionsfilmer om hur man bäst stoppar en pipa och man kan ha nytta av dem. Mest är det ändå en fråga om känsla för hur hårt man ska packa ner tobaken och det kommer. I början packar man i regel för hårt och då blir det svårt att hålla pipan brinnande. Puffa försiktigt och varmrök inte. Man kan tänka lite på hur ett barn suger på en napp och puffa typ på det sättet.
Citera
2014-05-15, 11:00
  #5625
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycktstolpe
Några frågor?
Vad för pipa bör man köpa? Märke, prisklass?

Om jag köper olika tobakssorter bör jag ha olika pipor då?

Finns det nån bra pipbutik i Stockholms området som rekommenderas?

Billiga bra pipor för en 400-500 om du beställer från utlandet: Stanwell och Peterson.

Lägg hellre någon hundring extra istället för att köpa en skitpipa för 150 kr på marknaden. En dålig pipa kan ge en dålig första upplevelse av piprökning och då slutar du innan du ens fått uppleva det på riktigt.

Som nybörjare har man oftast bara en pipa. Många etablerade har olika pipor för olika tobak, dels för att tobaken lämnar ett "smakspöke" som en ton i träet. Dels för att de som rökt länge känner att vissa tobaker passar i vissa pipor - helt individuellt detta dock.
Grundregel: Aromater i en och Latakia (en stark tobaksort) i en annan - detta då aromater och latakia ofta lämnar starkare spöken (eng. ghost).

Cigarrummet och Brobergs.

Kolla gärna på Tradera där det ofta säljs estate-pipes, dvs begagnade pipor, till bra priser. Köp av de seriösa pipsäljarna där. en begagnad pipa är redan inkörd om den är välskött (de seriösa säljarna där brukar fixa till dem och se till att de är rengjorda etc) vilket underlättar rökupplevelsen för en nybörjare.
Citera
2014-05-15, 15:11
  #5626
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Det är nästan bara en fråga om personlig smak men innan man har börjat vet man ju inte heller vad man har för smak.

Jag tycker du ska testa först om det är något för dig genom att köpa en lite billigare träpipa. Köp en Ratos eller liknande för typ 300 spänn. Du kan ha samma pipa för olika sorters tobak men det kan vara idé att röka in den med lite mer aromatisk tobak.

Cigarrummet vid Stureplan är en väldigt bra butik. Gå dit och botanisera lite. Köp ett par sorter efter deras rekommendationer men jag kan verkligen rekommendera att du frågar efter någon tobak som är lite mer aromatisk.

I övrigt så måste du köpa piprensare också och alltid vara noga med att göra ren pipan efter varje rökning. Det tjänar du på. Köp också ett pipverktyg. Jag tappar alltid bort mina pipverktyg så jag brukar köpa de billigaste (kostar runt 30 spänn).

Sen är det bara att börja. Det finns en massa instruktionsfilmer om hur man bäst stoppar en pipa och man kan ha nytta av dem. Mest är det ändå en fråga om känsla för hur hårt man ska packa ner tobaken och det kommer. I början packar man i regel för hårt och då blir det svårt att hålla pipan brinnande. Puffa försiktigt och varmrök inte. Man kan tänka lite på hur ett barn suger på en napp och puffa typ på det sättet.
Vad är det för jävla råd? Ja om man vill att ens pipa ska smaka billig bordell resten av livet då kan man röka in pipan med aromatisk tobak. Har man lite förstånd gör man inte så.
__________________
Senast redigerad av Tjyvas 2014-05-15 kl. 15:14.
Citera
2014-05-15, 15:28
  #5627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Vad är det för jävla råd? Ja om man vill att ens pipa ska smaka billig bordell resten av livet då kan man röka in pipan med aromatisk tobak. Har man lite förstånd gör man inte så.

Jag är benägen att hålla med Tjuvas här, särskilt som frågeställaren antydde att han i nuläget brukar cigaretter -- en cigarettrökare klarar nog av tobak som smakar tobak.
Citera
2014-05-15, 15:40
  #5628
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Jag är benägen att hålla med Tjuvas här, särskilt som frågeställaren antydde att han i nuläget brukar cigaretter -- en cigarettrökare klarar nog av tobak som smakar tobak.
Även nybörjare borde hålla sig borta från "aromater" då det faktiskt är svårare att röka dessa. Det är bättre att tipsa om en lättrökt blandning som inte dränkt i tillsatser (jo jag vet att all tobak har någon form av tillsatser men det finns ju gradskillnader) då sockerstinna blandningar kommer att bitas om man röker för hårt. Har man bara tillgång till en vanlig kiosk/spelbutik lär det i alla fall finnas Greven att tillgå. Bor man i Stockholm eller någon annan större stad finns det ett helt annat utbud att välja på. Man bör försöka röka något från Dunhill eller Rattray's, helst en blandning som är skuren - inte "flake". MacBaren såsar alla sina blandningar något djävulskt och ska betraktas som "aromater", likaså Peterson-blandningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback