Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-06, 09:19
  #8365
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röbbesnöbbe
Det är bara att googla.

Jag ställer inga frågor utan att googla.
Den ena du länkar till är utanför landet. Jag skrev INOM LANDET. Den andra säljer bara kemikalier till skolor.

Det är bara att läsa innantill.
Citera
2016-12-06, 21:16
  #8366
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Någon som vet (konkret) var man kan få tag på det inom landet? Och ja, jag vet att det har använts för fotoframkallning och så, men var köper man det NU?
Måste det vara i ren form eller duger det med färdig lösning i vatten? Lösning med 17 vikt-% silvernitrat (omräknat från 0,1 mol/l och molmassa c:a 170 g/mol) finns här http://www.ff-chemicals.fi/product_i...68&language=se för c:a tusen spänn per liter.

På sidan där man registrerar sig som kund är inget krav på att fylla i företagsnamn så det ser väl ut som att de säljer till privatpersoner med. Äh fan, de kanske skickar grejerna från Finland, är det ett problem?

Det ser ut som att man kan registrerar sig som privatperson här också och här finns silvernitrat i lite olika former: https://se.vwr.com/store/

Förmodligen säljer de inte hela sortimentet till privatpersoner för de har en del riktiga godsaker med men det är väl bara att kolla. Är silvernitrat någon aja-baja-kemikalie? Kan man göra något kul med det förutom fotografi?
Citera
2016-12-06, 23:51
  #8367
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Äh fan, de kanske skickar grejerna från Finland, är det ett problem?
Finland kan funka, och lösning är bara bra. Stort tack!


Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är silvernitrat någon aja-baja-kemikalie? Kan man göra något kul med det förutom fotografi?
Med lite kalciumkarbonat, ja . Men jag tror inte det är någon ajabajakemikalie ändå. Jag är bara mycket försiktig av mig. Inte för att jag tänker göra något allmänfarligt eller ens olagligt. Men för fridens skull.
__________________
Senast redigerad av DocX 2016-12-06 kl. 23:56.
Citera
2016-12-19, 18:04
  #8368
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Jag köpte på Ebay, kom hem i prydligt paket utan tulltejp.
Förslutet glasrör från Polen, såg ut att komma ur något gammalt USSR labs lager..
Visserligen inget köp inom Sverige men det gick 110% smärtfritt, jag behövde egentligen bara ett par hundradelar av vad jag köpte men svårt att köpa små mängder, ingen säljer ju 0.10 gram osv.
Citera
2016-12-26, 18:12
  #8369
Medlem
Hummm..s avatar
Vart får jag tag på användbar Ammoniumnitrat? Fryspåsar??
Citera
2017-01-19, 22:40
  #8370
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Någon som vet när/om prisbutiken öppnar igen!?
Citera
2017-04-27, 22:06
  #8371
Medlem
Hupats avatar
Vart går det att få tag på salpeter i Stockholmsområdet?
Citera
2017-04-27, 22:12
  #8372
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Vart går det att få tag på salpeter i Stockholmsområdet?

Möjligen mataffär, fast då är det nog natriumnitrat. Ska du ha till pyro, så pröva Pyroshop. Köpa är helt lagligt och tillståndsfritt för alla som har fyllt 18.
Citera
2017-05-10, 20:00
  #8373
Medlem
Jeff.Becks avatar
Någon som vet var det går att få tag i svavelblomma eller "elemental sulfur".
Behöver svavlet för den pH-sänkande effekten, därför passar inte svavlet från Pyroshop.
Citera
2017-06-03, 11:27
  #8374
Medlem
Hur ser det ut på kungsvatten fronten?
Är det någon som vet var man kan få tag på ingredienserna (salpetersyra och saltsyra) eller någon som vet något ställe där man kan köpa typ som ett kit?
Är det någon som har alla grejer eller någon med kunskap (testat själv) som kan plocka ihop ett kit så är det väldigt intressant.

Skulle vara sjukt intressant bara att få testa utvinna guld ur gamla kretskort och göra sin egna lilla tacka 👍😁
Pma gärna förslag eller länka om ni vet om något.
Finns ju några aqua regia kit på ebay.
Är det någon som testat dessa?

Ha de.
Mvh J
Citera
2017-07-20, 03:26
  #8375
Medlem
Vilka butiker/hemsidor säljer molekylsikt (3A) i Sverige (mindre mängder, några få kilo t.ex)?
Citera
2017-07-23, 14:21
  #8376
Medlem
Någon som handlat av Keten nyligen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback