2012-09-26, 22:15
Hej, jag arbetar med att sälja försäkringar, och räknas till en av de bästa på företaget jag arbetar på.
Min provisionsmodell ser ut som följer
Summa sålda försäkringar Y
Antal inbetalade försäkringar 3 senaste månaderna B
Provisonsatts 12%
YxBx0,12 = Lön före skatt.
Nu har jag haft dåliga månader där mina kunder i slutändan valt att inte betala in försäkringen, och som ni förstår slår det ganska hårt mot min lön.
Så mina fasta räkningar
Hyra 7000 kr
Telefon 500 kr
Akassa 100 kr
Bredbandosv = 300 kr
Vilket gör att denna månad har jag 2100 att röra mig med = 70 kr per dag
och nästa månad har jag 1300 kr. = 43 kr per dag.
Tidigare har jag fått ut löner på uppemot 25000 efter skatt. (samma utgifter)
-------------------------------------------------------------------------------
Har blivit erbjuden en tjänst som i det stora hela ser likadan ut som den jag har idag.
Men då blir variabel (B) nollställd, alltså på 70 % (idag ligger jag på 58)
Vilket gör att även om jag skulle sälja lika mycket som idag, så skulle jag få ut en bättre lön.
Men samtidigt så har jag i detta företag byggt upp ett gottrykte, alla tycker om mig och vill ha kvar mig i företaget, medan i det nya vet jag ingenting.
I mitt nuvarande känner jag alla och alla känner mig, många har blivit nära vänner med mig under tiden jag har jobbat där, och det finns bättre utvecklingsmöjligheter på detta företag.
( och det tycker jag är viktigt för jag vill alltid jobba mig mot nästa befodran)
Jag vill ha nån slags vägledning , har nån varit i liknande situation? Vad gjorde ni då?
Ber ödmjukast om svar från alla som läser detta.
/ Nezza
Min provisionsmodell ser ut som följer
Summa sålda försäkringar Y
Antal inbetalade försäkringar 3 senaste månaderna B
Provisonsatts 12%
YxBx0,12 = Lön före skatt.
Nu har jag haft dåliga månader där mina kunder i slutändan valt att inte betala in försäkringen, och som ni förstår slår det ganska hårt mot min lön.
Så mina fasta räkningar
Hyra 7000 kr
Telefon 500 kr
Akassa 100 kr
Bredbandosv = 300 kr
Vilket gör att denna månad har jag 2100 att röra mig med = 70 kr per dag
och nästa månad har jag 1300 kr. = 43 kr per dag.
Tidigare har jag fått ut löner på uppemot 25000 efter skatt. (samma utgifter)
-------------------------------------------------------------------------------
Har blivit erbjuden en tjänst som i det stora hela ser likadan ut som den jag har idag.
Men då blir variabel (B) nollställd, alltså på 70 % (idag ligger jag på 58)
Vilket gör att även om jag skulle sälja lika mycket som idag, så skulle jag få ut en bättre lön.
Men samtidigt så har jag i detta företag byggt upp ett gottrykte, alla tycker om mig och vill ha kvar mig i företaget, medan i det nya vet jag ingenting.
I mitt nuvarande känner jag alla och alla känner mig, många har blivit nära vänner med mig under tiden jag har jobbat där, och det finns bättre utvecklingsmöjligheter på detta företag.
( och det tycker jag är viktigt för jag vill alltid jobba mig mot nästa befodran)
Jag vill ha nån slags vägledning , har nån varit i liknande situation? Vad gjorde ni då?
Ber ödmjukast om svar från alla som läser detta.
/ Nezza