Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-06, 21:24
  #961
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megavboost
Nu är det äntligen klart. Tintin i Negerland är INTE rasistisk. Det tog BARA 5 år att utreda. Puh

Undra vad den summan gick på att utreda??

Sanningen är ibland dyr - men det är den värd.

När Tintin nu inte är rasistisk ens i Belgien (nåja) så kan det ju rimligen inte vara rasistisk i Sverige.

Leve Tintin!
Citera
2012-12-16, 14:19
  #962
Medlem
Läs Tintin i Kongo idag skjut en neger imorgon så verkar typ argumentationen att vara för det.
Citera
2016-07-31, 07:51
  #963
Medlem
jag har tintin utgåvorna kvar i min ägo sedan 80 talet och jag läser de när jag vill HÖÖR NII DET PK KOMMUNIST KULTURMARXIST JÄÄVLAR VILL JAG LÄSA ERA SKRÄCK OCH MARDRÖMS RASSE BÖCKER SOM TINTIN SÅ GÖR JAG DET ÄR DET UPPFATTAT!!!!!!
Citera
2017-02-28, 16:05
  #964
Medlem
Ördögs avatar
Tintin har ställt till med kontroverser också i andra PK-hysteriska nationer förutom Sverige. Kanadas största bokhandelskedja Chapters tog våren 2015 bort Tintin i Amerika från sina hyllor i Winnipeg, sedan talespersoner för First Nations klagat över den missvisande bild albumet gav av indianer. Även i stadens bibliotek avlägsnades albumen skyndsamt. Men ganska snart insåg Chapters att äventyret inte stred mot kedjans värderingar utan kunde säljas utan problem, och biblioteken nöjde sig med att förflytta albumet till hyllorna för vuxenserier.

Jag läste om episoden först nu. Även om den vid det här laget är överspelad, kanske det kan vara skäl att nämna den här.

Tintin in America pulled by Winnipeg Public Library pending review
http://www.cbc.ca/news/indigenous/ti...view-1.3000451

TinTin in America returns to Winnipeg Public Library after racism complaints

http://www.cbc.ca/news/canada/manito...ints-1.3117848

Why Winnipeg libraries moved a 'Tintin' title to the adult section

http://www.ctvnews.ca/canada/why-win...tion-1.2428498
Citat:
A popular illustrated book is now back in circulation at the Winnipeg Public Library after it was pulled in March over concerns about racialized depictions of indigenous people.

The library says, following a review, “Tintin in America” is now back on the shelves, but not in its old location among the children’s books. Instead, library patrons can now find it in the adult graphic novel section.

The library found it did not violate any policies, but chose to move the book to the adult section based on literature reviews, public input, and consideration of issues surrounding social responsibility.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2017-02-28 kl. 16:09.
Citera
2017-03-01, 14:39
  #965
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahaasd
jag har tintin utgåvorna kvar i min ägo sedan 80 talet och jag läser de när jag vill HÖÖR NII DET PK KOMMUNIST KULTURMARXIST JÄÄVLAR VILL JAG LÄSA ERA SKRÄCK OCH MARDRÖMS RASSE BÖCKER SOM TINTIN SÅ GÖR JAG DET ÄR DET UPPFATTAT!!!!!!


Kommunism har inget med saken att göra, möjligen skulle de hellre vilja rädda bokkedjan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback