Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-24, 20:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Börja med att författa boken och skriv ut ett par exemplar hemma. Jag vill inte ringakta något jag inte läst, men överskatta inte eran inverkan innan ni faktiskt kommit igång ordentligt. Att bli förföljd eller utsatt för något allvarligt är förmodligen väldigt otroligt. Men jag glider kanske off-topic här, om det bara är tryckeritekniska frågor du vill ha svar på har jag redan sagt allt jag vet.
Det handlar alltså inte om egna böcker som ska författas, framförallt, utan om existerande texter, så vi är villiga att börja skriva ut och bokbinda dem redan idag, bara vi har en aning om hur man gör. Vad kan en billig lösning på bokbindning kosta? Med fint, tjockare och glansigt papper kan man nog få ett hyfsat bra utseende också, så länge laserskrivaren har bra kvalitet. Har för mig jag såg att bibliotekarier ibland binder om böcker för hand, det kanske rentav är en lösning? Annars, vad kostar en billig hård-ryggs bokbindningsmaskin?
Citera
2012-09-24, 20:34
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truth1337
Det handlar alltså inte om egna böcker som ska författas, framförallt, utan om existerande texter, så vi är villiga att börja skriva ut och bokbinda dem redan idag, bara vi har en aning om hur man gör. Vad kan en billig lösning på bokbindning kosta? Med fint, tjockare och glansigt papper kan man nog få ett hyfsat bra utseende också, så länge laserskrivaren har bra kvalitet. Har för mig jag såg att bibliotekarier ibland binder om böcker för hand, det kanske rentav är en lösning? Annars, vad kostar en billig hård-ryggs bokbindningsmaskin?
Hur står det till med ägande av texterna? Om ni har författarnas godkännande och de själva är måna om att texterna ges ut kanske de rent av kan hjälpa till att stå för kostnaden?

Jag googlade bara "bokbindningsmaskin" och kollade första träffen, men den kostar 2195kr. Finns säkert billigare och bättre alternativ, men det får väl i något sammanhang ses som en ganska liten summa.
http://www.tigerstad.se/index.php?art_id=15870
Citera
2012-09-24, 21:31
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Hur står det till med ägande av texterna? Om ni har författarnas godkännande och de själva är måna om att texterna ges ut kanske de rent av kan hjälpa till att stå för kostnaden?

Jag googlade bara "bokbindningsmaskin" och kollade första träffen, men den kostar 2195kr. Finns säkert billigare och bättre alternativ, men det får väl i något sammanhang ses som en ganska liten summa.
http://www.tigerstad.se/index.php?art_id=15870
2195 kr låter ju fantastiskt bra! Tack!
Citera
2012-09-24, 22:43
  #16
Medlem
Monarscoots avatar
Tryckerierna bryr sig generellt inte om vad dom trycker och till vem. Det vet jag av egen erfarenhet. Det kan möjligen bli lite dyrare om det är ljusskygga grejer då detta oftast trycks nattetid eller helg då andra kunder normalt inte släntrar in.
Citera
2013-01-31, 16:34
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truth1337
Hej, kan någon ge mig info om vad som krävs för att sätta upp ett tryckeri? Vi är några samlare/indie-folk som skulle vilja trycka upp sällsynta och "politiskt inkorrekta" (usch vad jag hatar uttrycket "politiskt korrekt"!!!) böcker i nytryck, dvs böcker som inte tryckeri-etablissemanget någonsin kommer trycka. Vi tänkte dra igång detta som ideell verksamhet och ge ut böckerna till självkostnadspris. Lite funderingar:
- hur mycket kostar maskineriet för att trycka?
- hur mycket blir kostnaden per unik bok man vill trycka? Tryckplåtar mm... Kan någon ge en ungefärlig formel typ kostnad för tryckplåt/sida * antal sidor + kostnad för papper/sida * antal sidor + övrigt(?) eller liknande...
- hur mycket plats tar en tryckpress? Skulle man t.ex. kunna ha en liten variant av tryckpress stående hemma?

Och så förstås - VAR köper man de maskiner man behöver för att trycka? Vilka fraser ska man söka på?

Krävs otroligt mycket, om du inte har koll på ovan nämnda info skulle jag försöka hitta en samarbetspartner istället. Prova att kontakta detta tryckeri www.tryckeriuppsala.nu
Citera
2017-02-11, 11:05
  #18
Medlem
Känns lite väl drastiskt att starta ett helt tryckeri för att trycka upp saker. Lite som att starta en klädfabrik för att man vill starta ett klädmärke. Kolla med tryckerier, eller ännu bättre printbrokers (typ printr.se som trycker ute i europa. Betydligt billigare än i Sverige. Och BETYDLIGT billigare än att starta tryckeri!
Citera
2017-02-13, 12:34
  #19
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne-doe
Känns lite väl drastiskt att starta ett helt tryckeri för att trycka upp saker. Lite som att starta en klädfabrik för att man vill starta ett klädmärke. Kolla med tryckerier, eller ännu bättre printbrokers (typ printr.se som trycker ute i europa. Betydligt billigare än i Sverige. Och BETYDLIGT billigare än att starta tryckeri!


Det här var startat 2012, print on demand var väl inget begrepp. Men jag undrade hur den gamla tråd återupplivades.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback